Författare Ämne: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?  (läst 28239 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #30 skrivet: lör 14 aug 2010 20:36:32 »
Ã…Ã¥ååh, ÄNTLIGEN någon som minns saftevandspulver-påsarna! =)! Hallon var skiiit-god, en väldigt speciell smak jag inte stött på sedan dess. Men Cola var nog min favorit. Och Sport... när den var grön. Sen blev den vattenfärgad... Men åh, uh, nu glömde jag; CITRON!! Ã…hhhh. DET är barndom!

Kandisukker, är det samma som brystsukker? Kandi fick jag med, en bit räckte länge och man kunde slå av stycke för stycke. Det var det enda godiset som fick morfar att bli godisnostalgiskt, för det var visst vanligt även i början av nittonhundratalet, ett "gammeldavs slik".

=) Colan och Citron var det vi varvade med vi också...*ler* en säregen smak på dessa pulversafter... jag minns att i skafferiet fanns alltid en cellofanpåse med maränger också (prasslade nåt infernaliskt) *skratt* många turer till den blev det... smygandes när alla satt i vardagsrummet och kollade på tv. Och sen all dansk hemlagad gammeldagsmat...de där små gula söta potatisarna... svart sky till julkalkonen... rödkål... Slurp smask. Knasterfett (smält fett med stekt lök i), leverpastej å skoleost på rågbröd...Yummi

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #31 skrivet: sön 15 aug 2010 03:42:36 »
Nickel, PEZ, Nötcreme, 8(?)-pack ljusblåa starka Stimoroltuggummi (som jag ofta handlade i kiosken vid järnvägsstationen som jag passerade på väg till skolan), Lenka-kola, Nutella... (syrran och jag nästan grälade om hur mycket Nutella kostade, de små plastaskarna med tunnt lock av en sorts vit plastfolie att riva bort, då i kanske början av 1970-talet).
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

sunhill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
    • auktionsbevakning - auktionsbevakare för tradera
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #32 skrivet: tis 17 aug 2010 11:36:43 »
tefaten, ätbart "papper" och surt(?) pulver inuti. Finns visserligen fortfarande, men dom känns väldigt 50-tal.
Prova gärna min auktionsbevakare, www.auktionsbevakning.se, och traderabläddraren ropain.se

pella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #33 skrivet: mån 30 aug 2010 14:43:13 »
Manolito-glass, var en riktig höjdare, med rött, isigt överdrag (mycket godare än popcorn med citronsmak, som existerade en tid. Nån som minns dem?) I Danmark, där min barndoms somrar tillbringades, åts det visseltuggummi (runda, platta, m hål i , inte helt olika de danska 25-öringarna, f.ö.) Där fanns också ett överlägset glassutbud: "Bobelop", en plaststrut m vaniljglass, ripplad m jordgubbssylt, o med en tuggummikula i botten, "Champagnebrus", en fantastisk, vit, isglass, "Köbenhavnerstang", mfl.
"Fröer", alltså grodor, av choklad. fyllda med nån söt, vit, smetig kräm, kunde man få köpa på färjan, om man hade tur. eller "Guldbarre", Toms...
Annars vet jag att jag var så mycket barn av min tid, född -61, att jag föredrog Blå Bands citronfromage, framför den av min mamma vid sällsynta tillfällen tillagade ananasfromagen, o samma sak med potatismos.
Hemma i stan, köpte vi "Tösabiten", en vansinnigt läcker salmiakkola, på Mobilmacken, o senare kom en period av intensivt Lonka-kolaätande. Att vi har några gaddar kvar, mina jämnåriga o jag!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #34 skrivet: mån 30 aug 2010 20:03:33 »
Får berätta om hur jag var på promenad med mina söner när de var riktigt små och stannade till vid den lilla kiosken i Kolvik vid Gullmarsfjorden (vi bodde där i närheten då i ett gammalt torp) och pedagogisk som jag var pekade jag på iiglon på GB-skylten och berättade att "när JAG var liten så fick jag och min bror DELA på en sån här" Hon skrattade så hon vek sej dubbel i kiosken...

Nä nu får jag ta och hämta en glassbåt i frysen!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #35 skrivet: mån 30 aug 2010 21:44:00 »
Och som många nämner i tråden gamla goda godissorter lever ju kvar än idag.

Två av mina favoriter som jag inte tror lever kvar är Fru Lipo och tuggummit Riff. Det senare kostade 5 öre och var grönt. Den färgen blev lite av ett begrepp, man talade om "riff-grön" när något hade just den färgen.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Gott retrogodis, vilken tycker du är bäst?
« Svar #36 skrivet: tis 31 aug 2010 15:50:35 »
:) Riff fanns väl i fler smaker? Menthol, lakrits, frukt eller hur var det nu... å Fru Lipo var väl en tablettask? Sunkit minne man fått med åren ;)

Gröna Riff var väl originalet. Men när du säger det tror jag att jag minns lakrits-Riff som en nyhet.
Fru Lipo var tre tabletter inpackade i omslagspapper för 5 öre. Det fanns olika smaker och därmed olika färger på papperet. Godiset var väl ungefär samma sak som Pez men tabletterna var större.