Författare Ämne: Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?  (läst 7044 gånger)

Robin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?
« skrivet: mån 26 nov 2007 14:11:48 »
Hej!

Köpte det här hyllsystemet på blocket. Har aldrig sätt något liknande men föll pladask för formgivningen och den intelligenta lösningen där inte en enda skruv behöver dras in i väggen. Säljaren hade ägt skåpet sen 50-talet vilket känns rimligt. När jag synade alla delar kunde jag inte finna en enda signatur så min fråga till er är om någon vet vem som har formgivit/tillverkat hyllsystemet? eller har några andra intressanta upplysningar.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?
« Svar #1 skrivet: mån 26 nov 2007 15:05:53 »
Vad häftigt!

Det närmaste jag kommer är Pirahyllan (av Olof Pira, String Design AB Vällingby) och delarna ser misstänkt lika ut både String och Pira, så det kan vara samma företag som där Nisse Strinning och herr Pira verkade

http://www.blocket.se/vi/13672956.htm?ca=16_s
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Robin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?
« Svar #2 skrivet: mån 26 nov 2007 16:06:17 »
Efter lite mer googlande kan jag nu svara på min egen fråga. Hyllan är formgiven av Bengt Ruda för NK-bo 1955. Ruda verkar vara mest känd för domstolsfåtöljen eftersom den dyker upp lite här och där. Informationen om hyllsystemet hittade jag på bebop.se och det verkar som jag gjort ett riktigt fint köp...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?
« Svar #3 skrivet: mån 26 nov 2007 23:16:20 »
Domstolsfåtöljen och Triva-serien mm

Vad bra att du hittade den och tack för att du delade med dej av informationen!

Hittade den inte först på Bebop, men där var den allt http://www.bebop.se/Rudahylla.htm

Då kom denna hylla samtidigt som String lanserades på H55
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?
« Svar #4 skrivet: sön 30 dec 2007 00:40:08 »
Wow! Tack så hjärtligt!!!!!!!

Har en liten soffgrupp och en liten bokhylla och söker bordet, men har inte vetat vad det är jag letar efter... har inte lyckats få namnet på den som har ritat serien tidigare! Blir såå lycklig. Ã…terigen TACK!

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Finns det någon som känner igen detta hyllsystem?
« Svar #5 skrivet: lör 31 okt 2009 15:41:30 »
Efter lite mer googlande kan jag nu svara på min egen fråga. Hyllan är formgiven av Bengt Ruda för NK-bo 1955. Ruda verkar vara mest känd för domstolsfåtöljen eftersom den dyker upp lite här och där. Informationen om hyllsystemet hittade jag på bebop.se och det verkar som jag gjort ett riktigt fint köp...

Gammal tråd men här lite mer info eller snarare en broschyrbild på det tråden gällde från början, hyllsystemet från Triva (NK)

http://www.retroforum.se/index.php?action=dlattach;topic=2989.0;attach=10436
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x