Författare Ämne: Adas lösenordstips  (läst 6221 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Adas lösenordstips
« skrivet: sön 24 okt 2010 15:04:35 »
Många har blivit oroliga för vad jag berättat här och och även när jag skickat ut mejl till alla medlemmar.

Ja, jag använde själv samma lösenord till väldigt mycket -jag trodde i min enfald att det bara var ett lösenord som var ute på vift -för det berättade en i juli, när jag presenterade mitt www.ipnr.se - där jag fick förbättra säkerheten så man inte kan skriva in en lång databasfråga i rutorna...

Jag satt i Finland på (fd) svärmors grannes trådlösa internet och fick höra detta och började i panik byta lösenord (när jag skulle börja packa för att åka till färjan i Helsingfors) till olika -naturligtvis kom jag inte in på vissa ställen sedan för jag hade glömt lösenordet igen  ;D -men då har man detta eminenta "har du glömt ditt lösenord?" som hjälper...

Efter att Retroforum drabbats av att bli helt raderat och ersatt med skadlig kod, berättade samma vänliga människa att det var fler uppgifter om mej ute på vift -och jag förstod att det var allvar - det var en lista med gamla hotmailadresser och deras lösenord, användarnamn och lösenord till ett par forum, och ftp-lösenord till ett par hemsidor -och samma lösenord förekom på ett par stället.... (detta skedde för att jag gick in på en hemsida där ett timglas tickade -jag trodde inget hände, men under tiden samlades min personliga information in...)

1. Var inte sura på ställen som inte låter er byta till ett lösenord ni kommer ihåg, det är bara kanon det!

2. (och här kommer mitt lösenordstips) Välj ut flera textrader som ni kommer ihåg, ta första bokstaven i varje ord: Vår nationalsångs första mening ger t ex: dgdfdfn

3. Korta lösenord, och lösenord som bara innehåller bokstäver är osäkrare: lägg till två tecken på din textrad t ex: dgdfdfn&&. Voila, ett relativt säkert lösenord!

4. Se till att använda flera textrader på detta sätt, själv kommer jag inte ihåg vilket som hör vart, men man har möjlighet att prova tre gånger på de flesta ställen, så tre olika texter i huvudet är ett minimum....

5. Sitt inte och nynna när ni skriver lösenord :)

« Senast ändrad: sön 24 okt 2010 18:05:40 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Adas lösenordstips
« Svar #1 skrivet: sön 24 okt 2010 15:59:06 »
jag förstår inte riktigt. Har någon kunnat få tag ex på mitt lösenord under hacket? Lösenord till min mailadress, eller vad är det för uppgifter de har kunnat få här?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas lösenordstips
« Svar #2 skrivet: sön 24 okt 2010 17:53:11 »
jag förstår inte riktigt. Har någon kunnat få tag ex på mitt lösenord under hacket? Lösenord till min mailadress, eller vad är det för uppgifter de har kunnat få här?
Säg att du använt samma lösenord på retroforum som i din vanliga mail, för de har haft tillgång till tabellen med epostadresser och lösenord (som dock är krypterade -jag kan inte läsa dem, men om de är i den branchen kan de nog dekryptera dem också)

 
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Adas lösenordstips
« Svar #3 skrivet: sön 24 okt 2010 18:52:19 »
Om det lösenord jag använder på retroforum bara används på retroforum och inte nån annanstans har jag nått att oroa mig över då??Jag har inte samma lösenord här som på min mail t.ex. men kan dom komma in på min mail ändå??

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Adas lösenordstips
« Svar #4 skrivet: sön 24 okt 2010 19:45:49 »
Om det lösenord jag använder på retroforum bara används på retroforum och inte nån annanstans har jag nått att oroa mig över då??Jag har inte samma lösenord här som på min mail t.ex. men kan dom komma in på min mail ändå??

MVH Micke
Nej du kan nog vara lugn.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se