Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115907 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #30 skrivet: mån 31 mar 2008 11:26:04 »
Jag mailade förstås antikdeckarna, fick följande svar, en får tacka för att de hänvisar till vår diskussion!
Citera
Hej Miriam
Tack för ditt mail. Vad kul att du gillar programmet! Vill tacka för tipset om diskussionen, vi har fått rätt många mail angående detta bord så jag tipsar folk om er diskussion!

Med vänliga hälsningar


__________________________________________________

Annika Gustafsson
Antikdeckarna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

FDS

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • 50- 60-talsaffär i småländska Alvesta.
    • Visa profil
    • Hemsida
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #31 skrivet: tor 3 apr 2008 23:14:41 »
Hej
FDS är Form Design Scandinavia. Vi har en butik i Alvesta, i Småland inte långt från Växjö. Sortimentet består främst av 30-60-tals- möbler och prylar. Att antikdeckarna skulle komma till vår butik var inget planerat, det var heller ingen som "skvallrat" om att vi satt på någon info om bordet. Det var när deckarna varit i Moheda på Östregård http://www.ostregard.se och filmat som de fick höra om oss. Filmteamet åkte till Alvesta och Anders blev genast intresserad av bordet och det var då vi började prata om det och jag visade broschyren (som förövrigt var en present från Mohedas antik några månader tidigare)

Kul att hela historien har kommit fram. Det är på det här forumet de riktiga antikdeckarna finns. Alla sitter på lite info som tillsammans blir en helhet. Lysnade.
Ada ger intrycket av att vara en professionell opinionsbildare som kan övertyga och finna sanningar, utan ditt arbete skulle historien om Sc.Ab ännu vara okänd.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #32 skrivet: tor 3 apr 2008 23:46:36 »
Ã…Ã¥h, jag rodnar klädsamt, det blir tio guldstjärnor i kanten direkt till dej :) (de andra blir gröna av avund, hehe) Skämt åsido, det är detta som är kicken att hålla på med ett sånt här forum, att hitta en lösning gemensamt. Lite spånande här, lite där,  lite fel svar, löst pladder är aldrig fel, nån annan får rätt associationer för att spåna vidare och så har man till slut löst vem som gjort prylen!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #33 skrivet: fre 4 apr 2008 00:24:35 »
Vilken KUL läsning!! :)

Jag har tyvärr för lite tid till fritid just nu. Men ikväll har jag hunnit läsa några trådar på Retro. Jag blir så glad för den här tråden. Du är toppen Ada. Och, självklart, alla Ni andra också!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #34 skrivet: fre 4 apr 2008 08:40:07 »
Hej
FDS är Form Design Scandinavia. Vi har en butik i Alvesta, i Småland inte långt från Växjö. Sortimentet består främst av 30-60-tals- möbler och prylar. Att antikdeckarna skulle komma till vår butik var inget planerat, det var heller ingen som "skvallrat" om att vi satt på någon info om bordet. Det var när deckarna varit i Moheda på Östregård http://www.ostregard.se och filmat som de fick höra om oss. Filmteamet åkte till Alvesta och Anders blev genast intresserad av bordet och det var då vi började prata om det och jag visade broschyren (som förövrigt var en present från Mohedas antik några månader tidigare)

Kul att hela historien har kommit fram. Det är på det här forumet de riktiga antikdeckarna finns. Alla sitter på lite info som tillsammans blir en helhet. Lysnade.
Ada ger intrycket av att vara en professionell opinionsbildare som kan övertyga och finna sanningar, utan ditt arbete skulle historien om Sc.Ab ännu vara okänd.



Det är kanonroligt att det hela kom fram och att det trots allt gick så snabbt att både göra bakgrunden offentlig, att rätt designer fick äran för sitt bord, och så är det kanonroligt att ha fått följa diskussionen och alla pusselbitarna fram och tillbaka. Utan ditt katalogfynd så hade det väl med stor sannolikhet varit svårt att få det bekräftat med den tydligheten, tror jag personligen. 

