Författare Ämne: Tillverkare/designer av denna bruna läderfåtölj? Dunkuddar i ryggen!  (läst 2371 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej!

Mitt fjärde inlägg rör en brun läderfåtölj inköpt på loppis för 75kr.
Lädret var i riktigt bra skick men resåren och undertyget behövde bytas ut och en del av skumgummidynan fick skäras bort. Ryggen består av två separata dragkedjeöppningsbara? läderfack med dunkuddar i.
Möbeln skruvades isär i sina beståndsdelar och ca 200 häftklammer togs bort så att lädret som täckte sittdynan kunde tas bort. Gummiresårerna (tror det var Pirelli?) togs bort och nya inhandlades på tapetserarerkstaden jag brukar anlita. De nya resårerna häftades fast så spända som jag kunde få dem och delarna av skumgummidynan som torkat skars bort med kniv (detta påverkade inte sittkomforten alls). Möbeln monterades åter ihop efter att lädret häftats fast på nytt och ett nytt undertyg (rött) häftades fast.
Jag har letat lite efter tillverkare/designer men gått bet?

Jag bör påpeka att jag sågat av 6cm på bakbenen och 3cm på frambenen då sittkomforten var i tantigaste laget innan modifieringen (om fåtöljen förlorat i värde av detta bekommer mig inte då jag vill ha denna stol med det nya stuket, originalstuk hade jag inte velat sitta i alls och jag är heller inte intresserad av att sälja mina möbler)

1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.