Författare Ämne: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?  (läst 7016 gånger)

Barbro

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« skrivet: mån 26 nov 2007 11:03:07 »
Ada, du kan den här frågan va? Jag tycker mig känna igen det, såpass att jag vet att det är fantasier att någon klistrat på etiketter som om det inte alls var Nuutajärvi, ens finskt. Kan de ingenting på det forumet?

http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?p=44873

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #1 skrivet: mån 26 nov 2007 11:10:31 »
Hej och välkommen till vårt forum! Tyvärr kan jag inte se vad du vill visa, för de har portat mej, det finns ju en risk att jag har min egen hemsida i profilen och folk från PES besöker Retro, fråga inte, de är bara såna konkurrenterna :)

Du skulle kunna maila en bild till admin@retroforum.se (bara för mej att titta på, inte att lägga ut)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #2 skrivet: mån 26 nov 2007 11:40:45 »
Just den varianten har jag inte sett, men mönstret "apila" (=klöver) har gjorts av Nuutajärvi på 1800-talet. Mönstret återupptogs i produktion, jag tror det var på 70-talet, och det finns i kaffekoppar, tårtfat, grädde-socker osv. Men, som sagt, pokalen har jag inte sett tidigare. Jag tycker etiketten verkar autentisk. Någon annan, Margot?, kanske har mera exakt besked?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #3 skrivet: mån 26 nov 2007 11:49:49 »
Barbro, du behöver inte skicka bild :)

Jaså Apila, det supervanliga, jättepopulära, som känns som det ännu finns i hyllorna på de stora finska varuhusens husgerådsavdelningar jämte Arctica och Teema (många släktingar har gräddkanna, sockerskål, tårtfat känns det som) men då skulle de tillverkats som "Iittala", men så är inte fallet väl?

En fin bild i denna auktionen http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=49538658#pic

En pokal? Som typ Marimekkos, eller vad? (kanske bild hade varit på sin plats i alla fall :))


« Senast ändrad: mån 26 nov 2007 11:54:39 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Barbro

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #4 skrivet: mån 26 nov 2007 12:05:49 »
Tack Moses och Ada, jag skulle gärna skickat en bild om jag bara vetat hur man tar bilden med sig därifrån?

Pokalen är som ett vinglas kan jag i alla fall berätta.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #5 skrivet: tis 27 nov 2007 11:44:29 »
Varsågoda ;)

Tanken var god, nu fick jag se den, men jag tror du tog någons bild från ett annat forum olovandes? Jag lyfter bort bilden tills jag hör att du äger den, eller fick använda bilden -jag vet ju faktiskt inte om det var du som frågade? /Ada
« Senast ändrad: tis 27 nov 2007 13:12:53 av ada »

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #6 skrivet: tis 27 nov 2007 12:32:46 »
Kan de ingenting på det forumet?


Det är väl såna här små fadäser som gör att rivaliteten växer trots att det inte kommer från Ada.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #7 skrivet: tis 27 nov 2007 13:19:22 »
Ok fel av mig att bara stjäla bilden så där, jag ber om ursäkt och hoppas det inte blir nå tråkigheter.
Jag tänkte mig inte för.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skulle inte detta vara Nuutajärvi?
« Svar #8 skrivet: tis 27 nov 2007 13:31:42 »
De e lugnt

Citera
Kan de ingenting på det forumet?
Jag förstår Barbros frustration

Inget mot förtalskampanjen (i ordets rätta bemärkelse) om Retroforums admin de lät ligga ute och hur de offensivt kallat sig "Sveriges bästa retroforum" ej provocerat av annat än www.retroforum.se :s blotta tillblivande
Mitt senaste projekt www.ipnr.se