Författare Ämne: Filmprojektorer, AGA, biograf  (läst 13851 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Filmprojektorer, AGA, biograf
« skrivet: sön 25 nov 2007 02:15:00 »
Borde ju lyfta fram retroprylarna jag jobbar med :) De är ju helt underbara tingestar, jag är smått kär i dem jag kör och jag har fler på bild.

Jag pratar om AGA-projektorer, de har haft ett vinnande koncept i alla år, och rullar än, jodå det finns andra märken från senare år men inte är de så sköna :) mindre biografer har oftast just dessa vill jag påstå

Vi börjar med gammal AGA som ser lite annorlunda ut än nästföljande -snopet nog hade jag laddat ur batteriet i kameran när vi maskinistkursare var på biografmuseet i Säter http://www.biografmuseet.se men i Säter Folkets hus intill står det ett exemplar också

Det bulliga till vänster är lamphuset där man hade sina tända kolstavar, som brann ner under filmens gång, man justerade mellanrummet mellan stavarna hela tiden för att ha optimalt ljussken -faktiskt jobbade tre tjejer från dalarna på kursen med kolstavar än. Detta gamla lamphus har det för AGA karaktäristiska titthålet, så man har koll på kolstavarna
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #1 skrivet: sön 25 nov 2007 02:25:54 »
Nästföljande är ursprungligen byggda med samma bulliga lamphus för kolstavar men det är utbytt välventilerat lamphus för xenonkolv, de lamphusen kikar man inte in i, öppnar man får man solbränna, öppna även utan att ljuset är tänt fordrar visir långärmat och handskar, för det kan explodera, men principen är densamma

Här följer en projektor som ägs av Claes Ericsson, galenskaparen ni vet, han lånar ut sina till filmstudion i Trollhättan

Här ser man de karaktäristiska titthålen där filmrullarna snurrar, man ser hur många minuter det är kvar till nästa rullbyte, man skiftar mellan två projektorer med rullar uppåt 20 minuter (500 meter film) i detta systemet
« Senast ändrad: sön 25 nov 2007 02:29:20 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #2 skrivet: sön 25 nov 2007 02:38:13 »
Sen ser vi här en projektor som jobbar ensam, rullarna är bytta till riktigt stora som tar halva filmen åt gången, här jobbar man med fikapaus mitt i filmen

Visar också en bild på anamorfoten (det guldfärgade med plastlock i bägge ändar), för man får fälla ner ett extra objektiv för cinemascopen, för på filmremsan är bilden hälften så bred mot vad den ska vara så detta extra objektiv breddar fimen till det dubbla, det är därför man ibland ser trådsmala figurer i början av en spagettiwestern på tv t ex, har nån tänkt på det? Filmremsan utnyttjas verkligen maximalt, för cinemascope har också det minsta mellanrummet mellan filmrutorna.
« Senast ändrad: sön 25 nov 2007 02:42:06 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #3 skrivet: sön 25 nov 2007 02:45:20 »
Mina egna projektorer saknas! :) Jag har inte tagit kort på dem helt enkelt, så det får jag ju gå och göra, annars är det samma stuk på dem som de sista
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #4 skrivet: sön 25 nov 2007 11:49:01 »
 Fina grejer! Men hur många timmar har Du på ett dygn? Man blir orolig att Du kör på reservtanken... :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #5 skrivet: sön 25 nov 2007 12:06:37 »
ähum, jaa, jag sov middag och vilade hela kvällen, det bara föll sig så att jag fortfarande var vaken  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ulf

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #6 skrivet: fre 28 nov 2008 23:39:42 »
Ã…h, 2 sådana där har jag faktiskt hemma (i min allmännyttiga etta!). Har stått på Biografen Centrum i Kungsör och skulle gå på skroten så jag räddade dom. Håller på att rusta upp en av dom just nu. Tyvärr med fult Luminans-lamphus. Letar efter ett AGA Brilliance (som du har på första bilderna) att ha på den istället.

Det är verkligen fint hantverk - aga-projektorerna.

Har för övrigt en Ernemann V hemma också (har stått på Zita (www.zita.se) på den tiden den var en porrbiograf). Fin tysk 30-talsprojektor. Tyvärr ombyggd till nästan oigenkännerlighet. Men fungerar bra. Ernemanns tidiga projektorer tycker jag nästan är skönare att köra än AGA:s, men dom är inte lika snygga. Tyvärr (!?) står det ju Philips/Kinoton-makaber på nästan alla större biografer.. i alla fall i huvudstaden.. nuförtiden.. Men är man bra på dom får man ju i alla fall jobb. =)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #7 skrivet: lör 29 nov 2008 00:03:11 »
Hur kul som helst att någon kommenterar i denna tråd :) Ernemann har jag sett i alla fall, men troligen nån nyare, annars jag har faktiskt varit i maskinrummet på Zita, obs kära läsare -långt efter det var porrbiograf :) Lamphusen är för trista verkligen, det är sköna grejer dom ursprungliga bulliga
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #8 skrivet: tor 4 dec 2008 07:54:29 »
Här en reklambild på det bulliga fina det talas om

från http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/aga_proj.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gusu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Filmprojektorer, AGA, biograf
« Svar #9 skrivet: tor 24 aug 2017 12:06:25 »
Hej!
Jag är ny här på sidan så ni får ursäkta mig om jag skriver på fel ställe.
Har en AGA filmprojektor som ska säljas, undrar hur mkt den väger? det är en AGA Baltic. gammal fin 50-talare den bulliga varianten.
Tacksam för hjälp om nån vet något eller intresserade kan komma med bud så klart.