Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115792 gånger)

KCSA

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #15 skrivet: fre 7 mar 2008 19:18:58 »
Hej! Jag fick nyss ett mail från en person som jag antar är ADA här, men det är bara en gissning.

Jag blir lite varm inombords när jag ser diskussionen kring detta fina bord. Lite road blir jag av alla spekulationer och gissningar men lite besviken på de felaktiga uppgifter som förekommer hos etablerade auktionshus. Jag har även hört etablerade inredare uppge att det är en annan tillverkare.

Bordet ritades emellertid av min Far, Fredrik Schriever-Abeln i mitten eller slutet av 50-talet. Jag kan återkomma med mer precis information om inresse finns. Fredrik lever däremot tyvärr inte längre.

Jag vet att han arbetade mycket länge med själva konstruktionen för att den skulle få den bärkraftighet och stabilitet som krävdes tack vare designen och den tunga glasskivan. Vi bodde på den tiden i Örebro varför glasskivan säkerligen kom från glasbruket där. Jag vill minnas att glasbruket även hade en utökad roll, såsom att de även tillverkade de första exemplaren men var dåliga på marknadsföring. Rätt, eller fel, det kan jag återkomma om. Det första bordet, som gjordes för hand, var gjort i teak och hade en klar glasskiva.

Tillverkningen av bordet gjordes på en fabrik i Tyskland som jag vill minnas hette Condor. Kanske tillverkades bordet även i Sverige inlednngsvis, som ovan. Efter 10-15 års tillverkning sålde min Far rättigheterna till tillverkaren. Familjen har det först tillverkade exemplaret av detta bord kvar. Jag vill även minnas att vi har ritningarna kvar. Han tillverkade ytterligare ett vackert bord som även det hade en väldigt speciell konstruktion. Tyvärr har detta bord kommit på avvägar pga diverse missöden.

Är det någon av er som är intresserad av mer information och mer korrekta bakgrundsfakta så är ni välkomna att höra av er! Själv bor jag på Lidingö utanför Stockholm.

Christian

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #16 skrivet: fre 7 mar 2008 20:12:18 »
Fantastiskt kul att rätt uppgifter har kommit fram tack vare Adas entägna arbete med att ifrågasätta erkända auktionshus felaktiga påståenden om bordets ursprung! Och ett stort tack till Christian för att vi slipper tveka längre om detta! Jag läser gärna kompletterande uppgifter om formgivaren och bordet. Ett exakt årtal hade varit intressant om det går att få fram.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #17 skrivet: fre 7 mar 2008 22:04:15 »
Så fina ord JJ, men jag kan ju inte ta åt mej äran, då så många varit inblandade i diskussioner om bordet i flera omgångar, min skepsis vaknade av att någon sa att det finns så gott om dem i mellansverige (örebroarn i inklippt inlägg ovan sa inte detta för första gången alt. var inte den första som sa det)

Tänk hur logiken kan glappa hos etablerade människor i branchen, NÄR det antyds Örebro, NÄR de finns koncentrerat till mellansverige, NÄR det inte går att hitta något bord när man googlar på Wikkelsø, men man hittar många när man googlar på Wikkelsö...

(Det är ju som bordet av Otto Schulz som kommer från ett hem i Kungälvstrakten tillsammans med ett karaktäristiskt linneskåp av honom på Antikrundan, men med tvång ska bordet påstås vara Typenco, när skåpet beskrivs som Ottos verk)

Vi har FDS på www.formdesignscandinavia.se/glasbord  att tacka för att en broschyr kom fram, och vi kan tacka Karl S-A som mailade tillbaka efter nästan två månader, och inte kastade mailet efter en lång utlandsresa, och nu har vi KCSA att tacka för vänligheten att verkligen sätta det på pränt att Fredrik Schriever-Abeln är formgivaren.

