Författare Ämne: Jag har fått ett brev!!!!  (läst 8059 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Jag har fått ett brev!!!!
« skrivet: tor 9 sep 2010 17:32:23 »
Gissa vad jag har fått? Jo ett brev från Burklund. ”Framtiden börjar i klassrummet”, skriver han som rubrik på brevet, i blått med min adress på och allt. Han verkligen bryr sig Burklund , brevet känns så personligt.

Undrar vad han menar med rubriken? Är det någon sorts samordning mellan skolan och BB han tänker sig. Skall man åka till skolan och föda barn? En besparing kanske och så kan ju barna börja i skolan direkt, låter kostnadseffektivt. Får mig att tänka på något jag läst om hur det var i Tyskland under nazitiden. Då satte man så gott som nyfödda i skolan för att uppfostras till lydiga nazister. Skall vi nu få en svensk motsvarighet, kommer säkert att kallas ”burkabarn”, Burklunds egen armé med trogna Folkpartister.   

I brevet skriver han också att det är bättre att en ungdom får ett lärlingsjobb med lägre lön än att gå arbetslös med socialbidrag. Men han talar inte om för vem det är bättre. Är det för arbetsgivarna som kan få gratis arbetskraft det är bättre eller för kommunerna som slipper socialbidragskostnaden. Det kan ju inte vara för lönearbetarna det är bättre i alla fall när man dumpar lönerna.

Till sist så talar han om att han behöver min röst. Det är alltså inte mig han behöver utan min röst. Han till och med hoppas på den. Ja, hoppet är det sista som överger människan.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #1 skrivet: tor 9 sep 2010 18:39:42 »
Naturligtvis duger det inte längre att skicka brev om man vill nå fram och vinna
väljarnas gunst.
Stockholmare blir ju brevbombade varje vecka med allsköns önskemål, inte minst mäklarnas glättiga broschyrer där de tycks ha köpare till varenda  lägenhet i stan.

Nej, det krävs mer tidsanpassade grepp för att nå fram.Speciellt i en storstad där alla
alltid är på väg någonstans.De mest listiga överväger inte ens telefonabonnemangs-
försäljarnas burdusa taktik att hejda folk i galleriorna.De dyker bara upp hemma hos dig, utan att ens knacka på.Imorse bara låg hon där på min dörrmatta tillsammans med DN.

Trodde först det var nåt PR-jippo för Idol eller Darling, men så såg jag att det var Maria.
Kommer alltid att tänka på Alex Forrest när jag ser henne och hon var ju inte direkt buskablyg av sig.

Alltså kommer jag därför att agera vandrande reklampelare för Maria Wetterstrand  fram till valet, minst.
Miljöpartiet har väl knappast gjort sig kända för en personkult så om nån frågar mig
kommer jag svara att det är den bästa skådespelerska  Dramaten aldrig haft.
Ty hon har en ruggig närvaro och äter tevekameror den här tjinonan.

Innehållet i MP´s politik kan vi debattera nån annanstans.


Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #2 skrivet: tor 9 sep 2010 21:34:16 »
Apropå lärlingslön: http://www.folkpartiavdraget.se/

Det ska alltså gälla upp till 23 års ålder och vad jag förstår så är det inte ett försenat/tidigt aprilskämt.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #3 skrivet: tor 9 sep 2010 23:13:42 »
Miljöpartiet lockar med "Traditionell kinesisk medicin"  i sitt program för landstinget....trovärdigt med icke evidensbaserad sjukvård...NOT!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #4 skrivet: fre 10 sep 2010 08:24:45 »
Säga vad man vill om Maria Wetterstrand och miljöpartiets politik men hon är i alla fall alltid påläst när hon yttrar sig.  Hennes motsats är Maud Olofsson där det inte verkar finnas så mycket tänk bakom orden. Hon kan ju faktiskt komma med vilka påståenden som helst. Ett av hennes ”bättre” är att sänkta löner skapar fler anställningar. Sänkta löner ger lägre köpkraft och har vi lägre köpkraft så köper vi mindre och ja det kan ni räkna ut själva att då behövs det färre anställningar.

