Författare Ämne: Murglas blir vas  (läst 3817 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
Murglas blir vas
« skrivet: lör 18 sep 2010 15:35:43 »
Här är mitt senaste loppisfynd. Det stod på lappen att murglaset var omgjort för att användas som vas men när jag tittar närmare på det kan jag inte se att det har blivit bearbetat.
Vas-modifieringen måste nog ha gjorts vid tillverkningen i så fall. För visst är det väl så att ett murglas är förslutet på alla fyra sidor? Men den här verkar ha tillverkats med ena sidan öppen. Någon som vet om det stämmer?
I varje fall så tycker jag att den är fin och så är ju murglas en 50-talsikon. Jag tycker dock att den passar bättre som skål (godis, snacks) än som vas.

« Senast ändrad: lör 23 okt 2010 19:22:25 av Lampedusa »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Murglas blir vas
« Svar #1 skrivet: lör 18 sep 2010 16:04:30 »
Att det var en femtiotalsikon var helt nytt för mig. Har bara sett dem nya, de var rätt poppis för några sedan eller så. Tvåtusental i varje fall.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Murglas blir vas
« Svar #2 skrivet: lör 18 sep 2010 20:27:48 »
Att det var en femtiotalsikon var helt nytt för mig.

Jag menade förstås att murglas som sådant är en väldigt typisk detalj i femtiotalets arkitektur. Jag är medveten om att den här vasvarianten kom långt senare. Man kan väl dock säga att vasvarianten var avsiktligt retro när den kom.
Själv tänkte jag försöka använda den till något annat än som vas. Den fyrkantiga formen ger många möjligheter, bland annat kan man ställa andra saker ovanpå. Det är bara fantasin som sätter gränsen.