Författare Ämne: Krenitskålar  (läst 6567 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Krenitskålar
« skrivet: tis 27 nov 2007 22:12:51 »
Fritt översatt från danska ur boken "Hjemmets brugskunst" tryckt 1961:

"Krenitskålen i formpressad emaljerad stålpåt, formgiven 1953 av Herbert Krenchel, Danmark för Torben Örskov & Co. Största skålens diameter: 25 cm. Genom ett otal av försök har civilingenjören Herbert Krenchel gjort det tekniskt möjligt att framställa dessa formpressade, emaljerade skålar av millimetertunn stålplåt. Skålarna tryckes upp på maskin av stålplåt i kallt tillstånd och tillsättes därefter med den svarta och den färgade emaljbeläggningen. Skålarna tillverkas i sju storlekar och i åtta olika färger på insidan. De är syrafasta och kan sättas direkt över eld"

Det finns större storlekar än 25 cm - betyder det att det finns fler än sju storlekar? Det finns även salladsbestick i svart plast av samma tillverkare som brukar kosta 400-500 kr på mässor. Jag har även sett bilder på krenitskålar med handtag på. Själv har jag fem skålar (utan handtag) i olika färger och två storlekar - någon annan här som har sådana?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Krenitskålar
« Svar #1 skrivet: tor 27 dec 2007 20:22:20 »
Jag har en stor krenitskål och några små. Den stora är rödsvart och de mindre har olika färger.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Krenitskålar
« Svar #2 skrivet: sön 9 mar 2008 07:22:41 »
ojdå, minnet är bra men kort, ser att vi har pratat krenit tidigare. Hur var det nu med mitt nyårslöfte... avsluta det man påbörjat.

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Krenitskålar
« Svar #3 skrivet: sön 9 mar 2008 22:18:39 »
Är alla krenitskålar smärkta i botten? Jag har en skål som är omärkt, och undrar ifall det gjordes kopior av krenitskålen?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Krenitskålar
« Svar #4 skrivet: sön 9 mar 2008 22:47:30 »
Är alla krenitskålar smärkta i botten? Jag har en skål som är omärkt, och undrar ifall det gjordes kopior av krenitskålen?

Nej, alla krenitskålar är inte märkta. Flera av mina är helt omärkta och en har bara en klisterdekal där det står "Made in Denmark".

Det finns flera kopior, men om din har den rätta formen, den rätta färgen och den rätta tyngden så är det nog original ganska säkert. Kan du fixa bild för säkerhets skull?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Krenitskålar
« Svar #5 skrivet: mån 10 mar 2008 10:29:17 »
Gjorde en första snabbröj hos min mor idag; och hittade den stora och två av de minsta skålarna i krenit. Hittade även ett par porslinskopior av kreniten, men de är inte märkta.

Den stora var inte jättehög, men om jag har mätt rätt var den 38,5 i diameter. Inga emaljskador men hade lite repor på det svarta på utsidan.
« Senast ändrad: mån 10 mar 2008 10:30:48 av kikarbara »

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Krenitskålar
« Svar #6 skrivet: mån 10 mar 2008 22:17:46 »
kikarbara - maffig skål!
JJ - ska fixa fram en bild i morgon.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Krenitskålar
« Svar #7 skrivet: sön 7 sep 2008 16:07:51 »
Jag har handlar några skålar till sedan sist. Snart kommer de att stå på det största satsbordet. Kan bli snygga färgkombinationer när man ställer dem i varann som synes!