Författare Ämne: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.  (läst 6856 gånger)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Hej alla!

Semlan (och kanske några till) var sugen på att få se min Malmstensäng.

Såsom alla mina möbler har även denna en speciell historia bakom sig. (såsom de flesta av mina möbler är den i behov av slipning och inoljning men något ska man väl spara tills man blir pensionär?)

Jag har jobbat som bilbud i Stockholm och då och då anlitades vi till små möbelflyttar. En gång fick vi köra till ett äldreboende på Östermalm, kvinnans mor hade bott där och nyligen hade hon gått bort. Vårt jobb var att hämta en del möbler och småsaker som skulle skänkas till Stadsmissionens loppis i Hjorthagen. Stadsmissionen fick många sängar och hade intagningstopp på just sängbottnar. Vi frågan kvinnan om hon ville ha sängen körd hem till henne eller om vi skulle ta det till återvinningstationen. Kvinnan ville inte ha sängen så vi skulle köra den till Järfällas återinningsstation men efter samtal med chefen fick jag lov att ställa den på kontoret och sedan ta hem den.

Jag googlade lite och märkte att den troligen är av Malmsten men att sängen plockats ihop av två huvudgavlar, vilket enligt mig faktiskt är snyggare. Sängbotten var av sådan kvalité som knappt kan köpas idag så sängen har bara fått nytt tyg fasthäftat i sängbotten och ny bäddmadrass. Sambon som tyckte sängen var äcklig till en början ändrade sig snabbt efter att ha blivit tvungen att sova i den (pga flytt), den är riktigt behaglig!
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.
« Svar #1 skrivet: sön 22 aug 2010 17:18:40 »
Ibland kan man få fina möbler till vrakpris även på auktioner tydligen.

http://www.kolonn.se/auktionsobjekt-26528/S%C3%A4nggavlar-tv%C3%A5-par-Carl-Malmsten-teak-b-95cm.aspx

300kr för två par sänggavlar designade av självaste CM!

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og=%7B441DC2FC-77F7-4327-BE57-61FB1FDEE2CB%7D

400kr för två par sänggavlar här också! Hittar ni fler på auktion så slå till då de verkligen gör sig bra i ett Retro-möblerat boende.

Mvh JKB

Mvh JKB
« Senast ändrad: sön 22 aug 2010 17:21:36 av JKB »
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.
« Svar #2 skrivet: sön 22 aug 2010 23:28:29 »
Ibland kan man få fina möbler till vrakpris även på auktioner tydligen.

http://www.kolonn.se/auktionsobjekt-26528/S%C3%A4nggavlar-tv%C3%A5-par-Carl-Malmsten-teak-b-95cm.aspx

300kr för två par sänggavlar designade av självaste CM!

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og=%7B441DC2FC-77F7-4327-BE57-61FB1FDEE2CB%7D

400kr för två par sänggavlar här också! Hittar ni fler på auktion så slå till då de verkligen gör sig bra i ett Retro-möblerat boende.

Mvh JKB

Mvh JKB

Tycker nog inte dom är värda mer.Inte speciellt spännande designmässigt,tillintetsägande och anonyma.Skulle lika gärna kunnat vara tillverkade av vilken okänd möbelfabrik som helst utan ett känt designer namn.Bara för det är Carl Malmsten som designat dom betyder det inte att dom är design underverk och värda hutlösa pengar.Men det är ju bara min åsikt,så ta inte illa upp.  ;)

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.
« Svar #3 skrivet: mån 23 aug 2010 07:02:44 »
Vince: Jag håller med dig till viss del då jag inte tycker man ska stirra sig blind på vem som gjort möbeln, den blir inte snyggare för att den är gjord av en viss firma/designer men jag tyckte designen var snygg 2002 när jag fick sängen, jag tycker den är snygg idag 2010 och jag misstänker starkt att jag kommer tycka om designen 2020, 2030, 2040, etc, etc.

Jag har flera gånger gått in i Malmstens butik på Strandvägen/Sthlm utan att vilja köpa en enda möbel men de är oftasta klassiska i modellen och det enkla formspråket vinner på längden.

Jag skulle mycket hellre betala upp till 1000kr för en Malmsten säng även om vissa delar är fanér än att betala flera tusen för en säng ifrån IKEA, MIO, EM eller någon av de andra möbelförsäljarna.

Sedan är smaken olika men jag gillar t.ex. de fint rundade ovala lodräta ribborna som går igen i en av mina fåtöljer.

Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.
« Svar #4 skrivet: mån 23 aug 2010 16:50:59 »
Tack för att du stillade min nyfikenhet!  :D
Orsaken till den var att jag satt och tittade i en Carl Malmsten katalog, men där fanns bara bilder på 2 olika sängar och jag förmodade att det fanns fler modeller. Vilket stämde- din variant fanns inte med.

Håller med dig JKB att smaken är olika. Är själv ingen Malmsten fantast, men möblerna är av bra  kvalitet och tidlösa.
Många tycks uppskatta dem, med tanke på att det tom finns en special affär.
Fast, bara möblera med Malmsten... det hade nog blivit lite ålderdomshem över det hela....


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.
« Svar #5 skrivet: mån 23 aug 2010 18:13:53 »
Att vissa möbler fortfarande är gångbara, trots att mer än 50 år passerat. Ja det tycker nog jag talar sitt eget språk. Själv har jag ibland lekt med tanken att det kanske är så att jag tycker om vissa möbler/textilier/saker bara för att jag vet att den och den har gjort det. Tanken skrämde mig. Jag menar, varför betala dyra pengar för något som jag kan få så mycket billigare. Efter att ha funderat och rannsakat mig själv så kom jag fram till att de saker jag tycker om har en formgivning som är mer el mindre tidlös. En kvalité som är hög. Dvs form och funktion harmonierar. Ex en av våra soffgrupper. En svart Norellsoffa o fotölj i skinn och jakaranda. Vi är andra generationen som nöter på den, både bildligt och talat. Den tredje generation gör nu sitt bästa för att få ta över den men icke sa nicke, den lämnar inte mitt hem så länge jag behöver en soffa att sitta i.

Malmstens möbler hör kanske inte till mina favoriter bortsett från sänggavlarna Guldheden som jag tycker är bland de finaste gavlar som finns.  Men jag kan inte förneka att både form och funktion är slående då man pratar Malmsten, han kunde sin sak. Att sedan inte jag tilltalas av just hans möbler är en helt annan sak.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Min gamla gästsäng med Malmstengavlar på begäran av Semlan.
« Svar #6 skrivet: mån 30 aug 2010 16:36:57 »
Fjoll!
Kan du inte lägga ut en bild på er Norellsoffa!?