Författare Ämne: Mattor  (läst 3331 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Mattor
« skrivet: mån 26 nov 2007 21:43:04 »
Eftersom det handlade en del om mattor i första-andra-tredje ikväll så lägger jag in en bild på en detalj av den snyggaste mattan som jag har. En Kelim, köpt på loppis för drygt ett år sedan för bara 80 kr! Ca 1,5 x 2 m stor. Jag har ingen aning om hur gammal den kan vara - går det att avgöra på sådana här mattor?
« Senast ändrad: mån 26 nov 2007 21:47:43 av JJ »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Mattor
« Svar #1 skrivet: tis 27 nov 2007 19:47:37 »
Man kan titta lite på färgerna. Riktigt gamla mattor (före 1860) är inte syntetfärgade. Nu vet jag inte om färgerna i din bild är rätt återgivna, men den rosa och den turkosa ser ganska skarpa ut. Syntetfärger är det vanligaste under 1900-talet.
Man kan också kolla om färgerna skiljer sig mycket åt på fram- och baksidan. Gör de det är det troligtvis syntetfärger.
Jag har en matta liknande din, som jag tror är gjord på 1930-talet. Det är säkert syntetfärger (eller blandat) och mönsteret är ganska enkelt, stiliserat. Snygg, men mycket billigare än de som är antika. Ã…ttio spänn är hur som helt ett fynd.

En bra bok om kelim heter Vävd magi från JP Willborg i Stockholm ISBN 91-87992-04-3

Hälsningar
Konvaljen Kelimälskaren
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Mattor
« Svar #2 skrivet: tis 27 nov 2007 20:38:47 »
Det som ser rosa ut på bilden är rödare i verkligheten - blixten har nog gjort färgerna lite blekare på bilden. Tack för informationen! Jag skall titta efter boken nästa gång jag är på biblioteket.