När man hör Centerns andra stjärna, Andreas Carlgren, får jag alltid en känsla av att det finns en sufflör i närheten som viskar vad han skall säga i en hörsnäcka. Fast sufflören eller Andreas verkar ha begränsad hörsel. Det hela blir rätt absurt.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
« Senast ändrad: fre 10 sep 2010 12:53:59 av Gila »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #6 skrivet: fre 10 sep 2010 15:11:19 »
Intressant Gila att du tog upp detta. Läkartidningen är en megafon för den traditionella sjukvården och känner sig hotade av alla alternativ som finns. Vad skolmedicinen är bra på är att spjälka ben, absolut bäst på benbrott helt enkelt. Men när det kommer till mer komplexa sammanhang behöver inte skolmedicinen vara allenarådande utan här behövs det alternativ.

Den västerländska skolmedicinen i dagens form är inte allenarådande utan det finns många andra lösningar som borde släppas fram. Men det vill inte de här personerna. De vill ha monopol. Vill även påpeka att de här personernas företrädare botade så gott som allt med hjälp av blodiglar och åderlåtning för drygt 100-år sedan. Så vetenskapliga var dom!!

Jag tycker att det är bra att politiker har lite större vyer än vår revirpinkande läkarkår som betraktar allt nytt som ovetenskapligt.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #7 skrivet: fre 10 sep 2010 20:23:13 »
Apropå lärlingslön: http://www.folkpartiavdraget.se/

Det ska alltså gälla upp till 23 års ålder och vad jag förstår så är det inte ett försenat/tidigt aprilskämt.


Efter valet om alliansen vinner så kommer nog FP med förslaget att höja myndighetsåldern till den som gällde förr, 21.
För att ytterligare förminska yngre människors värde.

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #8 skrivet: fre 10 sep 2010 21:25:24 »


Jag tycker att det är bra att politiker har lite större vyer än vår revirpinkande läkarkår som betraktar allt nytt som ovetenskapligt.


Så bra, då kan ju en politiker få operera dig då det behövs!  ;)

Eller be någon schaman dansa runt en fyra fem varv baklänges med ett par maracass för att bota en svår sjukdom...
De riktigt sjuka kan ju få pröva på healing med stenar....rösta på MP och sjukvården blir bäst!  :P

Men innan ni rösta för det....tips, läs gärna denna bok:
 "Salvekvick och Kvacksalveri" av Singh & Ernst.
« Senast ändrad: fre 10 sep 2010 21:31:54 av Gila »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #9 skrivet: sön 12 sep 2010 18:59:02 »
Nu ska du inte vara larvig Gila. Det finns naturligtvis moderna "helbrägdagörare" som ser ekonomisk vinning i olika ritualer eller helt enkelt av sinnesförvirring tror på sig själva. Det jag vill säga är att jag är övertygad om att det finns mycket inom medicinen att upptäcka och att dagens skolmedicin inte är upptäckandets ände. Därför är jag övertygad om att en viss vetenskaplig yvighet är av godo. Skolmedicinens fanbärare är bara människor de också med begränsade kunskaper. Och som sagt var de har en gång i tiden ordinerat blodiglar och åderlåtning. Därför tycker jag att det är av godo att alternativen ges en chans de också.

Läkartidningens artikel tycks mig rätt märkligt med tanke på att många åker till Norge för att få behandlingar som är förbjudna i Sverige. Så att Sverige skulle vara någon tummelplats för "moderna åderlåtare" saknar relevans. Jag ser det snarast som en yrkesgrupps monopolisering av åsikter.

