Författare Ämne: Retroauktioner på Tradera  (läst 17546 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #15 skrivet: mån 2 aug 2010 18:24:48 »
Har lagt ut lite av min egen skåpmat nu, kaffepanna Bernadotte, ovanlig, vacker blå Isikub Gullaskruf, Fuga ishink, Fasetti Kaj Franck, Arabia: både 50-tal och 80-tal (blått och vitt) en annan var ju shabby chic långt före alla andra, innan retroeran  ;)

http://www.tradera.com/search/result.aspx?alias=rauthing
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #16 skrivet: mån 2 aug 2010 19:33:33 »
Shabby chic var ordet här.Kanske vore det ett pilotfall att lägga ut på Tradera där
man smyger in ett minustecken före utropspriset som jag bedömer till tiotusen eller
nåt? Och ett utropspris med minustecken före blir ju i praktiken ett inropningsbidrag eller vad man nu vill kalla det.Sen fortskrider den förtäckta auktionen genom att hugade bjuder under varandra.Kanske nån rentav bedömer det hela så värdefullt att det slutar på plus som en riktig auktion? Annars får man helt enkelt betalt för att ta hand om produkten och/eller bortforslandet.Som forna tiders utackorderingar.

Dessutom slipper man ju som säljare även provisionsavgiften sålänge kraven håller sig på minussidan och förvandlas till en slagavgift.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #17 skrivet: mån 2 aug 2010 21:12:06 »
Shabby chic var ordet här.Kanske vore det ett pilotfall att lägga ut på Tradera där
man smyger in ett minustecken före utropspriset som jag bedömer till tiotusen eller
nåt? Och ett utropspris med minustecken före blir ju i praktiken ett inropningsbidrag eller vad man nu vill kalla det.Sen fortskrider den förtäckta auktionen genom att hugade bjuder under varandra.Kanske nån rentav bedömer det hela så värdefullt att det slutar på plus som en riktig auktion? Annars får man helt enkelt betalt för att ta hand om produkten och/eller bortforslandet.Som forna tiders utackorderingar.

Dessutom slipper man ju som säljare även provisionsavgiften sålänge kraven håller sig på minussidan och förvandlas till en slagavgift.


Kul tanke, men minus behöver du inte skriva, du blir av med tidningshögarna bara du skriver shabby chic :) nej inget illa ment om shabby chicare, jag förstår bara inte hur de orkar med allt i vitt vitt vitt...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #18 skrivet: tis 3 aug 2010 00:03:36 »
Tja, bilden är tagen i ett ganska sent skede.Det var just ingen mening att fota nåt som det såg ut ursprungligen.Man fick ingen referens till någonting i lägenheten eftersom den var totalt belamrad med tidningar.Det var stämpat och pallat ända upp till taket överallt sånär som på en liten gång där man fick gå i sidled för att komma igenom.
T o m glödlampan var urskruvad, den hade ju ändå ingen uppgift att fylla.Tvärtom stal den 15 centimeter staplingsutrymme...

Den här lägenheten tar nog priset men jag har sett en del andra som inte står långt efter.Som vanlig, ordinär hamster får man ändå skänka dessa entusiaster en tacksamhetens tanke.Det fanns, vad jag förstått, ganska mycket kul och gångbart mellan papperslumpen och från vilkens hem objekten på Tradera kommer kan man av uppenbara skäl aldrig veta riktigt säkert.

Dagstidningarna är nog sadly gone men de lär väl göra
comeback via två hål i väggen eller fjärrvärmeverkets rör.Det skulle passa särdeles bra i det här fallet där isoleringen i väggarna plötsligt minskat med två meter runtom.  
 
« Senast ändrad: tis 3 aug 2010 00:07:35 av Nastamuumio »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #19 skrivet: tis 3 aug 2010 08:13:21 »


Den här lägenheten tar nog priset men jag har sett en del andra som inte står långt efter.Som vanlig, ordinär hamster får man ändå skänka dessa entusiaster en tacksamhetens tanke.Det fanns, vad jag förstått, ganska mycket kul och gångbart mellan papperslumpen och från vilkens hem objekten på Tradera kommer kan man av uppenbara skäl aldrig veta riktigt säkert.
 