Undrar hur länge villfarelserna hade fått vara en kvarleva annars, för att det var ett wikkelsö var väl nästan redan en "sanning" för många?
Men vad händer nu med priset på bordet?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #35 skrivet: fre 4 apr 2008 19:12:03 »
Usäkta en dum fråga...har Wikkelsö designat ett liknande bord som det här blandas ihop med eller har bordet ingen relation till Wikkelsö överhuvudtaget? ???
« Senast ändrad: fre 4 apr 2008 19:14:37 av Chicaboom »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #36 skrivet: fre 4 apr 2008 19:28:35 »
Det sägs vara så att han har gjort något liknande underrede, kryssat,  så det antagits att han är pappa till detta bord också. Om det ens är bord det är tal om är frågan. Jag har tittat och tittat men inte hittat något dylikt av Wikkelsö, men kanske det är dags att gräva djupt i den där databasen med danska formgivare, var den nu fanns...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #37 skrivet: fre 4 apr 2008 20:14:31 »
Nä nu blommar asfalten, de har lagt in bordet på http://kunstindustrimuseet.dk/furnitureindex/
sökresultat bordet

Det låg ju inte där när jag mailade dem och frågade om det var Wikkelsö.....Såhär skrev jag

Citera
----- Original Message -----
From:
To: info@kunstindustrimuseet.dk
Sent: Wednesday, November 21, 2007 2:19 PM
Subject: Ett bord av Illum Wikkelsø?


Vi är några som diskuterat om ett bord är gjort av Illum Wikkelsø eller Örebro glasfabrik?

Senaste diskussionen finns på http://www.retroforum.se/index.php/topic,387.msg2900.html
Bifogar bild från sidan 75 i boken "Wigerdals värld, känd och okänd design från 50-, 60- och 70-talen" av Lage Stone & Hans Rooth, foto Fabian Monheim, bokförlaget Forum 2003

Annars är uppgiften att det är Illum Wikkelsø som är formgivare totalt dominerande på Internet, -med svenskt "ö"! (http://www.google.se/search?q=illum%2Bwikkels%C3%B6&hl=sv&start=0&sa=N)

Man kan därför misstänka att det inte är korrekt, då det endast finns ett danskt exempel på samma sak (http://klassik.dk/2/1097/3563/wikkelsoe-illum.html)

ÄR detta en falsk uppgift som spridit sig, eller är det sant?

Min vän "JJ" tyckte vi skulle fråga Er, Ni borde känna till den mesta danska designen, kan Ni hjälpa oss i frågan? Vi vore oerhört tacksamma för hjälpen!



mvh                  , "Ada", www.retroforum.se)

De har tagit bilden från den danska sidan och lagt i databasen...
« Senast ändrad: fre 4 apr 2008 20:43:03 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #38 skrivet: tis 22 apr 2008 12:57:33 »
Nu har hag mailat dem idag och frågat vad de har för dokumentation på att bordet skulle vara Wikkelsø, får se om det komer ett svar eller om bordet tas bort ur listan
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #39 skrivet: tor 24 apr 2008 14:01:25 »
Hm, jag som trodde att dras uppgifter var tillförlitliga, det är där jag brukar söka om jag köpt in något som jag vill veta mer om. Hoppas verkligen de tar bort den felaktiga infon!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #40 skrivet: tor 24 apr 2008 18:48:37 »
Jag stötte på en bekant som nyligen har köpt ett wikkelsöbord, av modellen vi känner igen.
Han var emellertid väldigt övertygad om att det var wikkelsö, men att det skiljer sig från det han kallar kopian, genom att vara gediget, och ej fanér.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #41 skrivet: tor 24 apr 2008 20:47:57 »
Hur sjutton fanerar man dessa smäckra formerna?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #42 skrivet: tor 24 apr 2008 21:55:26 »
Kolla här då. Satt och kikade på hus och då dök det upp ett sådant bord på några av bilderna.
http://www2.skandiamaklarna.se/common/capitex/misc/popup.aspx?ActivePage=/images.ascx&kat=all&OBJTYPE=CMVilla&OBJGUID=3H0J82HSPT3L07DM

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #43 skrivet: tor 24 apr 2008 22:16:08 »
Hur sjutton fanerar man dessa smäckra formerna?

Ingen aning, men info om bordet har tydligen inte nått ut, utan fortsätter att saluföras som wikkelsö, antingen med rätta eller felaktigt och det är väl det som är den stora frågan?

Samtidigt verkar det vara ett ekonomiskt ras, för dem som köpt det dyrt tidigare eller till glädje för dem som köper det nu efteråt för det verkar ha dippat i pris. Jag tror man skall lägga beslag på samtliga just nu, för rätt vad det är så kommer historien om wikkelsö att öka priset på det på sikt. Just nu verkar det inte vara någon större efterfrågan, eller har jag uppfattat det fel?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #44 skrivet: tor 24 apr 2008 22:25:58 »
Det finns ganska många bord på marknaden - jag har sett flera stycken i antikaffärer. Även om bordet är välgjort och snyggt så är en känd formgivare en markant prishöjare. Wikkelsø är ett mer välkänt namn än det nu framkomna så bordet kommer att sjunka i pris pga detta.