Författare Ämne: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?  (läst 28240 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #15 skrivet: tor 12 aug 2010 10:49:45 »
Det är väll inte mycke retro med godiset ni nämner,jag är född 1985 och 90% av allt ni räknar upp är också jag uppväxt på i godis väg  ;)

Det tyder ju bara på att det var toppengodis på den tiden..eftersom den överlevt så länge

gusten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #16 skrivet: tor 12 aug 2010 12:54:03 »
Lakrispipor, salta katten och Holland Drops från färjan. Citronlakris köpt på köpenhamsbåtarna för 6 kr lådan, gick upp till 9 senare...Violpastiller var äckligt redan när jag var liten.
Är född -65 och betraktar djungelvrål som nymodig dynga

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #17 skrivet: tor 12 aug 2010 17:06:46 »
Man kan konstatera att det mesta som fanns då (70/80-talet) finns även nu. Men det är många tablettaskar som har försvunnit. Pelle Svanslös tablettaskar kommer jag ihåg att jag åt och dessa finns väl inte kvar nu?

Violpastiller är det enda godis som jag inte har tyckt om.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #18 skrivet: tor 12 aug 2010 19:28:06 »
Jag toklängtar inte efter nåt gammalt godis, som det konstaterats så finns mycket av det bästa kvar..

Men vet ni vad jag kom att tänka på? Minns någon ett sorts tuggummi i påse med en Asterixfigur i, som man samlade på? Det var kul att få ihop alla de viktigaste figurerna, men också att få ihop en massa romerska soldater som man kunde ställa sköld mot sköld så som de gick i seriealbumen...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gusten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #19 skrivet: tor 12 aug 2010 20:17:32 »
Jepp, den påsen minns jag från ca 1970. Köptes i en mikroskopisk kiosk ett stenkast från Rörstrand i Lidköping. Hade Asterix, en bautasten och en romersk legionär. Såg det aldrig i Skåne efter det....

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #20 skrivet: fre 13 aug 2010 09:54:22 »
Jag för min del är ju uppväxt i köpenhamn fram till... om det är -77, så jag minns ju inget äldre än så. Gajol som någon nämde är ju barndomsminne för mig, och jag är såå glad över att jag har hittat alla smakerna, inte minst mintlakritsen i min närhet.

En chokladbit som hette Cuba, en fyrkantig avlång "kub" med lös toffee innuti skulle jag gärna hitta igen. Den fanns en period i konsumbutikerna tror jag under om det är nittiotalet, men sen har jag inte sett den. Den minns jag från min barndom. Menannars här det superflyers, hold-kæft-bolscher, pinocchiokuler, trøffler, snøffler, romkuler (helst de røde), studenterbrød, brystkarameller, kongen af danmark, lakridsstang, karamelstang mm mm mm som är riktigt nostalgiskt för mig. Taveners förstås. Båtgodis följde oss eller mig under många år, dvs fram till 1985, då jag åkte till danmark alla lov och helgdagar jag kunde.

Af is, så husker jeg nok bedst Filur og københavnerstang, champagnebrus og nougat-is.

Och så minns jag påsar med saftevandspulver, som nog försvann under åttiotalet? Ingen verkar minnas dem idag, fanns ex i smakerna hallon, jordgupp, päron, sport, cola etc, etc, etc. Såna hade jag gärna sprungit på!

Haribo har ju massor av varianter i sverige men varför inte PINOCCHIOKULER? Dem kan jag sakna som attans. Flyers hittar man ibland, då frossar jag mer än gärna.

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #21 skrivet: fre 13 aug 2010 10:23:02 »
Jag för min del är ju uppväxt i köpenhamn fram till... om det är -77, så jag minns ju inget äldre än så. Gajol som någon nämde är ju barndomsminne för mig, och jag är såå glad över att jag har hittat alla smakerna, inte minst mintlakritsen i min närhet.

En chokladbit som hette Cuba, en fyrkantig avlång "kub" med lös toffee innuti skulle jag gärna hitta igen. Den fanns en period i konsumbutikerna tror jag under om det är nittiotalet, men sen har jag inte sett den. Den minns jag från min barndom. Menannars här det superflyers, hold-kæft-bolscher, pinocchiokuler, trøffler, snøffler, romkuler (helst de røde), studenterbrød, brystkarameller, kongen af danmark, lakridsstang, karamelstang mm mm mm som är riktigt nostalgiskt för mig. Taveners förstås. Båtgodis följde oss eller mig under många år, dvs fram till 1985, då jag åkte till danmark alla lov och helgdagar jag kunde.