Och vi ser med glädje fram emot fler uppgifter om bordet  ;) och en utförlig beskrivning av det förlorade alstret  ;), det finns inte i något gammalt familjealbum?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #18 skrivet: tor 27 mar 2008 23:28:23 »
För den som såg säsongens första program av Antikdeckarna på TV4 ikväll så fanns bordet med - med formgivarens rätta namn. Det blev billigt på auktionen, men om det berodde på nya fakta om bordets tillkomst eller inte är svårt att veta. Programmet gick samtidigt som Antikrundans uppföljningsprogram i kunskapskanalen - snacka om programkrock!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #19 skrivet: tor 27 mar 2008 23:33:24 »
För den som såg säsongens första program av Antikdeckarna på TV4 ikväll så fanns bordet med - med formgivarens rätta namn. Det blev billigt på auktionen, men om det berodde på nya fakta om bordets tillkomst eller inte är svårt att veta. Programmet gick samtidigt som Antikrundans uppföljningsprogram i kunskapskanalen - snacka om programkrock!

Det här missade jag helt, var det säsongsstart på antikdeckarna? Kommer det i repris måntro?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #20 skrivet: tor 27 mar 2008 23:59:34 »
Trevligt att rätt info kommer fram  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #21 skrivet: fre 28 mar 2008 00:25:22 »
Imponerande! Jag blir rackarns så stolt att tillhöra ett forum där forumägaren engagerar sig så totalt. Tack även till Christian och sist men inte minst, givetvis JJ som står för en outsinlig källa till ny inspiration
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #22 skrivet: lör 29 mar 2008 20:00:03 »
Tack Fjoll

Jag såg Antikdeckarna på http://anytime.tv4.se/webtv/ precis, såg ni programmet och såg bordet och att de var i butiken http://www.formdesignscandinavia.se/ ?

Känns som man är lite delaktig.... kul att se en skribent i forumet i TV :) för det måste väl varit FDS vi såg?

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #23 skrivet: lör 29 mar 2008 20:15:29 »
...för det måste väl varit FDS vi såg?

Ja, det kanske det var! Eller om någon annan har rotat fram ytterligare en sådan katalog.

Jag har förresten också varit på TV :)
Men det är längesedan nu så jag tror inte att någon skulle känna igen mig.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #24 skrivet: lör 29 mar 2008 20:32:30 »
Jo jag var inte hundra, men när jag tittade på hemsidan http://www.formdesignscandinavia.se/ då var saken biff, en del samma interiörer

Aha, JJ på tv också... Vad handlade det om?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #25 skrivet: lör 29 mar 2008 20:48:16 »
Aha, JJ på tv också... Vad handlade det om?

När jag var 8-9 år gammal så kom det en ny till klassen som hade flyttat från Viskafors. Fadern var filmregissör så han gjorde en film om själva flytten som sedan visades i TV. Han var i klassen en hel dag och filmade, men när filmen visades så var klassen med bara några minuter - lite besviken var man minns jag!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #26 skrivet: sön 30 mar 2008 17:36:15 »
Tack Fjoll

Jag såg Antikdeckarna på http://anytime.tv4.se/webtv/ precis, såg ni programmet och såg bordet och att de var i butiken http://www.formdesignscandinavia.se/ ?

Känns som man är lite delaktig.... kul att se en skribent i forumet i TV :) för det måste väl varit FDS vi såg?



Om inte annat så går Antikdeckarna till historien som programmet som avslöjade att bordet inte var ett Wikkelsö. Och nog måste de väl ha följt debatten på nätet, eftersom diskussionen gick på två sidor som bägge uttalar att man har löst gåtan? (tyckte jag såg ett inlägg på ap där man uttalar att gåtan löstes där..).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #27 skrivet: sön 30 mar 2008 19:41:41 »
Man får väl ändå säga att rätt person fått äran, det är Björn som han heter på AP och på riktigt, här heter han FDS, som skakat fram broschyren där rätt formgivare står nämnd, och det är också han som fått äran att framträda med detta i TV, nog är det rättvist alltid. Sen är det bonus att vi fått svar från Fredrik Schriever-Abelns son Christian också.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #28 skrivet: sön 30 mar 2008 19:52:25 »
Det är här som formgivarens fulla namn har kommit fram. Vem som än bör äras mest så är det viktigaste att rätt fakta nu presenteras om formgivaren till bordet.

FDS=Form Design Scandinavia....uppenbart!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #29 skrivet: sön 30 mar 2008 20:10:04 »
Ja det är förstås riktigt att formgivarens fullständiga namn inte kommit fram förrän här :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se