Författare Ämne: Har ni köpt möbler från andra länder, via nätet? Var det värt det?  (läst 2975 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Är lite sugen på att köpa två Shell Chairs från Eames förlovade land, men jag tänker att trots att stolarna är billigare där kanske slutpriset blir dyrare med frakt och tull.
Någon som köpt möbler från andra länder än Norden? Hur har det gått? Blev det dyrt?
« Senast ändrad: tis 17 aug 2010 20:59:00 av thisismycat »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Om det blir ett fynd eller ej beror till viss del på vad säljaren skriver på tulldeklarationen...
Över 200 dollars värde och en nitisk tulltjänsteman/kvinna kan det bli en mycket dyr historia.
Eames stolar är inga problem att skicka med UPS, ifall man tar isär dem. Flygfrakt kan bli ganska dyrt.
Jag har handlat både möbler och prylar från USA och det har funkat bra, förutom en gång då Ebay säljaren la till några extra hundra dollar på tulldeklarationen....
Annars har det funkat mycket bra och paketen har kommit fram inom utsatt tid och har inte varit mosade.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Då är det antagligen bättre att köpa två Eames-stolar för sig än två tillsammans? Har köpt mycket grejer på eBay, men aldrig något stort förutom ett bandeko, från tyska eBay. Gör ju i och för sig inget om stolarna har olika färg.
Eller om man ber säljaren packa dem i två olika paket...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Jag köpte mitt sideboard från en antikaffär i Tyskland. Det blev lite strul mellan fraktfirmorna så det blev stående i en lagerlokal i två veckor innan någon hittade det, men det var nog bara en tillfällighet. Det kostade 3.000 kr att få hit det.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Då är det antagligen bättre att köpa två Eames-stolar för sig än två tillsammans?
Ur frakt synpunkt är det ok att skicka 2 i samma paket, blir dessutom billigare.
Det är vad som står på tulldeklarationen...
Viktigt är också att det framkommer att det är begagnade varor.

Själv har jag handlat 3 gånger från Tyskland och det var bara strul, men jag kanske bara hade otur?!?