Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115838 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #90 skrivet: ons 18 aug 2010 08:10:39 »
Jag hade läst hela tråden "Fredrik Schriever-Abeln "bordet" (tidigare tillskrivet Illum Wikkelsø) « 1 2 » " där bilderna inte fanns nämnda och sedan när jag såg att det fanns en till tråd om samma bord passade jag på att tillföra bilderna även där. Jag är inte van vid denna typ av überseriösa forum men får väl ta seden..... :-)
Mvh JKB

Ajajaj, där fick du smäll på fingrarna av våran allas Ada. Men jag kan trösta dig med att det har hänt den bäste här på forumet, och även mig vid några tillfällen. Hon smäller hårt men bara en gång och sen är det glömt, till nästa gång hon får skäl. I ärlighetens namn, så länge det inte handlar om bilder, egenreklam på oönskad plats, eller annan tung information låter hon mycket passera, även lite ot. Men testa inte med några sexuella anekdoter, för det är rena guillotinen..  ;D Lite bannor tillhör invigningsprocessen, mer eller mindre. Gott mod, och på´t igen.  :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #91 skrivet: ons 18 aug 2010 12:50:55 »
 ;D

Notera också att jag berättade historien om att just dessa bilder var början till bordsgåtans lösning.
(Känner ni historiens vingslag?)

Bifogar bild från gårdagens tårtkalas för min äldsta son hemma hos flickvännen

Det visade sej att min svärdotter har "mormors gamla soffbord" som är av bekant modell...

Hon sa att det var lite för stort, så jag erbjöd mej att ta hand om det :)
« Senast ändrad: sön 24 okt 2010 17:56:44 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Örebro Glas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #92 skrivet: ons 25 aug 2010 18:30:04 »
Kul att det finns intresse för glasbordets ursprung!
Örebro Glasindustri fanns först på Karlslundsgatan 8. Kommunen ville komma åt fastigheten och erbjöd mark på annan plats istället. Alla hus som låg på tomten är idag rivna och tomten står fortffarande efter många år öde.
I samband med flytt 1968 till en nybyggd fabrik på Vattenverksgatan 1 i Bista ändrades namnet till Örebro Glas.
Det är förstås svårt att idag veta hur många bord som såldes, men vår uppskattning är som sagt §att det handlade om en produktion på ett par tusen bord.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #93 skrivet: ons 25 aug 2010 22:26:39 »
Kul att det finns intresse för glasbordets ursprung!
Örebro Glasindustri fanns först på Karlslundsgatan 8. Kommunen ville komma åt fastigheten och erbjöd mark på annan plats istället. Alla hus som låg på tomten är idag rivna och tomten står fortffarande efter många år öde.
I samband med flytt 1968 till en nybyggd fabrik på Vattenverksgatan 1 i Bista ändrades namnet till Örebro Glas.
Det är förstås svårt att idag veta hur många bord som såldes, men vår uppskattning är som sagt §att det handlade om en produktion på ett par tusen bord.
Mycket trevligt att ha er här i forumet! Undrar lite över den övriga produktionen? Vad tillverkades det mer? Ser ut som avataren är ett annat glasbord?

Jag har en teori om varför det verkar finnas så många dylika bord:
Tror att det är många som följer exempel och säljer när de ser att man kan tjäna pengar på det, så det verkar finnas väldigt många sådana, och särskilt hajpat när man trodde det var en fin dansk designer, men redan i tidiga diskussioner undrade jag hur de kom sej att dessa danska bord fanns i sådan mängd runt mälaren och ingen i Danmark?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #94 skrivet: tor 26 aug 2010 00:29:39 »
Undrar lite över den övriga produktionen? Vad tillverkades det mer? Ser ut som avataren är ett annat glasbord?

Jag har några kataloger från 1971-72 där bord från Örebro Glas finns med. Bordet i avataren heter Bord nr 260. Det finns även speglar och hallmöbler.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen

Örebro Glas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #96 skrivet: lör 28 aug 2010 21:57:02 »
Ursäkta att jag inte riktigt har förstått hur man länkar till tidigare inlägg.

Det fanns fler bord från Örebro Glas. Det som jag tror gick allra bäst hette Bord nr 6, som började tillverkas på 60-talet och fanns i några olika storlekar. Det på bilden är 80x80 cm. Glaset är 18 mm tjockt. Personligen tycker jag att detta bord är snyggare än bord nr 9, som andas mycket 70-tal. Bord nr 6 är mer tidlöst och det på bilden finns i mitt eget hem. Bordet tillverkades även i större storlekar och exempelvis ett runt med Ø90 cm. Någon officiell designer fanns inte. Det var nog så ofta, att man inte var så noga med sådant. Jag tror dock att det var Sven Wigerfelt som designade bordet, kanske i samarbete med andra personer.

Det fanns också hallmöbler och speglar i företagets sortiment. Själv minns jag speciellt en spegel som såg ut som en gitarr som jag gärna skulle vilja ha hemma. Troligen var det många andra som gjorde liknande speglar. Gitarrsträngar och andra detaljer på gitarren var blästrade, vilket krävde mycket hantverk att åstadkomma. Man la helt enkelt ett skyddspapper på spegeln och skar ut de detaljer som skulle blästras.

