Författare Ämne: Glaslampa, någon som känner igen?  (läst 3639 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
Glaslampa, någon som känner igen?
« skrivet: fre 27 aug 2010 21:17:16 »
Undrar om någon vet vad det här är för lampa, tidsperiod och tillverkare? Vet inte om de skulle varit i par, då den inte är mer än ca sisådär 15 cm i diameter. Har tyvärr inget måttband där jag sitter men kan komplettera med detta vid senare tillfälle. (Är så förbålt röksugen just nu så jag stressar på mig själv).

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Glaslampa, någon som känner igen?
« Svar #1 skrivet: fre 27 aug 2010 22:01:06 »
Den kan inte vara svensk. Det ser ut att vara enkelisolerad kabel som inte är S-märkt. När kom de där platta stickpropparna egentligen? Början på 80-talet?
« Senast ändrad: fre 27 aug 2010 22:04:03 av Lampedusa »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Glaslampa, någon som känner igen?
« Svar #2 skrivet: lör 28 aug 2010 10:37:27 »
Den kan inte vara svensk. Det ser ut att vara enkelisolerad kabel som inte är S-märkt. När kom de där platta stickpropparna egentligen? Början på 80-talet?

Kontakterna var ärligt talat det som fångade mitt intresse först. Nej, kan inte se s-märkning. En liten liten triangel med vad jag tror är bokstäver i mitten men ögonen är inte vad de varit när det gäller småskrift.... *hm, kan väl inte få ålderssyn vid 43?* samt siffrorna 2/250. Ljusknäpparen är märkt Arno och sedan nuffror. Känns inte 80-tal men jag kan ha fel. När jag såg den först fick jag en finsk association till just sladden, men det är säkert ett hittepau av en dement hjärna. Så jag lutar åt italien? (Som många andra glas som kan associeras till finska...).
« Senast ändrad: lör 28 aug 2010 10:41:33 av kikarbara »

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Glaslampa, någon som känner igen?
« Svar #3 skrivet: sön 29 aug 2010 18:22:48 »
En triangel med bokstäver i tycker jag låter som VDE-märkning, det vill säga tyska motsvarigheten till Semko.
Jag tror att de platta kontakter av den typ som vi har i Sverige nu utsprungligen kom från Tyskland, precis som de jordade, som kallas "Schuko" i Tyskland. I Italien hade man en jordad kontakt som var platt med tre stift i linje. De två yttersta stiften har i stort sett samma avstånd som våra kontakter, så med lite våld brukar man få i en svensk plugg i ett italienskt uttag. De äldre italienska pluggarna brukar dock inte smalna av mot ändarna som de tyska och dem vi använder i Sverige idag.