Författare Ämne: Glass pendant, glas-hänge, av Jacob Hull, Denmark, Buch &Deichmann  (läst 5076 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Stod vid kassan på röda korset i visby när sonen började titta på hängsmycken. En grunka fångade mitt intresse, hm, vad är det där? Var ju tvungen att lämna min plats i kön för att studera det närmare. "hm. Bijoutteri. Skrot. Men fint är det. Vad står det? Denmark? Hm. Måste undersökas". Så det fick följa med hem.

Ögonen är inte riktigt vad de varit så jag fick bliga länge när jag kom hem för att tyda stämplingarna på hänget.
"J.Hull". "B+D" och det jag såg från början; "Denmark". Började googla på Hullet och får förstås upp massa fantastiska smycken på bildförslag. Och är nyfiken. När jag ställde frågan på facebook visade sig att jag hade en gammal bekant vars farfar varit god vän med denna Hull, som faktiskt hade huserat de sista åren i mina trakter /Yngeredsfors/, så ibland är världen liten. Jag fick en liten beskrivning av hans livsöde, skall se om jag kan få tillstånd att lägga till det här, men annars undrar jag om någon vet något om Jacob Hull? Hittar väldigt lite info OM honom, och själv hade jag inte hört namnet tidigare, så det känns som om det är en vintage jewelry-modernist som förtjänar lite uppmärksamhet!

Hänget är stort, kan återkomma med mått.  Jag gissar att det är guldpläterat.