Författare Ämne: Neptun Gefle  (läst 13877 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Neptun Gefle
« skrivet: sön 14 nov 2010 21:04:01 »
Kom över denna lilla sötnos till ett bra pris (gratis)

Såg den bara med gul kant på tradera, är denna ovanlig?
« Senast ändrad: lör 20 nov 2010 12:47:43 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Neptun Gefle
« Svar #1 skrivet: sön 14 nov 2010 21:35:34 »
Men Ada då, har du glömt pröjsa elräkningen ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Neptun Gefle
« Svar #2 skrivet: sön 14 nov 2010 23:24:44 »
Men Ada då, har du glömt pröjsa elräkningen ;)
Jag kör systemkameran på automatik och vi är inte riktigt överens om när blixten ska användas bara :) Fotograferade en del traderaobjekt samtidigt och orkade inte fixa med det...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Neptun Gefle
« Svar #3 skrivet: ons 17 nov 2010 11:22:11 »
Neptun finns i fler olika färgkombinationer, gul/grå och röd är relativt vanliga, blå/grön är mer ovanlig men man hittar den lite nu och då, sen finns det fler också som jag faktiskt aldrig sett, inte ens på bild,  jag kommer inte ihåg på rak arm nu vilka de är, ska kolla lite i boken senare.

De olika färgkombinationerna tillverkades olika år, från slutet av 50-talet och in på 60-talet. Formgivare till dekoren är Dorothy Clough och modellen är BD av Sven-Erik Skawonius.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Neptun Gefle
« Svar #4 skrivet: lör 20 nov 2010 12:50:09 »
Tack för uppgifterna Tallen, ska spana efter andra färger.

Wanja, jag har ljusat upp bilderna som var så mörka nu när jag hade Photoshop öppet (ser därför lite konstiga ut, men mönstret framträder som det ska åtminstone)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Neptun Gefle
« Svar #5 skrivet: sön 21 nov 2010 20:58:47 »
Jgar har Neptun i den röda färgställningen, men modellen är inte BD utan en vanlig rund, kommer inte ihåg vilken.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Neptun Gefle
« Svar #6 skrivet: sön 21 nov 2010 21:08:52 »
Jgar har Neptun i den röda färgställningen, men modellen är inte BD utan en vanlig rund, kommer inte ihåg vilken.
Ja just det, jag såg två olika modeller på tradera, alla med gul dekor (fast nu ser jag någon röd)

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=neptun&catid=201107&ended=1

Någon verkar veta att formgivaren är D Clough?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Neptun Gefle
« Svar #7 skrivet: mån 22 nov 2010 15:40:07 »
Jgar har Neptun i den röda färgställningen, men modellen är inte BD utan en vanlig rund, kommer inte ihåg vilken.

De runda djupa tallrikarna är också modell BD. BD är en modellserie som består av runda djupa tallrikar, tre olika storlekar av de "rundkantiga" flata tallrikarna och assietterna, tre olika stora "rundkantiga" avlånga uppläggningsfat, flera olika stora djupa "rundkantiga" skålar, trekantiga "rundkantiga" skålar, tillbringare, såskanna, terrin med lock mm.
Många av dessa fanns bara i vissa dekorer, som t.ex. terrinen och de trekantiga skålarna. De dekorer som jag känner till i detta avseende är "Tellus" och "Pigg".

Utöver de delar som är i BD-modellen finns ju flera andra modeller i dessa serviser. T.ex. finns dessertskålar i modell A samt te- och kaffekoppar i modell AU till Neptun. Tellus och Pigg däremot har koppar i en annan modell, AH.

Vissa serviser som "Dorothy" finns i två varianter, rödgula i modell BD och gröngula i modell KB (runda assietter och mattallrikar), dock inte Neptun vad jag vet.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Neptun Gefle
« Svar #8 skrivet: mån 22 nov 2010 15:43:58 »
Jgar har Neptun i den röda färgställningen, men modellen är inte BD utan en vanlig rund, kommer inte ihåg vilken.
Ja just det, jag såg två olika modeller på tradera, alla med gul dekor (fast nu ser jag någon röd)

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=neptun&catid=201107&ended=1

Någon verkar veta att formgivaren är D Clough?

Dekoren är formgiven av Dorothy Clough, modell BD av Sven-Erik Skawonius (Hämtat ur böckerna om Gefle-porslin, samt "Servisporslin" av Bo Gunnar Lindgren). Modell A är formgiven av Arthur Percy, likaså modell AH tror jag, båda är gamla modeller. Modell KB kan vara Lillemor Mannerheim, men jag är inte säker på detta...

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Neptun Gefle
« Svar #9 skrivet: mån 22 nov 2010 16:02:15 »
Vi kör ett inlägg med bilder så ser ni bättre vad jag menar. Ur "Tallens databank"  ;)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Neptun Gefle
« Svar #10 skrivet: mån 22 nov 2010 16:07:38 »
Mer bilder...