Författare Ämne: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?  (läst 115965 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #105 skrivet: fre 23 nov 2012 18:25:23 »
Nja, om du läst hela tråden så finns det ju bevis för att det är Fredrik Schriever-Abeln som designat detta bord =)

MikeRetro

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #106 skrivet: fre 23 nov 2012 18:34:15 »
Hej, jag vet inte riktigt hur det här forumet fungerar ännu eftersom jag är helt ny här. Svarade du just till mig Wanja?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #107 skrivet: fre 23 nov 2012 18:38:10 »
Ja, angående ditt inlägg här om bordets formgivare =)

MikeRetro

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #108 skrivet: fre 23 nov 2012 18:46:31 »
Ok. Jag kan inte se att det finns något bevis för att en person med namnet Fredrik Schriever-Abeln har varit inblandad i detta bord. Det namnet kan vara ett rykte liknande Wikkelsö-ryktet.
Däremot spårade jag glasbordets ursprung till Örebro Glasindustrier AB (som lades ner 1978 f.ö.) genom Teijlers Glas där jag intervjuade de som mindes bordets tillblivelse samt till Sven Wigerfelts son som också berättade om hur han mindes när hans far hade designat bordet. Kolla med Teijlers Glas och med Sven Wigerfelts son.


Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #109 skrivet: fre 23 nov 2012 18:59:01 »
1. Bordet finns avbildat i en katalog från Nilssons Möbler i Lammhult med Schriever-Abeln angiven som formgivare.
2. Formgivarens son har bekräftat uppgiften och det finns ett reportage om det i en antiktidning.
3. Jag har själv pratat med en nära släkting till Fredrik Schriever-Abeln som även hon bekräftat uppgifterna, hon var med på den tiden han tog fram bordet.

Därför har jag svårt att se att det skulle vara ett rykte :) Det som överensstämmer med dessa uppgifter är att det kommer från Örebro Glas.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #110 skrivet: fre 23 nov 2012 19:31:35 »
Ser att jag var anongen kort i tonen ;) Det var inte min mening, är bara lite stressad!
jag skulle givetvis börjat med att önska dig välkommen till Retroforum, MikeRetro :)

MikeRetro

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #111 skrivet: fre 23 nov 2012 20:28:28 »
Jag har redogjort för min undersökning, samt redogjort för vilka källor jag har hämtat min information från.
Kolla med dem själv.
I rest my case.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #112 skrivet: fre 23 nov 2012 21:02:54 »
Tyvärr så finns ju inte bilderna i denna tråd kvar efter att forumet hackades 2010 men vi har alltså haft katalogbildenbilden inlagd. Form Design Scandinavia (FDS AB) i Alvesta har katalogen och den visades i ett avsnitt av Antikdeckarna.
Formgivarens son har bekräftat uppgifterna, se sidan 2 i denna tråd. En artikel med intervju med sonen finns i tidningen Auktionsvärlden nr 4 2009.

Det jag just kom på är om vi pratar om samma bord eftersom bilderna inte längre finns kvar här =) Bordet denna tråd handlar om är alltså detta:
http://www.wanjasvardagsrum.se/s15_schriever-abeln_soffbord.jpg

I en annan tråd här på Retroforum diskuterar vi andra bord från Örebro Glas, nämligen denna modell:
http://www.wanjasvardagsrum.se/s15_glasbord_orebro_glas.jpg

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #113 skrivet: tis 27 nov 2012 20:18:14 »
Hej vänner!
Bilderna ur katalogen var borta för att jag hedersamt LÄNKAT in dem från källan, men nu verkar den sajten död så jag lånar bilderna som jag också hade sparat ner till mitt eget bildarkiv.

Broschyren och bordet figurerade också i antikdeckarna när de besökte butiken som hörde till ovannämnda sajt.

MEN

Jag upptäckte på loppis härom veckan att det fanns ett bord som hade annorlunda avslutning mot bordsskivan, precis som
http://www.bukowskismarket.com/items/295954-soffbord-illum-wikkelso-attribuerat-till-fredrik-schriever-abeln-1960-tal

Notera att bordsskivan vilar på benen och att benen inte smalnar av och sticker utanför bordsskivan. Så man undrar om detta bord kan vara ett som FAKTISKT är gjort av Wikkelsö?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #114 skrivet: tis 27 nov 2012 21:13:02 »
Jag tror mer då på att det är en tidig variant.

Magnusmaxi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #115 skrivet: ons 28 nov 2012 00:27:36 »
Hej!

Jag läste hela den här tråden för ett tag sedan. Om jag inte minns fel så var väl även Sven Wigerfelt lite inblandad på något stadium...? Saknar tid nu att gå tillbaka och leta i tråden, men ska göra det senare. /Empe 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #116 skrivet: ons 28 nov 2012 03:32:56 »
Hej!

