Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115917 gånger)

WilhelmsPappa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #120 skrivet: tor 4 dec 2014 18:37:19 »
Såg att ingen skrivit här på länge men gör ett försök ändå.
Har ett sånt här bord hemma i källaren, fick av mormor när jag flyttade hemmifrån, glas skivan sprack tyvärr så den slängde jag. Hade den genomskinliga varianten.
Tror ni det finns nån möljighet att göra en ny skiva? Alternativt finns det nån som är intresserad av eb reserv fot?

Mvh Alex.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #121 skrivet: tor 4 dec 2014 19:48:55 »
Hej, WilhelmsPappa Alex och välkommen till Retroforum =)
Skivan till dessa bord är rätt tjock. Jag sålde ett komplett bort till en kund för några år sedan efter att skivan på hans gått sönder, det blev billigare än att skaffa en ny skiva då nya skivan skulle kosta 7000 kr...  Kan ju hända att det finns billigare, kolla med företag i din närhet (tung=hög fraktkostnad).
Jag skulle tro att det finns fler bordsunderreden än glasskivor i gott skick, skivorna på de bord som säljs på auktion har oftast nagg.

WilhelmsPappa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #122 skrivet: tor 4 dec 2014 20:41:48 »
Tack för välkomnade.
Ja okej, jo den vägde ju en hel del. Hade den trasig i några år i gamla lägenheten men kändes risky när man nu har kids.
Ska kolla upp möljigheten till en ny skriva är ju skit snyggt bord sjukt stilrent på nåt sätt. Har den varianten som lixsom hakar fast skrivan(bilden nån postat som sades va från usa). Vet bara att mormor sa att det var ett nån dansk disigner som gjort det det var så jag hamnade här.

FDS

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • 50- 60-talsaffär i småländska Alvesta.
    • Visa profil
    • Hemsida
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #123 skrivet: tor 3 sep 2015 21:44:12 »
Hittade den omtalade broschyren idag när jag letade efter ett annat föremål i en annan gammal katalog.
Nu kompletterad med Antikdeckarnas Tackbrev.  ;)
#tbt

Örebro Glas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #124 skrivet: lör 6 aug 2016 23:26:44 »
Hej
jag har inte varit här inne på några år, efter att sajten havererade efter en hackerattack.
Jag är son till Sven Wigerfelt, som dren företaget Örebro Glas.
Om du har några frågor om tillverkning av glasborden så kanske jag kan svara nu.
Hälsn / Christer Wigerfelt