Hälsn /Christer
« Senast ändrad: lör 28 aug 2010 21:58:34 av Örebro Glas »

Örebro Glas

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #97 skrivet: fre 3 sep 2010 15:39:56 »
Tyvärr, jag vet inte var man kan få tag på dessa bord. Men kan man hitta bord nr 9, borde det väl vara minst lika "enkelt" att hitta bord nr 6.
Hälsn /Christer

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #98 skrivet: sön 24 okt 2010 02:17:09 »
Nu blev jag nyfiken! På Norrköpings Auktionsverk ligger ett snarlikt bord till försäljning, kan det vara en av prototyperna? Auktionen går ut måndag 25/10 kl 19:08. Är det någon som bor i Norrköping och kan gå dit och kika och ta bättre bilder?
http://www2.norrkopingsauktionsverk.se/ObjectInfo.aspx?oid=17158

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #99 skrivet: sön 24 okt 2010 17:09:59 »
Konstigt att det inte finns någon bild från kortsidan (gaveln). Bara två nästan likadana bilder från sidan.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #100 skrivet: sön 24 okt 2010 17:16:01 »
Precis, jag skulle dessutom vilja se hur stommen ser ut ovanifrån. Stommen är ju väldigt lik de runda bord som faktiskt ÄR av Wikkelsö  ??? Vi kommer inte hinna dit och fota, jag hoppas innnerligt att någon som bor i trakten kring Norrköping kan göra detta!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #101 skrivet: ons 29 feb 2012 14:33:35 »
Never ending story...
Nu tar väl ändå Bukowskis Market priset! Jag hade inte blivit förvånad om de bara skrivit Illum Wikkelsö men vad sägs om detta: "Soffbord, Illum Wikkelsö, attribuerat till Fredrik Schriever-Abeln"?
Hur tänkte de där?
http://www.bukowskismarket.com/items/295954-soffbord-illum-wikkelso-attribuerat-till-fredrik-schriever-abeln-1960-tal

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #102 skrivet: ons 29 feb 2012 19:40:37 »
Never ending story...
Nu tar väl ändå Bukowskis Market priset! Jag hade inte blivit förvånad om de bara skrivit Illum Wikkelsö men vad sägs om detta: "Soffbord, Illum Wikkelsö, attribuerat till Fredrik Schriever-Abeln"?
Hur tänkte de där?
http://www.bukowskismarket.com/items/295954-soffbord-illum-wikkelso-attribuerat-till-fredrik-schriever-abeln-1960-tal

Suck! Ännu ett bevis på att det inte ens går att lita på de stora auktionsverken. Eller är det inlämnarens uppgifter och okunnig personal???
Seglivad myt... precis som alla dessa lampor som tillskrivs Hans Agne eller Luxus - allt för att tjäna några kronor extra.
Ännu större suck.... :P

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #103 skrivet: ons 29 feb 2012 19:45:49 »
Ja men det är många som fortfarande hävdar att det är Wikkelsö. Framförallt handlare, det ger ju mer klirr i kassan. Det som stör mig mest med denna auktion är just att de använt båda namnen, mycket märkligt! En bekant visade just att man gjort samma sak på Norrköpings Auktionsverk 2010.

MikeRetro

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #104 skrivet: fre 23 nov 2012 18:13:42 »
Hej alla som är intresserade av detta fantastiskt vackra glasbord, enligt min mening det vackraste glasbord som finns. Det är därför jag äger 3 st. Bordet heter Nr 9.
Jag gjorde omfattande undersökningar om detta bord omkring 2003 och kom då till slut fram till bordets ursprung. 
Bordet designades av Sven Wigerfelt på mitten/slutet av 50-talet som då arbetade på Örebro Glasindustrier AB. Bordet producerades från slutet av 50-talet (om inte de personer jag intervjuade minns fel) till slutet på 60-talet eller ev en bit in på 70-talet.
Teilers glas http://www.teijlers.se/  tillverkade glasskivorna som levererades till Örebro Glasindustrier AB efter ÖGAB's ritningar.
Tejlers glas har fortfarande kvar originalritningarna till glasskivan och kan därför tillverka nya för de som vill renovera sitt bord till nyskick. Originalglasskivan är 12mm tjock.
Jag intervjuade personer på Teijlers Glas som mindes när bordet utvecklades och glasskivorna tillverkades. De hänvisasde mig vidare till Sven Wigerfelts son som jag också brevväxlade med i ämnet. Sven Wigerfelt själv hade då nyligen gått bort.

Wikkelsö eller Finskt eller Danskt har ingenting med bordet att göra. Däremot så tillverkades en Finsk kopia på 60/70-talet med något tunnare rökfärgad glasskiva på 10 eller 11mm (kommer inte ihåg exakt) som inte alls ger samma gedigna känsla och intryck.