Författare Ämne: Hur sköta en modellbåt utan monter?  (läst 6056 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Hur sköta en modellbåt utan monter?
« skrivet: ons 21 nov 2007 12:20:07 »
En del känner igen frågan från Antikprat http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/182/200668.html?1192039652

Skriver av:
"Har en 1.10 m lång och lika hög välgjord och detaljrik modell. Undrar vilken Grönwall i Ängelholm som gjorde den till min morfar n. Kullenberg på 40-talet(tror jag). Modell av Victory alltså. Bra tips om skötsel vore välkomna också. Glasmonter klumpar till den och blir för stor. Alla synpunkter välkomna /Piann"

klipp ur ett annat inlägg
"...frågorna gäller mest skötsel. en grönaktig ca halvmeters lanterna putsa jag så det var ren koppar hela den utom glaset förstås,men fick höra att det skulle jag inte gjort... undrar oxå vad seglen är gjorda av. "

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hur sköta en modellbåt utan monter?
« Svar #1 skrivet: ons 21 nov 2007 20:24:29 »
Jag har visserligen en modellbåt själv men inte alls så här stor. En idé - bygg en väggfast bokhylla med plats för båten i mitten och böcker i hyllor runt om. En glasskiva framför är att föredra då detaljerade modeller är svåra och tidskrävande att damma. Kanske går det att köpa ett begagnat skyltfönster (som har varit sönder men en tillräckligt stor del är hel) eftersom stora glasskivor kostar multum!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hur sköta en modellbåt utan monter?
« Svar #2 skrivet: ons 21 nov 2007 22:14:56 »
Var hemma hos L-G (min gamla kompis, som visat sig lite i forumet) och visade bilderna, han säger att 4 millimeters fönsterglas kostar ingenting och man kunde bygga ihop nåt av bara glas, duttlimma ihop bitarna, till skillnad från helfoga som om det vore ett akvarium, sen ska den inte heller stå ovanför 42tummaren som du har Piann :) den tar nog skada av det precis son du själv säger.

Mellan två höga hyllor med böcker, låg del i mitten vore den nog skitsnygg!

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

eizo

  • Gäst
SV: Hur sköta en modellbåt utan monter?
« Svar #3 skrivet: ons 21 nov 2007 22:17:11 »
Du kan ju gå till glasmästaren med måtten på båten höjd bredd óch längd så kan du få ett kostnadsförslag . Han kan bygga ihop en monter med av hjälp av silikonlim typ ett upp och ner vänt akvarium i 3 mm glas som du kan ställa över skeppet . Brukar själv gå till en mindere glasmästare och fråga dom är oftast billigast . Har till och med fått glas tillskuret och bara lämnat några kronor till kaffekassan . Sen är det bara för honnom att slipa kanterna på glaset med ett bryne eller att han gör det också .Det kan en fin båt vara värd . Skyltfönster blir nog lite väl tungt och typ plexiglas repas ju lätt .

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hur sköta en modellbåt utan monter?
« Svar #4 skrivet: fre 28 dec 2007 14:45:30 »
OM du skulle få för dig att dammsuga båten, så sätt för guds skull en nylonstrumpa utanpå munstycket. Då följer inget med in i slangen. Tips till den som tappat en "lins" förresten. Samt andra värdefulla saker...