Författare Ämne: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?  (läst 28253 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« skrivet: ons 11 aug 2010 10:04:36 »
Sötsaker av diverse typ såsom påskägg, 1 öres kola mfl handlade jag när en slant fanns till övers. Annars var det mest apelsinris eller glass med fruktcocktail och chokladsås som vi barn fick när det skulle vara extra festligt.

Av snacks var det nötter, ostkrokar/bågar och chips.

Här finner du historian om ostbågarna (OLW = Old London Wasa) http://www.nwt.se/filipstad/article750012.ece

Vilken var din favorit och när fick du äta den?


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #1 skrivet: ons 11 aug 2010 11:21:33 »
1-öres minns jag men de blev snart 5-öres.
Men nötcreme, hemkola och ufon, minns ni de där oblatliknande pulverfyllda? Nickel och käck, förstås. Hm, pop-rocks? Vad fanns det mer tro... det fanns en kolaliknande variant i samma sorts förpackning som nickel i salmiaksmak. Och sen är det två varianter rullar i lakris/salmiak jag minns, den ena var någon sorts pressad pulver. Som då fick mig osökt att tänka på hockeypulver.

När? Tja, detta var före lördagsgodisets intågande, så när man fick en krona för att gå till affären, eller när man hade tur. Minns hur mycket man kunde få för några kronor, en hel halv påse av "en sån, en sån och en sån och en sån". Det var långt före man köpte lösgodiset som plockas med skopa. Om jag hade gett mina barn en påse på den storleken i lördagsgodis hade det varit ett nerköp... Idag skall smågodisk helst köpas i säckar. Undrar hur mycket mer socker barn av idag äter än vad vi gjorde? Och ändå var godiset godare då!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #2 skrivet: ons 11 aug 2010 11:27:47 »
Det var gott på den tiden..o det var fest av lite..  Idag så e det mängden godis som gäller.. Men det finns ett sätt runt det där som jag praktiserar med mitt barnbarn..  Han o jag brukar ibland gå ner på byn o in på Netto o handla lördagsgodis..  O han o jag plockar en sån o en sån o en sån..  Det brukar sluta med en påse med kanske 20 bitar..som han fått välja själv..  O hittills så e han nöjd med det..alltså inga stora jätteskålar på bordet

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #3 skrivet: ons 11 aug 2010 11:55:20 »
kikarbara kan det vara lakritsal de där pressade salmiak du menar...finns än idag och intages med  största njutning. Pez var lite poppis ett tag också å en lakritskola som hette "Tugg" som var gudomligt god  ::)

Själv fick jag knata till kiosken och handla helgtidningen åt grannarna vilken kostade 75 öre då...jag fick alltid en hel krona å... aaahhhh 25 öre till mej å godis för hela slanten  :D

Haha... och noga utvalda blev dom alla karamellerna som du säger (engelsson kör samma koncept idag *ler*)

Skopsnasket är inte hälften så tilltalande  ;)


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #4 skrivet: ons 11 aug 2010 17:40:57 »
Men nötcreme, hemkola och ufon, minns ni de där oblatliknande pulverfyllda? Nickel och käck, förstås. Hm, pop-rocks? Vad fanns det mer tro... det fanns en kolaliknande variant i samma sorts förpackning som nickel i salmiaksmak. Och sen är det två varianter rullar i lakris/salmiak jag minns, den ena var någon sorts pressad pulver. Som då fick mig osökt att tänka på hockeypulver.

Allt utom pop-rocks finns än. Nickel var nedlagd några år men är på väg tillbaka. Ufona med pulver i finns på Ö&B (man undrar vad & motsvarar då det heter Överskottsbolaget). Lakrisal köper man ibland men det finns även ett annat märke som är godare.

Annars kommer jag ihög en rulle med svart papper/plast som hade lakrits utanpå men choklad inuti. Tuggummit Shake (lakritssmak), finns det än?

Helenagbg

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Porslinochnostalgibloggen
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #5 skrivet: ons 11 aug 2010 18:12:13 »
Allt utom pop-rocks finns än. Nickel var nedlagd några år men är på väg tillbaka. Ufona med pulver i finns på Ö&B (man undrar vad & motsvarar då det heter Överskottsbolaget). Lakrisal köper man ibland men det finns även ett annat märke som är godare.

Annars kommer jag ihög en rulle med svart papper/plast som hade lakrits utanpå men choklad inuti. Tuggummit Shake (lakritssmak), finns det än?

Men Jan, Pop-rocks finns ju visst.
Kliv in på 4-gott och köp ett gäng :)

jag är ju inte så gamal men när jag var liten så köpte jag Zig Zag de försvann men förra helgen hittade jag dem ute i en lioten bod i skärgården.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #6 skrivet: ons 11 aug 2010 18:59:16 »
Har inte reflekterat över det själv förrän min fru dömde ut snaskpåsens innehåll som "barngodis".Det var sockerbitar,vingummin,supersalta,colaflaskor och tigerhuvud.Och när jag tänker efter stämmer det nog, för jag tycker om samma
sorter som jag gjorde som barn.Salta bildäck har fått  ersätta de salta trafikmärken/skor som försvann för några år sedan.Det fanns nån slags salta räkor som jag också saknar.
Pinnglass har jag inte ätit sen Päronsplitten försvann och läsk var aldrig min grej
förrän Diet Coke kom.Innan dess blev det Grappo Grapetonic, Pommac eller Trocadero.Tre smaker som än idag tilltalar mig.