Af is, så husker jeg nok bedst Filur og københavnerstang, champagnebrus og nougat-is.

Och så minns jag påsar med saftevandspulver, som nog försvann under åttiotalet? Ingen verkar minnas dem idag, fanns ex i smakerna hallon, jordgupp, päron, sport, cola etc, etc, etc. Såna hade jag gärna sprungit på!

Haribo har ju massor av varianter i sverige men varför inte PINOCCHIOKULER? Dem kan jag sakna som attans. Flyers hittar man ibland, då frossar jag mer än gärna.

Visst ja jag har ju danskt påbrå också, Filur och Champagnebrus... MMmmmmMM och kandisocker/bröstsocker fick vi utav vår bestefar å bestemor vid våra besök under storhelgerna.  :) snyft nu blir jag verkligen nostalgisk här...  ;)

Ã… du kikarbara... de där pulverpåsarna till saft.... hallon var bäst  :D

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #22 skrivet: fre 13 aug 2010 12:58:30 »
Går man till grannländerna finns det en del skojigt men numera är ju alla Danmarksbåtarna sånär som den till Helsingör borta.När jag stiger av på  Hovedbangården hade jag länge traditionen att köpa en sportsvand i knallgul eller ilsket
röd färg.Det var därför stor sorg när jag senast fick veta att den gula inte längre tillverkas.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #23 skrivet: fre 13 aug 2010 15:44:01 »
Visst ja jag har ju danskt påbrå också, Filur och Champagnebrus... MMmmmmMM och kandisocker/bröstsocker fick vi utav vår bestefar å bestemor vid våra besök under storhelgerna.  :) snyft nu blir jag verkligen nostalgisk här...  ;)

Ã… du kikarbara... de där pulverpåsarna till saft.... hallon var bäst  :D

Ã…Ã¥ååh, ÄNTLIGEN någon som minns saftevandspulver-påsarna! =)! Hallon var skiiit-god, en väldigt speciell smak jag inte stött på sedan dess. Men Cola var nog min favorit. Och Sport... när den var grön. Sen blev den vattenfärgad... Men åh, uh, nu glömde jag; CITRON!! Ã…hhhh. DET är barndom!

Kandisukker, är det samma som brystsukker? Kandi fick jag med, en bit räckte länge och man kunde slå av stycke för stycke. Det var det enda godiset som fick morfar att bli godisnostalgiskt, för det var visst vanligt även i början av nittonhundratalet, ett "gammeldavs slik".

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #24 skrivet: fre 13 aug 2010 15:47:33 »
Hittade det här om brystsukker, det jag också vill minnas utav det. Har lite åt smaken av kungen av danmark, men jag tänker även på altheabolcher:
"brystsukker, ældre betegnelse for bolcher, lavet på basis af apoteksfremstillede brystdråber mod luftvejslidelser; fra slutningen af 1800-t. en generel betegnelse for bolcher."

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #25 skrivet: fre 13 aug 2010 17:10:49 »
Kandisukker, är det samma som brystsukker? Kandi fick jag med, en bit räckte länge och man kunde slå av stycke för stycke. Det var det enda godiset som fick morfar att bli godisnostalgiskt, för det var visst vanligt även i början av nittonhundratalet, ett "gammeldavs slik".

Ser det ut som kristaller som sitter ihop? I så fall finns det fortfarande - jag har sett det på flera ställen.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #26 skrivet: fre 13 aug 2010 17:27:16 »
Kandisocker kunde man köpa i pappersstrut på Skansen :) Detta smakade dock bara socker, inte halstabletter.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #27 skrivet: fre 13 aug 2010 17:42:22 »
« Senast ändrad: fre 13 aug 2010 17:44:40 av brodertuck »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #28 skrivet: fre 13 aug 2010 18:37:30 »
Ser det ut som kristaller som sitter ihop? I så fall finns det fortfarande - jag har sett det på flera ställen.
Ja, det är kristaller, eller smält socker på en tråd. Minns det som brunt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #29 skrivet: fre 13 aug 2010 18:39:46 »
Kandisocker finns i en vanlig matvarubutik nära dej!

http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=90&ProductPage=1&ProductID=96&GroupID=7
:o huggt i förpackning?? Ojdå. Hm, nä, huvva.