Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115971 gånger)

Litesun

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #60 skrivet: mån 2 mar 2009 15:59:17 »
Min farfars bror är skaparen till bordet  ::)

Det ska vara tyskt

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #61 skrivet: mån 2 mar 2009 16:55:08 »
Hette din farfars bror Fredrik Schriever-Abeln?

hypo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #62 skrivet: tis 24 mar 2009 17:06:18 »
Är man helt dum i huvudet när man berättar att jag sett ett inköpskvitto där det stod : Bord, wikkelsö el. ngt liknande  ???
Damen som hade bordet visade upp kvittot från inköpet på 60-talet när hon började ge bort sina saker innan flytt till äldreboende. Tyvärr är hon nu borta & likaså bordet.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #63 skrivet: tis 24 mar 2009 17:09:28 »
Kanske var det så att det redan då florerade felaktiga uppgifter om bordets härkomst.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #64 skrivet: tis 24 mar 2009 18:18:15 »
Är man helt dum i huvudet när man berättar att jag sett ett inköpskvitto där det stod : Bord, wikkelsö el. ngt liknande  ???
Damen som hade bordet visade upp kvittot från inköpet på 60-talet när hon började ge bort sina saker innan flytt till äldreboende. Tyvärr är hon nu borta & likaså bordet.

Stod det "Wikkelsö eller liknande" eller "Wikkelsö" ?

Kan ju varit så att bordet var så anonymt att man associerade till det runda bordet av Wikkelsö som syns nedan längst ner till höger och tänkte det var han redan då?


Alla artikelbilderna är här http://www.retroforum.se/index.php/topic,2430.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #65 skrivet: ons 25 mar 2009 16:46:57 »
Nu måste jag ju bara berätta :) Fredriks f d fru var just inne i vår butik eftersom hon ville återse bordet! Jag har inte köpt tidningen ännu så jag vet inte vad som framkommer där, men det hon berättade var att Fredrik ritade bordet 1958-59 och sålde ritningarna till en glasfabrik i Örebro (!) för en engångssumma, varefter bordet kom i produktion i början av 60-talet. Carl Fredrik, som föddes 1931 och dog runt 1992, tycks ej ha formgivit andra möbler utan gillade helt enkelt att teckna. Synd, vem vet vilka fler häftiga möbler han hade kunnat få fram!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #66 skrivet: ons 25 mar 2009 17:06:19 »
Nu måste jag ju bara berätta :) Fredriks f d fru var just inne i vår butik eftersom hon ville återse bordet! Jag har inte köpt tidningen ännu så jag vet inte vad som framkommer där, men det hon berättade var att Fredrik ritade bordet 1958-59 och sålde ritningarna till en glasfabrik i Örebro (!) för en engångssumma, varefter bordet kom i produktion i början av 60-talet. Carl Fredrik, som föddes 1931 och dog runt 1992, tycks ej ha formgivit andra möbler utan gillade helt enkelt att teckna. Synd, vem vet vilka fler häftiga möbler han hade kunnat få fram!
Bara rätta lite: Rättigheterna ska inte ha försvunnit till Örebro, för den tyska firman Condor tog över tillverkningen och då ska Fredrik fortfarande ha varit inblandad och åtnjutit royalties från tillverkningen i Tyskland -enligt artikeln.

Jag uppmuntrar alla att köpa tidningen och läsa, får ju inte sabba försäljningen för dem genom att berätta allt :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #67 skrivet: ons 25 mar 2009 17:12:18 »
Ok, jag återgav bara vad ex-hustrun berättade. Undrar om det inte är dags för alla profithungrande handlare att inse att det är dags att ändra infon ;) Jag menar, snart vet väl ALLA att det inte är Wikkelsö, så det är ju lite pinsamt om handlarna är de enda som hävdar annat.
« Senast ändrad: ons 25 mar 2009 17:18:54 av Wanja »

dagger

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #68 skrivet: ons 25 mar 2009 20:56:44 »
Köpte tidningen idag..Ska bli trevlig läsning. Speciellt när jag har ett sådant bord hemma.
Ni verkar ha gjort en bra research..

/dagger

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #69 skrivet: tor 26 mar 2009 06:38:47 »
Det skulle vara intressant att få veta årtal - det har vi inte fått veta än. Känns som väldigt tidigt 60-tal.

Fredrik ritade bordet 1958-59 och sålde ritningarna till en glasfabrik i Örebro (!) för en engångssumma, varefter bordet kom i produktion i början av 60-talet.

Jag kände rätt! :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #70 skrivet: tor 26 mar 2009 10:27:34 »
Jag kände rätt! :)
Javisst 58-59 är VÄLDIGT tidigt sextiotal :) *en pik på hjärtligast tänkbara sätt*
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #71 skrivet: tor 26 mar 2009 10:54:27 »
Fotnot: Artikeln uppger dock inga årtal för konstruktionsarbetet som började på femtiotalet, men att produktionen kom i gång i början av 1961 och rättigheterna såldes enligt artikeln först 1967.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #72 skrivet: tor 26 mar 2009 12:39:51 »
Nu gäller det bara att få Kunstindustrimuseet att ändra uppgiften i Furnitureindex

Så sidan tre här ser ni att jag skickade mejl till dem för ett år sen... rättar, det var i november jag skickade första mejlet, sen har de fått ett till 22a april när jag fick kontakt med sonen, och jag skickade bild från katalogen

De ska få ett nytt/ett tredje mejl
« Senast ändrad: tor 26 mar 2009 13:10:26 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #73 skrivet: tis 8 sep 2009 06:52:35 »
Här är ett lite nyare bord från Örebro glas. Fanns i en möbelkatalog från 1971 som jag köpte nyligen.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #74 skrivet: fre 18 sep 2009 23:08:05 »
Visst en gammal tråd...här är ett som säljs nu om någon är nyfiken på prisbilden eller av att köpa...

http://www.kolonn.se/auktionsobjekt-47900/Soffbord-med-glasskiva-Fredrik-Schriever-Abel.aspx



PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x