Författare Ämne: Brickbord och annat från Viskadalens Möbelindustri  (läst 3196 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Brickbord och annat från Viskadalens Möbelindustri
« skrivet: tor 2 sep 2010 21:48:39 »
Köpte detta rara lilla bord på Tradera nyligen. Förutom att det är ett fint bord så var det en annan anledning - bordet kommer från Viskadalens Möbelindustri i Kinna. Jag bor i Viskadalen, fast i Skene - orten intill Kinna. Därför var det extra häftigt, att liksom ha en "lokal" möbel i sitt hem. Hittills har jag bara hittat en safaristol från Hans Olsen från samma företag, utöver bordet. Och nu när jag har bordet hemma så ser jag en svag signatur som jag tolkar som Hans Olsen även här.

Har ni stött på några fler möbler från detta företag?

Här är mitt bord och fåtöljen. Bilden från fåtöljen kommer från Bukowskis Market och bordbilden från Traderaauktionen.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Brickbord och annat från Viskadalens Möbelindustri
« Svar #1 skrivet: tor 2 sep 2010 21:49:20 »
Värt att lägga till är att såvitt jag vet finns företag kvar, så jag tänkte kontakta dem också och se om man kan få lite mer information.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Brickbord och annat från Viskadalens Möbelindustri
« Svar #2 skrivet: ons 22 sep 2010 09:45:50 »
Denna stolen skall enligt uppgift också komma från Viskadalens Möbler, designad av samme Hans Olsen som gjort de övre två. Borde inte vara omöjligt att hitta.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Brickbord och annat från Viskadalens Möbelindustri
« Svar #3 skrivet: ons 22 sep 2010 10:35:48 »
Viskadalens möbelindustris produktion finns representerad i Svensk slöjd föreningens bok Möbelråd från 1961.
Jag har inte kollat närmare, men du kanske kan hitta lite info där.

Trevligt brickbord!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Brickbord och annat från Viskadalens Möbelindustri
« Svar #4 skrivet: ons 22 sep 2010 11:00:23 »
Tack för tipset semlan! Skall se till att jag får tag på den... Ja, brickbordet är trevligt. Lite mindre än jag hade tänkt, men svårt att avgöra storleken när man köper något helt via nätet. På sätt och vis är det bra, för då lämnar jag inte massa skräp framme...