Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115860 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #75 skrivet: lör 19 sep 2009 00:28:41 »
Visst en gammal tråd...här är ett som säljs nu om någon är nyfiken på prisbilden eller av att köpa...

http://www.kolonn.se/auktionsobjekt-47900/Soffbord-med-glasskiva-Fredrik-Schriever-Abel.aspx



PM

Det här är en tråd som vi nog aldrig glömmer och som aldirg blir "gammal" heller. (Det finns de som fortfarande vill tillskriva bordet Wikkelsö, det var inte så länge sedan jag sist åhörde en nybliven ägare beskriva sitt fina wikkelösbord).

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #76 skrivet: lör 19 sep 2009 03:18:59 »
Jag hade en diskussion med en säljare för en tid sedan, han var av den något udda uppfattningen att Schriever-Abeln var påhittad  ::)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #77 skrivet: lör 19 sep 2009 11:43:08 »
Jag hade en diskussion med en säljare för en tid sedan, han var av den något udda uppfattningen att Schriever-Abeln var påhittad  ::)
Tycker synd om hans faderlösa barn :) tänk vilken chock att upptäcka att mannen som strosat runt där i hemmet hela ens uppväxt aldrig funnits :)

Fotnot: Artikeln i tidningen Antikvärlden om Fredrik Schriever-Abeln finns här
http://www.retroforum.se/index.php/topic,2430.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #78 skrivet: lör 19 sep 2009 17:07:23 »
Jag hade en diskussion med en säljare för en tid sedan, han var av den något udda uppfattningen att Schriever-Abeln var påhittad  ::)

Den versionen har jag också hört förrästen, men jag gillar den bäst som gör gällande att Schirever -Abeln har gjort en KOPIA på wikkelsöbordet som dock inte är svår att se skillnad på, för det skiljer sig KVALITETSMÄSSIGT; självfallet var det dyra bordet han just hade köpt ett original Wikkelsö.

Tja, vad säger man? -Grattis till ett bra köp, vilken tur att du verkligen hittade ett originalbord... 

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #79 skrivet: tis 29 sep 2009 00:07:13 »
Hörde ett intressant rykte i torsdags: Det skall finnas en handlare som är administratör på wikipedia och som plockar bort texten så fort någon skriver in information om Schriever-Abeln och bordet. Vet inte ännu om detta stämmer men det kan vara värt att forska i!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #80 skrivet: ons 23 jun 2010 20:45:07 »
Jag har inte sett en med skiva av sten förut!

http://www.bebop.se/produkter/other-furniture/503

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #81 skrivet: ons 23 jun 2010 22:00:03 »
Tror inte det är originalskiva, stommens form försvinner ju helt med en sådan.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #82 skrivet: tor 24 jun 2010 14:36:18 »
Tror inte det är originalskiva, stommens form försvinner ju helt med en sådan.
Håller med, dessutom finns det ingen info i min katalog att det skulle finnas bordskivor i annat material än glas
Faktiskt ganska fult med stenskiva! :P

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #83 skrivet: tor 24 jun 2010 19:19:08 »
Faktiskt ganska fult med stenskiva! :P

Hade skivan varit av svart granit så hade det varit snyggare, men glasskiva är förstås bäst till detta bord, helst rökfärgad.

Örebro Glas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #84 skrivet: sön 15 aug 2010 12:04:08 »

Vår far tillverkade glasbordet

Vi är tre syskon som skulle vilja komplettera bilden av historien om det omtalade glasbord nr 9.  Det var vår far Sven Wigerfelt som producerade detta glasbord ungefär åren 1964-79. Totalt såldes under dessa år ungefär ett par tusen exemplar. Företaget hette i början Örebro Glasindustri men bytte under resans gång namn till Örebro Glas AB.

Det stämmer att det var Fredrik Schriever-Abeln som ritade bordet, åtminstone grundmodellen. Ursprungsformen var lite klumpigare och enklare när bordet började säljas, men Fredrik och Sven bearbetade tillsammans under några år modellen till den mer smäckra modell som har visats på olika bilder.

Det är intressant att se vilket pris bordet betingar på dagens marknad. Vi uppskattar priset i butik till 800–1000 kronor räknat i den tidens penningvärde, vilket alltså var ett ganska ansenligt belopp. Sven erbjöd Fredrik 50 kr/bord i royalty per bord, men Fredrik ville hellre ha och fick ett engångsbelopp för rättigheterna. Hur stort beloppet var har vi dock inte kännedom om.

