Allmänt > Fria diskussioner

Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?

(1/8) > >>

Nisse:
Sötsaker av diverse typ såsom påskägg, 1 öres kola mfl handlade jag när en slant fanns till övers. Annars var det mest apelsinris eller glass med fruktcocktail och chokladsås som vi barn fick när det skulle vara extra festligt.

Av snacks var det nötter, ostkrokar/bågar och chips.

Här finner du historian om ostbågarna (OLW = Old London Wasa) http://www.nwt.se/filipstad/article750012.ece

Vilken var din favorit och när fick du äta den?

kikarbara:
1-öres minns jag men de blev snart 5-öres.
Men nötcreme, hemkola och ufon, minns ni de där oblatliknande pulverfyllda? Nickel och käck, förstås. Hm, pop-rocks? Vad fanns det mer tro... det fanns en kolaliknande variant i samma sorts förpackning som nickel i salmiaksmak. Och sen är det två varianter rullar i lakris/salmiak jag minns, den ena var någon sorts pressad pulver. Som då fick mig osökt att tänka på hockeypulver.

När? Tja, detta var före lördagsgodisets intågande, så när man fick en krona för att gå till affären, eller när man hade tur. Minns hur mycket man kunde få för några kronor, en hel halv påse av "en sån, en sån och en sån och en sån". Det var långt före man köpte lösgodiset som plockas med skopa. Om jag hade gett mina barn en påse på den storleken i lördagsgodis hade det varit ett nerköp... Idag skall smågodisk helst köpas i säckar. Undrar hur mycket mer socker barn av idag äter än vad vi gjorde? Och ändå var godiset godare då!

engelsson:
Det var gott på den tiden..o det var fest av lite..  Idag så e det mängden godis som gäller.. Men det finns ett sätt runt det där som jag praktiserar med mitt barnbarn..  Han o jag brukar ibland gå ner på byn o in på Netto o handla lördagsgodis..  O han o jag plockar en sån o en sån o en sån..  Det brukar sluta med en påse med kanske 20 bitar..som han fått välja själv..  O hittills så e han nöjd med det..alltså inga stora jätteskålar på bordet

Nisse:
kikarbara kan det vara lakritsal de där pressade salmiak du menar...finns än idag och intages med  största njutning. Pez var lite poppis ett tag också å en lakritskola som hette "Tugg" som var gudomligt god  ::)

Själv fick jag knata till kiosken och handla helgtidningen åt grannarna vilken kostade 75 öre då...jag fick alltid en hel krona å... aaahhhh 25 öre till mej å godis för hela slanten  :D

Haha... och noga utvalda blev dom alla karamellerna som du säger (engelsson kör samma koncept idag *ler*)

Skopsnasket är inte hälften så tilltalande  ;)

JJ:

--- Citat från: kikarbara skrivet ons 11 aug 2010 11:21:33 ---Men nötcreme, hemkola och ufon, minns ni de där oblatliknande pulverfyllda? Nickel och käck, förstås. Hm, pop-rocks? Vad fanns det mer tro... det fanns en kolaliknande variant i samma sorts förpackning som nickel i salmiaksmak. Och sen är det två varianter rullar i lakris/salmiak jag minns, den ena var någon sorts pressad pulver. Som då fick mig osökt att tänka på hockeypulver.

--- Slut citat ---

Allt utom pop-rocks finns än. Nickel var nedlagd några år men är på väg tillbaka. Ufona med pulver i finns på Ö&B (man undrar vad & motsvarar då det heter Överskottsbolaget). Lakrisal köper man ibland men det finns även ett annat märke som är godare.

Annars kommer jag ihög en rulle med svart papper/plast som hade lakrits utanpå men choklad inuti. Tuggummit Shake (lakritssmak), finns det än?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion