Författare Ämne: Sälja porslin i styck eller i servis?  (läst 13705 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Sälja porslin i styck eller i servis?
« skrivet: tis 31 aug 2010 19:42:04 »
Skall sälja av en hel del porslin snart och funderar på vad man tjänar mest på, att sälja dem som solitärer eller som en enhet? T ex skall vi sälja 6 st Prunus-tallrikar som hamnar på Tradera. Vilket tjänar man mest på? Är ganska lat och vill ju inte packa sex paket med en tallrik var heller...

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #1 skrivet: tis 31 aug 2010 20:47:43 »
Är ganska lat och vill ju inte packa sex paket med en tallrik var heller...
Prunus....sannolikt att du tjänar mest på att sälja dem styckvis :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #2 skrivet: tis 31 aug 2010 21:17:09 »
Köpare kan uppskatta att kunna ha valfriheten att bjuda på en och en, oftast vill man komplettera. I slutändan är stor sannolikhet att det är samma köpare i alla fall. Erbjud samfrakt i annonsen.

Jag funderade på denna sak, när jag sålde ett set arabia-tallrikar, och om det skulle bli bökigt att göra en massa annonser, och få olika foton på dem dessutom. Men fotografering gick bra, tog ett foto fram och ett bak, kunde hålla reda på tallrikshögen tack vare små skillnader på dem. Kanske märka dem med en bit målartejp och nummer annars?

Jag tror det uppskattas att man får lite ärlig info om varje tallrik, om ev nagg och prickar mm och separata bilder. Vad jag märkt så långt har det uppskattats i alla fall när jag sålt.

Tyckte det gick bra att få ut annonser i serieproduktion, byta bilder, lite små detaljer i texten sen bara.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #3 skrivet: ons 1 sep 2010 11:12:57 »
Vad tror ni om en stor servis Lansett då? Mattallrikar, assietter, skålar, kanna, gräddsnipa, tekoppar? Jag funderar på att sälja den ganska billigt på loppis, en så stor servis blir besvärligt att sälja. Ingen som är sugen?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #4 skrivet: ons 1 sep 2010 23:42:14 »
Gefleserviser brukar många vilja komplettera, så jag hade nog delat upp den. Hur du än gör, lägg inte upp auktionerna så att de avslutas för tätt inpå varandra! Jag har själv suttit och svurit när jag lagt bud på Prunustallrikar som sålts en och en och auktionerna avslutas samtidigt. Planen har varit att köpa flera och därmed samfrakta, men i slutändan sitter man där och får betala 50 kr i frakt för en assiett  ::)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #5 skrivet: tor 2 sep 2010 09:40:22 »
Fel svar, Wanja! Jag orkar inte!!!

Hur brukar ni packa porslin om ni säljer? Jag har bara sålt relativt tåliga saker än så länge...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #6 skrivet: tor 2 sep 2010 12:28:59 »
Fel svar, Wanja! Jag orkar inte!!!

Hur brukar ni packa porslin om ni säljer? Jag har bara sålt relativt tåliga saker än så länge...
I kartong som är lite större än föremålet, får ej nudda kanter.
Föremålet lindar ja generöst i bubbelplast. Lägger ett dubbelvikt bubbelplastunderlag i botten, stoppar i den bubbelplastlindade grunkan, vadderar väggar med tidningspapper och en topp av vikt bubbelplast. Föremålet får inte kunna röra sig i förpackningen.
Sen hoppas jag på att jag har de högre makterna med mig.

Som privatperson är du ersättningskyldig gentemot kund om speditör bedömer att packningen är undermålig.
Som företagare är du alltid ersättningsskyldig om varan går sönder under frakt.
Allt enligt svensk lagstiftning.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #7 skrivet: fre 3 sep 2010 12:26:04 »
Skickar man med posten så skall paketet tålas att släppas från två meters höjd.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #8 skrivet: lör 4 sep 2010 08:09:11 »
Skickar man med posten så skall paketet tålas att släppas från två meters höjd.

Min erfarenhet är att postens ombud är ganska snälla mot paketen,nu vet jag ju inte hur det är efter att de hämtats. Men Schenker... fy fasen, pressbyrån som jag lämnar hos ibland är en rysare. De hämtar en säck och drumlar eller kastar ner alla försändelse huller om buller. För att åse något sådan kräver is i magen och att man snarare tänker på att man gjorde det man kunde när man packade snarareän att se framför sig vad som ligger i försändelserna... man kan få mardrömmar för mindre.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #9 skrivet: lör 4 sep 2010 08:32:06 »
Min erfarenhet är att postens ombud är ganska snälla mot paketen,nu vet jag ju inte hur det är efter att de hämtats.
Förut trodde jag nästan att de postanställda spelade basket med paketen på fikarasten eftersom många paket kom fram så pass misshandlade, men det är Postens maskinella hantering som är elak. En klar fördel med Schenker är att alla försändelser är spårbara, till skillnad från om man skickar med Posten som skrymmande brev. Jag har fått många kvaddade paket via Posten, däremot har det än så länge aldrig hänt (peppar, peppar) med Schenker.

Luchur

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #10 skrivet: mån 6 sep 2010 10:05:15 »
Oavsett vilket fraktbolag man än väljer så måste man packa ordentligt. Mycket stötdämpande material som skyddar innehållet.  Jag använder mig oftast enbart av knögligt tidningspapper och det funkar minst lika bra som bubbelplast.  Som sagts tidigare så skall ett paket klara ett fall på 2 m men det skall även tåla att ett annat större paket landar på det!  Paketera alltid med förutsättningen att man ska kunna kasta iväg det, då håller det garanterat för postgången med all automatik och robotteknik ;)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #11 skrivet: tis 7 sep 2010 22:00:54 »
En fördel till med Schenker (och DHL) utöver spårbarheten är att försändelsen är försäkrad som Postens paket, förutsatt att man packar normalt, dvs helst med bubbelplast och tidningspapper eller liknande. Detta innebär att man alltid får ersättning om något går sönder eller kommer bort. För övrigt håller jag med Wanja om Postens hantering...jag har slutat använda dem sen flera år tillbaka.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #12 skrivet: tis 7 sep 2010 23:01:20 »
Jag litar inte helt på tidningspapper som packmaterial, samtliga saker jag fått hem i kras har packats med det. Jag kombinerar gärna bubbel och wellpap, sen fyller jag ut kartongen med t ex frigolit eller något annat så att föremålet hålls på plats.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #13 skrivet: ons 8 sep 2010 14:13:09 »
Om man inte har bubbelplast? Tidningspapper i bollar som understa och översta lager och runt om objektet/objekten funkar, jag har missat på det där med tillräckligt tjockt understa lager pga tillfälligt hjärnsläpp och fått betala tillbaka på en kraschad väggtallrik längst ner i högen.

Om man har gott om wellpapp kan man faktiskt vira in ett fat i flera varv, viktigt att wellpappen är stadig och att man virar i två olika riktningar. Sålde en jättestor väggkeramiktavla och den gick invirad i en slaktad stor kartong från soprummet, med wellpappen i två riktningar och fyra lager minst.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Luchur

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Sälja porslin i styck eller i servis?
« Svar #14 skrivet: fre 10 sep 2010 21:20:37 »
När jag pratar tidningspapper så är det otryckt på rulle!  Jag har förmånen att vara gift med en pappersarbetare :D  Det innebär att jag har större ark att arbeta med, vilket underlättar.  Dessutom har jag ett mycket bra knep, packar jag t ex flera tallrikar så tejpar jag ihop dem alla som en boll så att de inte kan röra sig och slå i varandra. Även när jag sampackar olika prylar försöker jag tejpa ihop dem. Mycket jobb för köparen att öppna men desto trevligare när allt kommer fram helt!  Jag har under alla mina år som Traderare endast lyckats få 2 saker förstörda i postens hantering och båda gångerna var kartongerna (ytteremballaget) förstörda. Tyvärr så kan man inte värja sig för sånt :(   Som Tallen säger så är Schenker att föredra, billigast och spårbart med försäkring, nackdelen är att de tar lite längre tid på sig att leverera, men det tycker jag är helt ok för att få fram en vara i helt skick :D