Författare Ämne: God jul!!!!!  (läst 3309 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
God jul!!!!!
« skrivet: tor 23 dec 2010 18:46:05 »
Ja nu är det snart julen crescendo, själva aftonen. Har varit en tur på stan och upplevt det som numera hör julen till. Falskspelande tiggare från Rumänien är numera ett givet inslag i vårt julfirande. De verkar helt ha konkurrerat ut våra inhemska tiggare. Fick leta aktivt för att få tag på senaste numret av ”Situation Stockholm”, de hemlösas tidning. Idag var det en man på pass 30-35 år som spelade amerikanska julsånger på dragspel i raketfart. Tempot var anpassat till den tid det tar att åka mellan två tunnelbanestationer (ca 1,5 minuter). På den tiden rev han av ca fem julsånger på sitt dragspel och han lyckades dessutom gå runt i vagnen och samla in pengar innan han snabbt böt vagn, skickligt.

Fast skall jag vara ärlig så var just tempot det bästa med det hela.  Tänk att ha behöva uppleva detta mellan ytterligare två stationer, plågsamt. Fast när man besöker andra länder så brukar faktiskt musikanterna kunna spela. Varför i helsike kommer det bara tondöva, falskspelande rumäner till Sverige? Jag vet att det finns rumäner som kan spela men de åker tydligen till andra länder.

I år var också rödbetssalladen slut på många ställen. Fick jaga runt för att få tag på sådan. Är det brist på rödbetor i år eller vad beror det på? Annars har allt varit bra. Det blir liksom en liten paus i prylletandet runt jul vilket är rätt skönt. Är man inte intresserad av tomtar och annat som har med tomtar att göra så är utbudet ytterst begränsat. Alla tar fram sina gamla säckar med julskräp till exponering. Det är nu som de grällt målade tomtarna från forna Östtyskland uppskattas som mest och kommer till sin rätt. Dessa 5-10 kronorsprylar når nya höjder. Även vanligen sansade handlare uppvärderar dessa tomtar och sätter prislappar på  300-400 kr, vilket antyder att det skulle handla om rariteter.

I Metro, numera Stockholms enda dagliga gratistidning, kunde man läsa en insändare om den devalvering av rikssymbolen Tre Kronor som just nu pågår. I loggan för sändningarna från riksdagshuset var det tydligen bara två kronor numera.  Tidigare hade det varit 2 ½ krona men nu är det nere i 2 konor. Insändarskribenten hyste farhågor om att detta var en trend och att nästa gång skulle det bara vara en spänn kvar. Det går utför för vår nationalsymbol, suck. Det finns mycket att bekymra sig om. Kan det vara republikaner i TV-huset som är i farten och smygavskaffar nationalsymbolen som ett steg i att avskaffa monarkin. Fast vore jag norrlänning så skulle jag bli bekymrad. Kronorna står för Götaland, Svealand och Norrland. Skall vi gissa på att bortfallet av en krona innebär att Norrland numera betraktas som avvecklat. Fast från början var det Sverige, Norge och Skåne. Har någon på SVT plötsligt kommit på att Norge numera är ett eget självständigt land? Ja det finns mycket att fundera på så här i juletider.

Julgröt blir det i alla fall. Fick tag på grötris, en vara som det ofta är brist på i juletider. För ett par år sen så var det lögn i helvete att få tag på grötris i Stockholm. Fick åka till Katrineholm för att inhandla detta. Lite konstigt är det i alla fall att riset kommer från Italien, varför? Tidigare var det förpackat i Sverige. Kan det vara så att vi har exporterat denna tradition dit?

Sen innehåller naturligtvis julen även det numera smått klassiska besöket på IKEA. Här går man runt bland toalettborsten Skitren, flaskborsten Analklåda, luktljuset Stinkbomben, sängen Fjortis med mera. Redan en timme efter öppnandet så ringlar sig kön till kassorna 10-20 meter. Det tillhör jultraditionen att stå i kö till kassor och ”kön” med stort K det är kassakön på IKEA. Det är ingen riktig jul om man inte får stå i kö på IKEA.

Fast just nu håller vår Alliansregering på att införa en ny jultradition, att vänta på inställda tåg. Det har sparats så mycket på underhåll att det inte längre går att upprätthålla trafiken. Fast det glömmer vi bort när vi tittar på lönen och ser att skatten har sänkts ytterligare. Vad står man inte ut med för att få sänkt skatt? Fast nu är det något geni som kommit på att SJ med flera operatörer kanske inte skall betala för statens spår när dessa inte längre fungerar. Fast då spricker ju hela modellen med risk för höjd skatt och det vill vi ju inte ha. Nästa steg blir säkert att privatisera järnvägsnätet så att infrastrukturministern också får någon som hon kan skylla på när det inte fungerar.

Det sista jag hörde var att Trafikverket avråder från att vi använder deras vägar. Ja det är ju också en lösning på problemet med snöröjning. Använder man inte vägarna så behöver de inte snöröjas, vilket bör ge besparingar. Varför inte privatisera vägarna också vilket kan vara en lösning på det hela.

Till sist, trots allt elände, EN RIKTIGT GOD JUL PÃ… ER ALLA OCH GOTT NYTT Ã…R OCKSÃ…:  De flesta har det i alla fall det rätt bra i det här landet om man tänker efter.


gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: God jul!!!!!
« Svar #1 skrivet: tor 23 dec 2010 22:54:05 »
En God Jul och Ett Gott Nytt Ã…r önskar jag dig Reggis och alla andra på retroforum  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: God jul!!!!!
« Svar #2 skrivet: fre 24 dec 2010 11:48:00 »
God Jul från mig också. P g a tidsbrist så kom inte julhälsningen förrän nu.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: God jul!!!!!
« Svar #3 skrivet: fre 24 dec 2010 18:12:33 »
God jul och jag önskar alla retroiter ett riktigt bra fyndår 2001! ;D