Författare Ämne: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?  (läst 6770 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej.

Ett av mina samlingsområden är färgglada vaser med klarglasbotten. Jag köper bara om de säljs billigt på loppis, max 60kr/st och var för sig är de kanske inte så fina men tillsammans tycker jag verkligen om dem. Såsom vaser är de oftast inget vidare bra då formerna mest verkar vara för designens skull inte för att isa upp blommor på ett så bra sätt som möjligt. Vissa av vaserna är märkta ed glasbruk men oftast står det Made in Sweden eller Svenskt glas eller så saknas märkning helt. Är det fler som samlar på dessa trots att det inte är "finglas"? Finns det några dyrgripar man ska leta efter, vet någon hur de görs?

All info uppskattas! :-)

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?
« Svar #1 skrivet: tis 10 aug 2010 13:38:44 »
Det kan vara finglas också, har sett några finska vaser av kända formgivare som tillverkats både enfärgat och med genomskinlig fot, kan inte leta rätt på uppgifter nu bara. Ska det kallas underfångsteknik tro? (då det färgade glaset ligger under?)

Några av dina vaser kan man nog pinpointa förutom glasbruk även formgivare på. De bambuaktiga, någon?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?
« Svar #2 skrivet: tis 10 aug 2010 13:53:55 »
Den bambuaktiga e nog just Bambu..av Bo borgström

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?
« Svar #3 skrivet: tis 10 aug 2010 13:57:43 »
Ja o så den näst längst till höger på översta raden heter Rocket..e formgiven av Inge Samuelsson o tillverkad på Sea glasbruk

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?
« Svar #4 skrivet: tis 10 aug 2010 14:00:38 »
Sen den röda på nedre raden längst till höger bör oxå vara en Bo Borgström Ã…seda

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?
« Svar #5 skrivet: tis 10 aug 2010 19:49:04 »
Hej!

Vad roligt att ni känner till de formgivare som gjort några av de vaser jag har! :-)

Mina personliga favoriter är dels den ljusgröna (som står bredvid den gula Bambu-vasen), dels den starkt röda Bo Borgström-vasen.

Jag tackar för all hjälp hittills och jag ska skriva ner allt ni kommer på.

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Finns det något värde i färgglada glasvaser med klarglasbotten?
« Svar #6 skrivet: ons 11 aug 2010 21:39:21 »
Den i mitten i blått och den längst till höger på översta raden är jag nästan säker på att det är Ã…seda. Jag har fler såna i olika färger och storlekar.