Författare Ämne: Stöld av bilder?  (läst 8780 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
Stöld av bilder?
« skrivet: ons 28 nov 2007 12:59:54 »
När räknas en bild som stulen?
I min värld är det stöld om jag sparar en bild på min hårddisk och använder den som min egen.
Är det okej att länka till en bild på nätet utan att det betraktas som stöld?



ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #1 skrivet: ons 28 nov 2007 13:14:18 »
Man får ladda ner bilder hur mycket man orkar och ha på sin egen dator, jag har en ordentlig bildbank med prylar nu, har namngett bilder som stig_lindberg_colora.jpg osv så jag vet vad det är.

Jag ska då inte använda dessa bilder och visa i ett inlägg, utan hänvisa till där de kommer ifrån.

Exempel: Pokalen som var Apila, Nuutajärvi, fel att spara bilden därifrån där den låg och ladda upp den på Retro. Hade vi haft sökvägen till bilden hade man kunnat länka in den, som bild på Mitt-i-Prick från www.gullaskruv.se

Uppriktigt talat känns det lite tveksamt så också, då det ser ut som man tagit hit bilden, men den ligger som sagt kvar på sin gamla plats http://www.gullaskruv.se/jubileum/glas/mitt-i-prickserie.jpg inskriven med bildtaggar som såhär:
Kodstycke: [Välj]
[img]http://www.gullaskruv.se/jubileum/glas/mitt-i-prickserie.jpg[/img]
Den som lagt ut bilden på sin hemsida kan lätt "förstöra" länkningen genom att byta ut en endaste bosktav i bildens filnamn t ex, det är då man noterar att bilden var inlänkad

Då det känns lite fundersamt detta vill jag vara tydlig med att lägga till länken till sidan där bilden ligger i alla fall.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #2 skrivet: ons 28 nov 2007 13:32:22 »
Ja, det var ungefär så jag menade. Ladda ner - Spara - ladda upp = stöld. Att länka till en bild med bildtaggar är alltså inte fel, men bör även kompletteras med källhänvisning om jag förstår dej rätt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #3 skrivet: ons 28 nov 2007 13:58:10 »
Kul att det blev
Citera
byta ut en endaste bosktav
när jag skulle skriva "byta ut en endaste bokstav"

Jag ska kolla upp det ännu bättre, om det finns exempel på hur lagen tolkats ang inlänkningar

Det finns ju klart felaktiga sätt att använda inlänkningar, det kan t ex se ut som en fotograf lägger ut sina egna arbetsprover när man länkar in bilder från en annan fotografs hemsida, vilket måste vara helt fel
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #4 skrivet: ons 28 nov 2007 14:46:29 »
Jag har lagt ut vissa bilder här som härstammar från gamla Traderaauktioner och annonser på Blocket. Dessa försvinner ju ganska snabbt och går inte att länka till.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #5 skrivet: ons 28 nov 2007 15:58:03 »
Man stöter genast på svårigheter när man försöker göra det på rätt sätt...

En bild kan ju var väldigt befogad, om man letar desperat efter hur en pryl ser ut och det enda som finns är en gammal auktionsbild. Kan man avstå från en sådan bild är det bra, kan jag väl säga. Sen vet man aldrig hur det genomförs i praktiken.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #6 skrivet: ons 28 nov 2007 23:06:33 »
Jag blir urförb-d om någon "tar" mina bilder. >:(  Däremot är jag oftast hur generös som helst om någon mailar mig och frågar först ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Solvargen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #7 skrivet: tor 29 nov 2007 00:01:23 »
Mig har de det faktiskt hänt nån gång att någon av mina bilder fått en viss spridning på nätet. Känns väl mest smickrande om någon tyckte att det var något att ha. Rent personligen tycker jag nog att om man har lagt ut en bild på nätet så måste man räkna med att den kommer att kunna dyka upp var som helst.

Min personliga inställnig bara.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #8 skrivet: tor 29 nov 2007 01:24:53 »
jag är benägen att hålla med Gitzie, när man är i den ändan är det inte så kul, alltid någon som lagt tid och möda på att få till en bra bild, eller som Gitzie redigera

jag jobbar mycket med foton av konstverk skyddade av BUS, och med pressbilder från filmer (får endast användas i anslutning till visning och/eller till text om filmen), tänk särskilt det sista har folk generellt en känsla för att inte ta och använda på sin egen hemsida t ex, jag har aldrig sett någon blogg ens med filmbilder, eller har jag fel?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #9 skrivet: tor 29 nov 2007 10:50:26 »
Dum fråga kanske :)
Om jag har en bild här på Retroforum och någon sprider den på nätet kan jag då söka på något vis var den ligger?

kas

  • Gäst
SV: Stöld av bilder?
« Svar #10 skrivet: tor 29 nov 2007 11:15:28 »
 Det var väl ingen dum fråga, men ska man inte vara en "durkdriven" bandit om man ska lyckas, köp en trisslott den dan.. :D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #11 skrivet: tor 29 nov 2007 12:19:40 »
Dum fråga kanske :)
Om jag har en bild här på Retroforum och någon sprider den på nätet kan jag då söka på något vis var den ligger?

Om inte bilden är omdöpt så kan du söka på bildnamnet på google (bildsökning).
Bilder som jag har tagit på mina saker tycker jag att det är helt OK om någon annan använder - om de kan komma till användning så har man bidragit till lite kunskap kanske. Fast om någon använder den i en auktion så är det inte rätt för köparens skull - han köper ju inte min sak.

Om jag har köpt en sak på t ex Tradera så tycker jag att jag kan få använda bilden som säljaren hade i auktionen. men det är nog bäst att fråga innan i alla fall.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Stöld av bilder?
« Svar #12 skrivet: tor 29 nov 2007 12:29:09 »
Det du nämner om låna bild till auktion JJ ser man ofta på Blocket under Fordon (inte min bil på bild men lika dan).