Vad vet dagens skolmedicinare om kvantfysiken och hur kunskap om denna kan bidra till läkarvetenskapen. Tyvärr så är deras insikt ringa. Det som stör mig är att de verkar inte vilja lära sig något heller.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #10 skrivet: sön 12 sep 2010 19:45:56 »
Sen är det ju så att de örtmediciner som använts i t ex Japan och Kina sedan urminnes tider torde ha en viss effekt.
Jag ser inget fel i att använda alternativa metoder som komplement, givetvis inte som ersättning. Sen handlar allt väldigt mycket på vad man tror på. Jag har en gammal vän vars mor har alla möjliga former av cancer sedan över 20 år tillbaka. Hon var först utlämnad till de vanliga metoderna (cellgifter, strålbehandling mm) och blev bara sämre. En dag sa hon att "Nä, nu får det vara nog. Nu avslutar jag dessa behandlingar och testar homeopati, det får gå som det går!". Sagt och gjort. Efter en tids homeopatisk behandling blev hon bättre och cancern började dra sig tillbaka. Hon var pigg och levnadsglad, tills en dag när Försäkringskassan sa att "Nähä du, ska du ha fortsatt ersättning från oss får du allt gå den vanliga vägen". Hon tvingades således börja med strålbehandlingar & cellgifter igen - och blev sämre.
Med detta vill jag på intet sätt säga att de homeopatiska metoderna fungerar, eller att alla blir friska av ren tankekraft, men nog borde man få välja själv i en högre grad än idag? Varför skall Försäkringskassan vara allsmäktig när det handlar om vilken behandling som får just DIG att må bättre?

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #11 skrivet: sön 12 sep 2010 19:47:54 »
Reggis: Visst, ingen har helt "rätt" men för min del är MP inget att hänga i granen alls....lika larvigt är det hur du kallar olika politiska personer öknamn...ingen nämnd .....jag är lika ironisk som du är i dina krönikor  ;)

Wanja: valet är väl fritt att använda örter etc men när det kommer till svåra sjukdomar ser jag själv helst att man använder evidensbaserad vetenskap och inget humbug.
« Senast ändrad: sön 12 sep 2010 19:50:20 av Gila »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #12 skrivet: sön 12 sep 2010 20:38:23 »
Wanja: valet är väl fritt att använda örter etc men när det kommer till svåra sjukdomar ser jag själv helst att man använder evidensbaserad vetenskap och inget humbug.

Nej, valet är INTE fritt. Inte om man skall behålla sin ersättning. Jag tycker att det skall vara upp till var och en att göra detta val när skolmedicinen inte har önskvärd effekt. Det handlar inte om att man skall ersätta operationer med groblad, bara att det skall finnas alternativ när de vanliga metoderna går bet. (Att kalla det humbug tycker jag är något starkt, många av dessa alternativa metoder har uppenbarligen fungerat under tusentals år i andra kulturer.)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag har fått ett brev!!!!
« Svar #13 skrivet: sön 12 sep 2010 22:00:08 »
Jag tror dessutom att människor är olika. För vissa kanske bara cellgifter hjälper mens alternativ är bättre för andra. Av vilken anledning skulle just sjukdomar bete sig identiskt hos alla individer? Jag säger som Wanja. Är inte metoden direkt skadlig så låt människor välja den om den hjälper.

I dagens samhälle kan man ju inte tvinga människor att ta vissa mediciner. Då är det mumma för politiker och den konservativa, revirpinkande läkarkåren att kunna använda myndigheter som Försäkringskassan att via ekonomiska styrmedel korrigera den "vilsna" allmänheten. I gamla Sovjetunionen hette motsvarande institution KGB har jag förstått efter att ha läst en bok av Solzjenitsyn. Fast där var de mer handgripliga ungefär som när man här i Sverige  "behandlade" Anna Odell. 

Egentligen är de här personerna som inte är öppna för nyheter beklagansvärda. Fast de nya upptäckterna inom kvantfysiken kommer att ställa hela skolmedicinen på ända. Hur skall skolmedicinen förklara sina ingrepp när man snart kommer att kunna visa att det inte finns någon materia utan vi är i stort sett vibrationer på olika våglängder?

Ana Popović How do mighty have fallen