Författare Ämne: 4st matstolar i teak, designer/tillverkare & tips på hur de ska kläs om?  (läst 3093 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej igen!

Femte frågan handlar om 4st matstolar i teak som köptes på Solareturen i Karlstad, Värmland. De hade skumgummistoppning som givetvis hade torkat sönder till ett gult pulver. Tyget som var grön-grått var inte så roligt det heller. Tyg och stoppning togs varsamt bort och jag väntar med att klä om dem tills jag kommer på hur jag vill ha dem men jag kommer inte på något 100%-igt?

En tanke var Marimekkos Röd-oranga möbeltyg som är stora medaljonger?
En tanke var att låta en tapetserare klä dem i svart eller mörkbrunt skinn?
En variant är att själv klä dem i svart konstskinn men jag behöver tips på vart man köper detta i bra kvallité?

Kom med förslag tack!

Vet någon varifrån stolarna kommer?

De ser ut att vara välgjorda men det kanske alla stolar var 1950-1960?


1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Jag hoppas du sparat minst en gammal klädsel så du har en mall att gå efter för att klippa till tyg.

Tycker det vore ganska lätt att klä om själv i vilket fall.

Välj ett tyg som matchar helt enkelt, inte mer med det. Men se till att det inte är elastiskt åt nåt håll eller för tunt

Vaddering bör väl gå att få tag på, vanligt skumgummi att klippa till i sitsens form.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Jag tror jag har ett tyg sparat men jag skulle gärna se bilder på andra teakstolar som ni andra klätt om i modernt retro-tyg så att man får en bättre uppfattning om vilket tyg som skulle passa.

1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.