Författare Ämne: OLD  (läst 4692 gånger)

Nisse

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
OLD
« skrivet: tor 30 sep 2010 11:52:08 »
.
« Senast ändrad: ons 9 feb 2011 09:48:23 av Nisse »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kontaktproblem Internet...
« Svar #1 skrivet: tor 30 sep 2010 18:58:11 »
Det du gär där är att byta ip-nr och det funkar bara när du inte har router (som typ när du har flera datorer hemma kopplade mot internet) Jag har skrivit lite om detta på min sida www.ipnr.se

Varför du får problem vet jag inte, har du bra bandbredd? 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kontaktproblem Internet...
« Svar #2 skrivet: fre 1 okt 2010 18:02:11 »
Det är kanske dags att byta modem? Jag hade ansvar för tre förskolors nätverk på mitt förra jobb, och där jag satt mest tappades kontakten till internet titt som tätt, särskilt jag på min trådlösa, tills jag bytte till nytt modem (som fanns där men ingen installerat) Detta var ADSL
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kontaktproblem Internet...
« Svar #3 skrivet: mån 4 okt 2010 10:44:04 »
Jag hade problem med att internetförbindelsen gick ned ofta, speciellt när man gick in på sidor som hade bilder från Imageshack och liknande. Enda sättet att få igång det igen var att starta om routern.
Jag provade med att uppgradera firmware i routern men det gjorde ingen skillnad.
Då tröttnade jag och köpte en ny router för 400 kr. Sedan dess har jag aldrig råkat ut för det problemet.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Kontaktproblem Internet...
« Svar #4 skrivet: mån 4 okt 2010 21:23:00 »
Jag har exakt samma problem. Köpte en laptop för några månader sedan och en trådlös router i samband med detta. Rätt vad det är så tappar jag bara kontakten och jag måste antingen vänta ca fem minuter eller starta om routern. Vad var det för router du hade problem med? Jag har en D-link DIR 615. Förslag på lösning mottages tacksamt, byte av router är dock inte aktuellt.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kontaktproblem Internet...
« Svar #5 skrivet: mån 4 okt 2010 21:26:55 »
Jag har exakt samma problem. Köpte en laptop för några månader sedan och en trådlös router i samband med detta. Rätt vad det är så tappar jag bara kontakten och jag måste antingen vänta ca fem minuter eller starta om routern. Vad var det för router du hade problem med? Jag har en D-link DIR 615. Förslag på lösning mottages tacksamt, byte av router är dock inte aktuellt.

Det var en Netgear WGT624 som jag hade problem med. Den som fungerar är en D-link DIR-600.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Kontaktproblem Internet...
« Svar #6 skrivet: tis 5 okt 2010 20:14:16 »
Jag hade också en D-Link router en gång i tiden (modell blablabla) vilken plötsligt vårt MSN chattprogram samt inloggningen till vår sida hos BBB slutade att funka... och bara det. Orsak routerpajj... därefter kör vi nu endast direktanslutet till modemet med TP och skyddar burken med mjukvara istället. Släktingens kontaktproblem med internet som jag nämnt innan i tråden försvann nyligen efter byte till en av nyare snitt... alltså han testade 2 andra innan han handlade en ny och fick ordning på det... suck  ;)

Lycka till med era dataproblem allihopa, tips skit i akademikersvar vad gäller data... det kostar för mycket tid och man får sällan svaren på sina frågor... handla nya grejjer istället.
Sitter du och förolämnar din admin? :D Att du vågar... Du vet att jag är fil kand i systemvetenskap?

Akademikersvar: Alla dessa problem tyder på överbelastning på bandbredden, vet att det finns inbyggda problem i gamla routrar med sämre överföringshastighet mellan enheter och internet, men misstänker att det kan lägga av om man når sin maxhastighet mot internet med modemet. (ibland sitter modem och router ihop numer -alltså att man kan koppla flera maskiner, med tråd eller utan, mot första lilla lådan från väggen) Jag är också misstänksam mot Telia som det var frågan om på jobbet, men när jag ringde dem bedyrade de att det var full hastighet in, och att det vore bra att byta till det nya modemet.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se