Jag läste hela den här tråden för ett tag sedan. Om jag inte minns fel så var väl även Sven Wigerfelt lite inblandad på något stadium...? Saknar tid nu att gå tillbaka och leta i tråden, men ska göra det senare. /Empe 
Jo här finns uppgiften

Vår far tillverkade glasbordet

Vi är tre syskon som skulle vilja komplettera bilden av historien om det omtalade glasbord nr 9.  Det var vår far Sven Wigerfelt som producerade detta glasbord ungefär åren 1964-79. Totalt såldes under dessa år ungefär ett par tusen exemplar. Företaget hette i början Örebro Glasindustri men bytte under resans gång namn till Örebro Glas AB.

Det stämmer att det var Fredrik Schriever-Abeln som ritade bordet, åtminstone grundmodellen. Ursprungsformen var lite klumpigare och enklare när bordet började säljas, men Fredrik och Sven bearbetade tillsammans under några år modellen till den mer smäckra modell som har visats på olika bilder.

Det är intressant att se vilket pris bordet betingar på dagens marknad. Vi uppskattar priset i butik till 800–1000 kronor räknat i den tidens penningvärde, vilket alltså var ett ganska ansenligt belopp. Sven erbjöd Fredrik 50 kr/bord i royalty per bord, men Fredrik ville hellre ha och fick ett engångsbelopp för rättigheterna. Hur stort beloppet var har vi dock inte kännedom om.

Örebro Glas hade viss export till Skandinavien, England och Tyskland men inte i någon större omfattning. Något tecken på tillverkning i Tyskland nådde aldrig företaget. Den danske formgivaren Illum Wikkelsø har ibland angivits som formgivare och det stämmer alltså inte.

Bordsskivorna tillverkades inte i Sverige. Det rökfärgade glas som finns på en mindre del av borden är av typen laminat och kommer från USA, medan klarglaset kommer från kontinenten, troligen Tyskland, Belgien eller Holland. Tyvärr minns vi inte mer exakt än så. Produktionsformerna till bordet gjordes i bly och är en del av vårt arv efter Sven som företagare.

Hälsar Lasse, Birgitta och Christer
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #117 skrivet: ons 28 nov 2012 13:29:06 »
Hej alla som är intresserade av detta fantastiskt vackra glasbord, enligt min mening det vackraste glasbord som finns. Det är därför jag äger 3 st. Bordet heter Nr 9.
Jag gjorde omfattande undersökningar om detta bord omkring 2003 och kom då till slut fram till bordets ursprung. 
Bordet designades av Sven Wigerfelt på mitten/slutet av 50-talet som då arbetade på Örebro Glasindustrier AB. Bordet producerades från slutet av 50-talet (om inte de personer jag intervjuade minns fel) till slutet på 60-talet eller ev en bit in på 70-talet.
Teilers glas http://www.teijlers.se/  tillverkade glasskivorna som levererades till Örebro Glasindustrier AB efter ÖGAB's ritningar.
Tejlers glas har fortfarande kvar originalritningarna till glasskivan och kan därför tillverka nya för de som vill renovera sitt bord till nyskick. Originalglasskivan är 12mm tjock.
Jag intervjuade personer på Teijlers Glas som mindes när bordet utvecklades och glasskivorna tillverkades. De hänvisasde mig vidare till Sven Wigerfelts son som jag också brevväxlade med i ämnet. Sven Wigerfelt själv hade då nyligen gått bort.

Wikkelsö eller Finskt eller Danskt har ingenting med bordet att göra. Däremot så tillverkades en Finsk kopia på 60/70-talet med något tunnare rökfärgad glasskiva på 10 eller 11mm (kommer inte ihåg exakt) som inte alls ger samma gedigna känsla och intryck.
Trevligt att du vill bidra med din kunskap, men du eller den av Wigerfeldts söner du har pratat med kanske blandat ihop "producerat" o "designat", då vi har uppgifter skrivna av tre av barnen, som jag just har klistrat in ovan.

Den finska kopian vore intressant att höra mer om.

Och har du en uppfattning om de två varianterna som vi har sett? Syftar på den senaste länken till bukowskismarket
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Magnusmaxi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #118 skrivet: tor 29 nov 2012 00:07:41 »
Ja, där var det ju Ada, tack. Då känns saken (åter) utredd och klar. Wiegerfeldts barn har ju relativt tydligt återgett hur det var. /Empe

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Är bordet Wikkelsø, eller Örebro glasfabrik?
« Svar #119 skrivet: lör 2 feb 2013 20:29:46 »
En bild från tiden. Tror att det är taget i USA.