Författare Ämne: Då krymplacken regerade..  (läst 3914 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
Då krymplacken regerade..
« skrivet: fre 27 aug 2010 13:12:12 »
..gjorde NK denna skönhet. Kan det bli mer 40-tal? Eller är det kanske rent av sent 30-tal?
Inhandlad på loppis för 25 kr. Den bomullsisolerade sladden var i utmärkt skick, så jag tänkte att bara sladden är ju värd mer än 25 bagis.

« Senast ändrad: lör 23 okt 2010 19:24:28 av Lampedusa »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Då krymplacken regerade..
« Svar #1 skrivet: fre 27 aug 2010 14:35:31 »
Är den så gammal som 40-30-tal?

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Då krymplacken regerade..
« Svar #2 skrivet: fre 27 aug 2010 15:12:54 »
Jag tvivlar ju på 30-tal men tror du verkligen att man använde bomullsisolerad kabel på den här typen av (fast monterade) lampor på 50-talet?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Då krymplacken regerade..
« Svar #3 skrivet: fre 27 aug 2010 15:47:38 »
Jag tvivlar ju på 30-tal men tror du verkligen att man använde bomullsisolerad kabel på den här typen av (fast monterade) lampor på 50-talet?

Ingen aning, ärligt talat. Följer fortsättning med spänning. Har en brödrost någonstans med samma typ av sladd, men jag har antagit att det är 50-tal pg modellen, men det kan vara tokfel.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Då krymplacken regerade..
« Svar #4 skrivet: fre 27 aug 2010 16:15:41 »
På grund av det relativt primitiva utförandet (för att vara NK) föreställer jag mig att lampan är gjord under kriget eller strax efter (då det var materialbrist). Notera att väggfästet är gjort i trä trots att resten av lampan är av metall.
Ã… andra sidan kanske strömbrytaren är lite för modern för att vara 40-tal, så visst kan jag ha fel.

« Senast ändrad: lör 23 okt 2010 19:24:54 av Lampedusa »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Då krymplacken regerade..
« Svar #5 skrivet: fre 27 aug 2010 16:35:51 »
Jag har ett minne av min lägenhet i ett hus byggt under kriget, där elkablarna var av oerhört skört material, kopplade in nya strömbrytare etc och isoleringen runt kablarna smulades gärna i hanteringen. Eftersom allt verkar vara i gott skick gissar jag på efterkrigstid i alla fall.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se