Författare Ämne: Lammhults? Klädd stol i grovt blågrönt tyg med kromat stålrörsunderrede.  (läst 3454 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej igen.

Nu undrar jag över en stol troligen ifrån 70-talet i grovvävd blågrönt tyg.
Stolen ser ut att ha designats till offentlig miljö och är i genomgående hög kvalité.

Jag vet inte om den är jättesnygg men jag kunde inte låta bli att köpa den (den var billig också) då den tilltalade mig på något sätt.

Sits och rygg är vadderade med ca 2,5cm stoppning.

Underredet är av kromade stålrör och ryggen sitter fast i sitsen med 2st tjocka homogena aluminiumstag (ovanlig lösning?)

Någonting får mig att tro att det rör sig om en stol ifrån Lammhults (jag körde bud åt dem och tillverkningssättet är likt deras stolar). Möjligen är det gjort av kinnarps eller någon annan möbelfirma som inte kanske klassas som designfirma utan mera tillverkare av offentliga möbler?
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Jag hade en bild på undersidan också.
Varför saknar alla mina möbler stämplar eller etiketter?  :'(
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Hej igen!

Din stol är inte alls så dum, håller nog med om att den kan ha varit i offentligt bruk.
Varför inte maila bilden till Lammhults mfl.?


Varför saknar alla mina möbler stämplar eller etiketter?  :'(

Etiketter kan trilla av och de flesta möbler är/var inte ens märkta

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Tack Semlan! Kanske skulle man mejla Lammhults och Kinnarps, tror dock inte det kan vara Balzar Beskow efter att ha googlat märket lite.

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Kan du inte lägga ut en bild på din Carl Malmsten säng?