Författare Ämne: Antikaffären i den lilla staden.  (läst 21291 gånger)

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #30 skrivet: tis 4 dec 2007 22:18:53 »
Kom ihåg att porslinsskärvor får du inte slänga :) Dem ska man göra smycken av
Nej, jag vet, jag vet, men som sagt: det är så härligt att höra hur det tjongar när man slänger trasigt prslin som går i tusen bitar. Sen msåte det väl vara lite fint proslin också, inte vanliga trasiga Birka....
Allt går.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #31 skrivet: tis 4 dec 2007 23:08:40 »
det är så härligt att höra hur det tjongar när man slänger trasigt prslin som går i tusen bitar.

I väntan på Reggis svar, svarar jag: Det känner jag igen. Jag gillar att slänga glas på Ã…tervinningsstationen. Ljudet och tanken om nytt glas  :).

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #32 skrivet: tis 4 dec 2007 23:35:05 »
Då ska du vara vid glaskulorna när dom lyftar upp dem.....helt underbart krasch ;D

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #33 skrivet: tis 4 dec 2007 23:40:26 »
Vilka glaskulor??!! Jag kommer när jag vet mer ;)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #34 skrivet: ons 5 dec 2007 00:08:37 »
Vilka glaskulor??!! Jag kommer när jag vet mer ;)

Ã…tervinningsbehållarna menar jag ;D inga kulor där inte ::)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #35 skrivet: ons 5 dec 2007 09:44:21 »
Du, det är ingen som begär att du skall arbeta gratis. Det är bara så att tiden går och kunderna, som jag, ställer nya krav på er handlare. Kan ni inte leva upp till det så får ni lägga ner och det är det som händer.

Det märkliga är att antikt och second hand har aldrig varit så poppis som nu. Alla loppisar är välbesökta, kurser i ämnen med anknytning till konst och konsthantverk är fulltecknade, etc, det är bara handlarna som går bakåt. Att skylla på substitut som Tradera och ändrade köpbeteenden finner jag bara löjligt.

Det finns handlare som lever gott, och då menar jag gott, på sin verksamhet. Skillnaden mellan dessa och de som går kräftgång är framför allt följande. De har med regelbundenhet nya varor i sina butiker, deras påslag är rimliga och inte 1.000 %, varorna är inte skitiga utan de har tvättat av dem samt är butiken trevlig att komma in i. Att du dessutom blir trevligt bemött, att du kan gå i affären och titta utan risk för att trampa på gods är andra kännetecken. Dessa handlare konkurrerar inte med sina kunder på loppisar utan har andra inköpsvägar som auktioner, dödsbon och köp direkt från allmänhet.

Fast den största skillnaden är att dessa handlare arbetar, det vill säga jagar varor och håller snyggt i sin affär. De sitter inte bakom ett skrivbord och runkar eller allmänt sitter och vilar sig i form.

Ett annat fenomen är just den här oförmågan att slänga. I vissa affärer står samma skräp där år ut och år in. På grund av detta kan man inte se vad som är nytt för allt skräp. Man kan inte ha så mycket hyllvärmare i en affär. Blir en pryl inte såld så handlar det troligen om optimistisk prissättning. Sänk priset till den nivå kunderna är villiga att betala. Det får övriga handeln göra.

De framgångsrika handlarna dom tar det som blir osålt till auktion eller till loppis för att bli av med det. Detta för att bereda plats för nya varor. Det måste hända något i affären hela tiden, det skall vara ”rock and roll” i butiken. Slöhet tror jag är den vanligaste orsaken till att affären går dåligt.

För övrigt Convallaria såg jag att en runkande busschaffis blev gripen av polis för ofredande. Jag tror att samma sak gäller affärer. Det är troligen inte tillåtet att möta kunderna i sin affär på det sättet. Jag tror inte heller att det höjer omsättningen, fast du kan ju prova. Om inte annat så hamnar du säkert i tidningen och det är ju reklam. Alla vill komma och titta på dig så det kanske är rätt grepp när allt kommer omkring.



convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #36 skrivet: ons 5 dec 2007 10:17:15 »
Det mesta av det du säger är självklarheter, Reggis. Till skillnad från dig känner jag däremot inte så många handlare som lever riktigt gott på sin verksamhet. Jag vet en handfull i Stockholm och ett tiotal till utspridda över landet.
Jag känner till ett fåtal som lever extremt gott, men som inte precis skyltar med hur de får in sina pengar.

De handlare som du refererar till: dagdrönare med skitiga affärer och påslag på 1000% har jag ingen erfarenhet av. Kanske finns de där du bor.