Örebro Glas hade viss export till Skandinavien, England och Tyskland men inte i någon större omfattning. Något tecken på tillverkning i Tyskland nådde aldrig företaget. Den danske formgivaren Illum Wikkelsø har ibland angivits som formgivare och det stämmer alltså inte.

Bordsskivorna tillverkades inte i Sverige. Det rökfärgade glas som finns på en mindre del av borden är av typen laminat och kommer från USA, medan klarglaset kommer från kontinenten, troligen Tyskland, Belgien eller Holland. Tyvärr minns vi inte mer exakt än så. Produktionsformerna till bordet gjordes i bly och är en del av vårt arv efter Sven som företagare.

Hälsar Lasse, Birgitta och Christer

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #85 skrivet: sön 15 aug 2010 15:48:11 »
Hej Lasse, Birgitta och Christer!

Så trevligt med berättelsen angående er historia runt bordet, jag tackar så hjärtligt för detta! Jag njuter då var gång jag går in i vårt vardagsrum där vårt har hedersplatsen mitt i rummet.  :) Ett underbart vackert bord må jag säga.

Jag gick en gång på Rudbecksskolan i Örebro, var låg fabriken under tiden bordet tillverkades?
« Senast ändrad: sön 15 aug 2010 17:59:53 av Nisse »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #86 skrivet: sön 15 aug 2010 16:48:36 »
Ã…h, vad kul med lite nya uppgifter :)
Det innebär alltså att bordets nypris idag hade varit c:a 7000 kr. Något som förbryllar mig är dock antalet sålda bord som ni bedömer till ett par tusen, med tanke på att man ser dem hyfsat ofta bordet det väl ha varit fler?

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #87 skrivet: tis 17 aug 2010 09:59:51 »
Lite kul att jag råkade hitta lite bilder på internet gällande detta bord. Någon har lagt ut vissa av bilderna från en gammal möbelkatalog. Titta på bildtexten så är saken klart.
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #88 skrivet: tis 17 aug 2010 23:59:58 »
Lite kul att jag råkade hitta lite bilder på internet gällande detta bord. Någon har lagt ut vissa av bilderna från en gammal möbelkatalog. Titta på bildtexten så är saken klart.
Kära JKB, jag uppskattar din iver, men vi har redan dessa bilder i tråden - A och O är att sätta sej in i frågan, och läsa igenom vad som sagts tidigare.

Ägaren till bilderna är medlem i forumet, och du har inte angett källa till var du tagit bilderna. Försök alltid göra detta. Se hur de är inlänkade i mitt inlägg på sida 1 i tråden, kvar på originalsidan utan att bli stulna, med källan angiven, i o m länken.

Nu tror jag inte FDS misstycker att du tar upp bilderna igen, men tänk på det i fortsättningen att man inte bara tar bilder, källan kan också ge värdefull information om bilderna man diskuterar, så det finns många anledningar att visa respekt för bilders ursprung.

Det är genom FDS vi löst gåtan om bordets ursprung, det var han som hittade katalogen, han framträdde också i Antikdeckarna när butiken Form Design Scandinavia var med, med just den katalog du visar bilder ur uppslagen. Antikdeckarn som besökte butiken vill jag minnas lånade katalogen hem till sthlm. 

Jag tar bort ditt inlägg med exakt samma text på annat ställe, forumet är inte så stort att det behöver upprepas -det är brukligt med förbud mot dubbelpostning på andra forum.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JKB

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #89 skrivet: ons 18 aug 2010 06:39:48 »
Jag hade läst hela tråden "Fredrik Schriever-Abeln "bordet" (tidigare tillskrivet Illum Wikkelsø) « 1 2 » " där bilderna inte fanns nämnda och sedan när jag såg att det fanns en till tråd om samma bord passade jag på att tillföra bilderna även där. Jag är inte van vid denna typ av überseriösa forum men får väl ta seden..... :-)
Mvh JKB
1 omklädd PK9, 1 Shell Chair i behov av nytt skinn, 2 fåtöljer utan namn, 1 galonfåtölj från Bröderna Andersson, 1 soffbord utan namn, 1 skänk i teak utan namn, 1 omklädd pall, 1 säng med Carl Malmsten gavlar i teak, 4 matstolar i teak och 1 stol från Sorö Stolefabrik köpt i Christiania.