Författare Ämne: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!  (läst 4391 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« skrivet: sön 14 nov 2010 15:39:49 »
Ja, en granne till mina föräldrar hade lämnat den stackars damen ute i regnet i en vecka, men jag tog hand om henne. Den står skyddad från regn för tillfället, men jag tänker ändå att den bör hållas fuktig så länge så att skinnet inte torkar. Men vad ska göra med den? Den är i ljusbrunt skinn och är blöt rakt igenom. Är det sadeltvål och läderbalsam som gäller, så snart som möjligt eller? Hur ska jag torka den utan att skinnet blir förstört??
Tacksamt för snabbt svar!

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« Svar #1 skrivet: sön 14 nov 2010 23:25:00 »
Hej, om det är stoppade plymåer under skinnet så bör du torka den så snart som möjligt för att undvika mögel. Prova torkskåp i tvättstuga på låg värme. Läder går ofta att få fint igen. Men det blir dyrt att byta ut innehållet.
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« Svar #2 skrivet: mån 15 nov 2010 21:45:45 »
Tack för ditt svar. Tog loss knapparna idag och plockade ur innehållet. Det var faktiskt inte så blött som jag trodde, men eventuellt kan man behöva byta svepningen. Skinnet ligger på stilla och långsam torkning. Det värsta var nog själva tyget som spändes över den kromade stommen, den gick inte att få loss och var full med vatten! Det rann överallt. Men men, det ska nog bli bra.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« Svar #3 skrivet: tis 30 nov 2010 10:42:11 »
Så länge allt har blivit genomblöt så kanskr risken för ringar/fläckar på tyget minskar? Vatten har en tendens att länga avlagringsfläckar om nara en del av en möbel blivit blött. Lycka till!
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« Svar #4 skrivet: tis 30 nov 2010 11:41:51 »
Den börjar arta sig riktigt bra. Har varit bortrest så har inte hunnit pilla med den, men igår satte vi tillbaka knappar, tvättade av skinnet och hann smörja in ena dynan med läderbalsam. Inte i nyskick, men helt klart bra för att ha fått den gratis! Postar bild när den är klar!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« Svar #5 skrivet: ons 15 dec 2010 19:30:43 »
Nu har tant Karin fått komma in i värmen. Formmässigt inte riktigt i min smak, men nu när man har suttit i den så undrar jag om vi verkligen skall sälja den... Den är SJUKT skön att sitta i! Lädret mörknade en del av läderbalsam, men jag tycker den ser bättre ut nu än med det blekbeiga skinnet. Bild två visar hur den ser ut för det mesta, med en Tidstrand-filt över sig.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: AKUT! Hittat "Karin" som stått ute i regnet!
« Svar #6 skrivet: tis 4 jan 2011 22:43:16 »
En trevlig modell av Mathsson som förtjänar bättre rykte!
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.