Handlare har alla möjliga inköpskanaler: alla dem du räknar upp samt naturligtvis loppis. Visa mig den handlare som aldrig går på loppis!

Du envisas med att hålla debatten på runknivå. Jag är ingen jurist, men rent lagteknisk tror jag det räknas som sexuellt ofredande eller möjligtvis förargelseväckande beteende om man onanerar på offentlig plats. Som offentlig plats räknas buss i linjetrafik, coop etc, men knappast en privatägd affär. Jag behöver tydligen upprepa att jag anser att butiksägarens beteende var omdömeslöst.
Allt går.

kas

  • Gäst
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #37 skrivet: ons 5 dec 2007 11:07:09 »
 Den här tråden går som tåget :D, många besökande i ämnet, svårast för mig är att förstå vad som avhandlas egentligen ???, är det "skinnet" som styrs fram och åter, eller antikviteter a la retro? ;)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #38 skrivet: ons 5 dec 2007 13:27:52 »
Jag skall avslöja för dig hur de här som lever riktigt gott gör Convallaria, dom arbetar hela dagarna. Kan det vara något att ta efter?

Fast det vanligaste sättet att tjäna bra är att placera föremål. Den marknaden är inte känslig för priser utan där kan du fläska i och det är nöjd kund ändå.

Har du inte varit på Odengatan och Roslagsgatan i Stockholm. Där finns det flera butiker som uppfyller kriteriet med extremt optimistiskt prissatt bröte och även skitigt bröte. Tycker faktiskt att de flesta så kallade antikaffärer är skräpiga i största allmänhet.

När det gäller offentlig masturbation så spelar det ingen roll om det är offentlig plats eller inte. Allmänheten har tillträde till butiken. Jag vet ett fall där en person blev fälld då han stod på en pall i sin lägenhet och onanerade framför fönstret när skolbarnen gick förbi. Det var banne mig ingen allmän plats. Nu tycker jag det var fel då en sådan person skall ha vård. Böter är knappast något som gör saken bättre.


convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #39 skrivet: ons 5 dec 2007 15:26:19 »
Har du inte varit på Odengatan och Roslagsgatan i Stockholm. Där finns det flera butiker som uppfyller kriteriet med extremt optimistiskt prissatt bröte och även skitigt bröte. Tycker faktiskt att de flesta så kallade antikaffärer är skräpiga i största allmänhet.

Nej, det var länge sen jag var där. Ge gärna tips på affärer som du tycker sköter sig och har ett attraktivt sortiment med ok priser.
När du skriver "allmänt skräpiga", menar du då att det är för mycket saker och inga miljöer?
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #40 skrivet: tor 6 dec 2007 10:02:01 »
Jag menar att det är en stor andel enklare gods. Detta enklare gods tillskrivs egenskaper som på intet sätt står i paritet med föremålens kvalité. Som en konsekvens av dessa kunskapsbrister/bondfångeri sker då denna optimistiska prissättning som skapar sådan munterhet hos mig.

Tyvärr Convallaria, jag kommer inte att tipsa dig här om de handlare som har bättre gods till humana priser. Då antalet är rätt begränsat så förbehåller jag mig rätten att ha en viss exklusivitet till dessa inköpsställen. Jag har nämligen tidigare noterat att lägger man ut ett sådant tips på en site så blir tillströmningen av intressenter mycket stor. Denna tillströmning ger betydande störningar på mina egna inköpsaktiviteter.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #41 skrivet: tor 6 dec 2007 10:37:22 »
Jag menar att det är en stor andel enklare gods. Detta enklare gods tillskrivs egenskaper som på intet sätt står i paritet med föremålens kvalité. Som en konsekvens av dessa kunskapsbrister/bondfångeri sker då denna optimistiska prissättning som skapar sådan munterhet hos mig.

Tyvärr Convallaria, jag kommer inte att tipsa dig här om de handlare som har bättre gods till humana priser. Då antalet är rätt begränsat så förbehåller jag mig rätten att ha en viss exklusivitet till dessa inköpsställen. Jag har nämligen tidigare noterat att lägger man ut ett sådant tips på en site så blir tillströmningen av intressenter mycket stor. Denna tillströmning ger betydande störningar på mina egna inköpsaktiviteter.


Diplomatiskt andra stycke ;D

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antikaffären i den lilla staden.
« Svar #42 skrivet: tor 6 dec 2007 11:16:16 »
Ja, eller också finns dom inte.
Själv hade jag inte tänkt störa några inköpsaktiviteter, bara få se om det finns några goda exempel som kan ge inspiration.
Allt går.