Författare Ämne: Referat loppisrunda i Vänersborg  (läst 13873 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Referat loppisrunda i Vänersborg
« skrivet: lör 25 sep 2010 19:03:15 »
Kikarbara tvingade på mej en loppisrunda i vänersborg idag, och jag  var inte ledsen för det. Det var också en sammanstrålning med kvinnan bakom bloggen retro-tokig

Jag var faktiskt först  ;) Hur kan man missa (avfarten till) Vänersborg? Eller ja...
Foto på kön till att börja med, kände mej som hemma på pingstkyrkans.
 
Det var inte så mycket prylar och inte heller så mycket folk som jag hade förväntat mej, men bra ändå, jag lyckades fynda (nedanstående var prismärkta 4-6 kr st).

Fynden därifrån var följande, 1 st gräddkanna, kan nån säga vad det är för glasbruk?

3 st Oiva Toikkas Fauna-glas, 2 st blå Kaj Franck, 3 st Isi Gullaskruf.
« Senast ändrad: lör 23 okt 2010 15:40:07 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #1 skrivet: lör 25 sep 2010 19:15:31 »
Vi var på Röda korset vid vattentornet, det var lugnt och behagligt precis som "Retro-tokig" hade lovat. Hittade böcker med fina omslag för 1 och 5 kr st. Äggkoppar i teak för 2 kr st.

Bakluckeloppis i Dalaborgsparken regnade bort. Ett fåtal bilar stod på planen, vet inte om någon redan åkt. Inne på dansbanan fanns några tappra under regnskydd, men de höll redan på att packa in. Fyndet blev 3 hg kantareller.

Vi tog oss ner till vassbotten igen, ett andra loppis var öppet till 15 liksom antikvariatet "Antikvariat X", vilket ställe, tog aldrig slut liksom! Därifrån blev det en bok från 65 med tidstypiska bilder som kan dyka upp i forumet samt en bok om Nostradamus' förutsägelser.

"Retro-tokig" bjöd på kaffe ur en mycket vacker termos och jag skar upp kakan vi köpte på bakluckeloppis som avslutning med mitt lånekort! Det är bra å ha plastkort :) (Boken Svenskar i samverkan var fikabord)
« Senast ändrad: lör 23 okt 2010 15:38:50 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #2 skrivet: lör 25 sep 2010 21:40:40 »
Jag skulle inte bli alls förvånad om Pierre Olofsson har formgivit omslaget till den bruna boken!

Retro-Tokig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #3 skrivet: lör 25 sep 2010 23:16:57 »
Hmmm.... Håller på att knappa mig fram och åter i forumet. Hoppas jag gör rätt när jag provar att svara på det du skrivit här!  :-\
Kanonroligt att fara på loppisraid mer er. Vädergudarna var väl inte riktigt samarbetsvilliga tyvärr men man kan ju inte få allt. ;D Plastkortet var übersmart....  Funderar på om jag ska lägga ut min röda bricka som jag köpte idag och kolla om någon har någon aning om ursprunget... Jag får knappa fram och tillbaka lite till känner jag ;)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #4 skrivet: lör 25 sep 2010 23:43:36 »
Den blå gräddkannan kommer från Ã…fors och är ur serien Italia.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #5 skrivet: lör 25 sep 2010 23:47:19 »
Den blå gräddkannan kommer från Ã…fors och är ur serien Italia.
Tack käre broder.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #6 skrivet: sön 26 sep 2010 00:02:12 »
Hmmm.... Håller på att knappa mig fram och åter i forumet. Hoppas jag gör rätt när jag provar att svara på det du skrivit här!  :-\
Kanonroligt att fara på loppisraid mer er. Vädergudarna var väl inte riktigt samarbetsvilliga tyvärr men man kan ju inte få allt. ;D Plastkortet var übersmart....  Funderar på om jag ska lägga ut min röda bricka som jag köpte idag och kolla om någon har någon aning om ursprunget... Jag får knappa fram och tillbaka lite till känner jag ;)
Hjärtligt välkommen! Om det är krångligt att minska bilder till 150 kb, så kan du LÄNKA in den såhär (bilden är kvar på din blogg):

Högerklicka på bilden i din blogg,  välj egenskaper, markera adressen (se till att få med alla rader), kopiera.

Klicka här ovanför på ikonen "infoga bild", då kommer [ i m g ] [ / i m g ] fram.
Mellan start och sluttaggen klistrar du in adressen till bilden
Kodstycke: [Välj]
[img]http://1.bp.blogspot.com/_GUNTFRlcO3E/TJ5CKoyWG0I/AAAAAAAAGvI/0LdKSNKEJ80/s400/loppis+021.JPG[/img] Resultatet ser ut såhär

Och man lägger gärna till en länk till platsen bilden är inlänkad ifrån: http://retro-tokig.blogspot.com/

Visst var brickan läcker folks?

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #7 skrivet: sön 26 sep 2010 10:39:23 »
Tackar damerna för gårdagen, ett mycket trevligt event som jag mer än gärna gör om. Retrotokig har redan aviserat intresse för en guidning i Adas hemstad, något jag gärna hakar med på =)!

Ett mysterie dök upp i form av en värderad glasgrunka utan namn eller tillverkare. Bild dyker upp så fort jag tagit mig hem till min egen arena!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #8 skrivet: sön 26 sep 2010 10:40:46 »
Hur kan man missa (avfarten till) Vänersborg?
Det var inte vårt alls, men jag skall undvika att göra om det nästa gång!  ;D

Retro-Tokig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #9 skrivet: sön 26 sep 2010 19:36:45 »
Tackar! Då har jag koll!!! Tror jag....  ::)
Brickan är en riktig karamell... Står just nu uppställd i vitrinskåpet och är bara snygg! ;D

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #10 skrivet: mån 27 sep 2010 16:21:41 »
Kikarbara tvingade på mej en loppisrunda i vänersborg idag, och jag  var inte ledsen för det. Det var också en sammanstrålning med kvinnan bakom bloggen retro-tokig....

...3 st Oiva Toikkas Fauna-glas, 2 st blå Kaj Franck, 3 st Isi Gullaskruf.

Fina fynd, flera favoriter där måste jag säga...när vi var ner i somras hälsade vi på Retro-tokig med familj och jag såg då större glas i Kaj Francks serie, men Myrorna i Trollis ville inte sälja dem eftersom de stod i skylten... de hade glömt att prismärka dem med, annars hade jag nog kunnat övertala den som stod i kassan :) Tyvärr blev det inget där...vilket var synd!

Samlar du själv på ISI-glasen? Annars är jag sugen på att köpa dem om du vill sälja? Jag har några men skulle vilja ha fler... ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Referat loppisrunda i Vänersborg
« Svar #11 skrivet: mån 27 sep 2010 19:32:07 »
Fina fynd, flera favoriter där måste jag säga...när vi var ner i somras hälsade vi på Retro-tokig med familj och jag såg då större glas i Kaj Francks serie, men Myrorna i Trollis ville inte sälja dem eftersom de stod i skylten... de hade glömt att prismärka dem med, annars hade jag nog kunnat övertala den som stod i kassan :) Tyvärr blev det inget där...vilket var synd!

Samlar du själv på ISI-glasen? Annars är jag sugen på att köpa dem om du vill sälja? Jag har några men skulle vilja ha fler... ;D
De ligger redan ute på tradera (beroende på min ekonomiska formsvacka) så bjud på du :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se