Bakverk är jag riktigt usel på och det enda egentliga retrogodiset i mitt kosthåll får
väl bli Mums-Mums.Twistpåsen och Bassett´s Licorice Allsorts blev jag sugen på här och nu, men jag vet inte om de tillverkas längre.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #7 skrivet: ons 11 aug 2010 21:41:45 »
Har inte reflekterat över det själv förrän min fru dömde ut snaskpåsens innehåll som "barngodis".Det var sockerbitar,vingummin,supersalta,colaflaskor och tigerhuvud.Och när jag tänker efter stämmer det nog, för jag tycker om samma
sorter som jag gjorde som barn.Salta bildäck har fått  ersätta de salta trafikmärken/skor som försvann för några år sedan.Det fanns nån slags salta räkor som jag också saknar.
Pinnglass har jag inte ätit sen Päronsplitten försvann och läsk var aldrig min grej
förrän Diet Coke kom.Innan dess blev det Grappo Grapetonic, Pommac eller Trocadero.Tre smaker som än idag tilltalar mig.

Bakverk är jag riktigt usel på och det enda egentliga retrogodiset i mitt kosthåll får
väl bli Mums-Mums.Twistpåsen och Bassett´s Licorice Allsorts blev jag sugen på här och nu, men jag vet inte om de tillverkas längre.
Päronsplitt finns ju i 15-pack i frysdisken, det är jag bara tvungen att köpa ibland, liksom glassbåtar. Lite retro är det väl? 1973:

Den hettet tydligen Wild West först, sen Päronpinne, dessa bilder som man samlade på...

Glass är väl också godis? (Klicka på nostalgi på http://www.gb.se/)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #8 skrivet: ons 11 aug 2010 21:58:08 »
kikarbara kan det vara lakritsal de där pressade salmiak du menar...finns än idag och intages med  största njutning. Pez var lite poppis ett tag också å en lakritskola som hette "Tugg" som var gudomligt god  ::)


Skopsnasket är inte hälften så tilltalande  ;)



Nej, inte lakrisal, de var inte alls så "starka" utan mer godisaktiga.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #9 skrivet: ons 11 aug 2010 22:01:08 »
Päronsplitt finns ju i 15-pack i frysdisken, det är jag bara tvungen att köpa ibland, liksom glassbåtar. Lite retro är det väl? 1973:

Den hettet tydligen Wild West först, sen Päronpinne, dessa bilder som man samlade på...

Glass är väl också godis? (Klicka på nostalgi på http://www.gb.se/)

Var piggelinen gul på den tiden?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #10 skrivet: ons 11 aug 2010 22:02:35 »
Hm, de flesta av de godissorter ni nämner (UFOn, Pop-Rocks, Shake mm) var poppis när jag växte upp i början på 80-talet (född -73), för mig är nog retrogodis sådant med lite äldre anor. När jag var liten hade alla äldre damer en skål med sidenkuddar eller Marianne =) Vad gäller Pop-rocks så var de borta länge från marknaden pga att de är så farliga för tänderna. Shake tror jag finns fortfarande, likaså dess syskon Shock och Jenka och allt vad de hette. Citronkolan Refreshers var också poppis, och sen har vi förstås alla remmar. Honungsrostade jordnötter minns jag att jag köpte på Mini-Livs i Stuvsta, de låg i en pappersstrut. Nötcreme som nämns ovan var en klar favorit :) För att inte tala om alla surisar som gjorde en skinnflådd på insidan av kinderna. Engelsk konfekt var nog mer vuxengodis.
« Senast ändrad: ons 11 aug 2010 22:10:20 av Wanja »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #11 skrivet: ons 11 aug 2010 23:07:02 »
Ã…nej, varför brydde jag mig om det här.Har inte ätit Taveners mintkolor och Fruit drops
i den runda plåtburken på hur länge som helst.Toblerone, Zout-drops, Ga-Jol mm var ju länge färjegodis som inte fanns i Sverige. :P

Det fanns några hårda, sötsura mojänger som var som miniatyrer av apelsin- resp citronklyftor.Jag kan inte komma på vad dom heter/hette men minns dem som goda.
 

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #12 skrivet: ons 11 aug 2010 23:42:14 »
Finlandsbåten o deras godishyllor.."faller i trance"

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #13 skrivet: tor 12 aug 2010 00:33:25 »
Det är väll inte mycke retro med godiset ni nämner,jag är född 1985 och 90% av allt ni räknar upp är också jag uppväxt på i godis väg  ;)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #14 skrivet: tor 12 aug 2010 09:57:49 »
Finlandsbåten o deras godishyllor.."faller i trance"

Fazer Ananas ...Mmmmm (finns fortfarande, Silja Taxfree 39kr)


Mer Glass... Igloo Cola och Apelsin isglass, Puck glass... numer blir det en twister eller piggelin  :)