Antingen bor du i halland eller så finns det flera pappershem i vårt avlånga land. Var inne i en sådan bostad 1988, ohc jag glömmer det aldrig. Det var mitt första möte med något som jag i efterhand har förstått är ett fall av compulsive hoarding syndrome. (Googla på det). Har senare mött det flera gånger, det är inte alls särskilgt ovanligt, men de som är drabbade lever ofta med stor skam och döljer det så gott de kan. Tyvärr är problematiken föraktat, och väldigt dåligt förstått bland gemene man. Ex på det kan ses på reaktioner av "Rent hus" där man egentligen är helt ute och seglar när man ställer containern på gården och kastar rubbet. Då har man nog inte riktigt förstått och gör som alla andra fördömer beteendet som "lathet", trots att det ofta handlar om funktionshinder. Tragiskt nog. Du skall vara glad att det bara är papper. Jag har mött värre områden att spara på....  De där högarna hade jag inte haft mycket emot att få gå igenom... men då är jag sorteringsnörd.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #20 skrivet: tis 3 aug 2010 12:39:17 »
Jag har sett många såna här hem någonstans i Sverige så bilderna kan vara tagna var som helst, t o m i Halland.Det finns nog minst EN bokstavskombination att beskriva det hela med.
Bokstäverna i korsorden från förkrigstiden var inte alldeles enkla att komma på kan jag berätta.Vad sägs om "enkannerligen", "annorstädes" och "enrollera"? "Konfys" knäppte jag direkt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #21 skrivet: tis 3 aug 2010 12:45:09 »
Om du är kvar på forumet just nu.... jag har putsat på mina två tickan-rack med fodral, tänker lägga ut dem i eftermiddag, förslag på utrop?

http://www.retroforum.se/index.php/topic,2140.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #22 skrivet: tis 3 aug 2010 13:03:12 »
Hmm, trodde kikis brödspade skulle ge mer än de 120:- eller vad det nu var det blev.
Tror inte det blir nåt  mer för dina spadar tyvärr.Både stommarna och gummina är av enklare kvalisort.Frågan är väl ärligt om det alls är värt besväret? Men om du ändå är i
packartagen med papper, tejp och frimärken så...Good luck och radera gärna när du läst så ingen ev.budgivare får en hint ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #23 skrivet: tis 3 aug 2010 13:59:47 »
Hmm, trodde kikis brödspade skulle ge mer än de 120:- eller vad det nu var det blev.
Tror inte det blir nåt  mer för dina spadar tyvärr.Både stommarna och gummina är av enklare kvalisort.Frågan är väl ärligt om det alls är värt besväret? Men om du ändå är i
packartagen med papper, tejp och frimärken så...Good luck och radera gärna när du läst så ingen ev.budgivare får en hint ;D
Jag är nyfiken på ev vill ha-effekt på fodralet som jag inte sett annars (de perioder jag tittat på pingisrelaterade auktioner) så jag lägger väl ut det ikväll.

Gummina är väl inte vid liv längre ändå?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #24 skrivet: ons 4 aug 2010 01:26:01 »
Jo, du har fått nåt napp redan! Där finns en Butterfly Istvan Korpa i skabbigt skick som också ger nån slant trots att den inte har den fina Hinoki-stommen som de mest eftertraktade modellerna av Butterfly har.

Stiga´s Alex Ehrlich, i det här fallet med softgummi(nabbarna ut med svamp under),
lär ge en del.Det utförandet och skicket är ganska sällsynt.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #25 skrivet: sön 12 sep 2010 20:06:00 »
Racketarna var det fullt sjå att få tysken som köpte att betala...

Nu efter en himla massa dockskåpsprylar, säljer jag bla 6 matskedar Focus de Luxe och Inga kaffeskedar från Nilsjohan http://www.tradera.com/search/result.aspx?alias=rauthing
urvalet ser inte så tilltalande ut just nu totalt sett, men nästa vecka lägger jag ut lite till roligt tror jag
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Retroauktioner på Tradera
« Svar #26 skrivet: mån 20 sep 2010 13:02:22 »
Nu har jag vaserna som agerar vinjettbild för kategori svenskt glas ute.

Dvs en orkidévas av Hugo Gehlin och en vas av Arthur Percy, liksom en brännvinsflaska 1740, alla från Gullaskruf. Också ett fiskfat av Stig Lindberg

http://www.tradera.com/search/result.aspx?alias=rauthing
Mitt senaste projekt www.ipnr.se