Som stengodsfantast kan jag för in del slå fast följande när det gäller attraktionskraft hos stengods. Ranordningen nedan gäller felfria förstasorterade pjäser!
1. Formen är viktig! Oftast gäller bigger-is-better. Miniatyrer är eftersökta en kan aldrig nå samma priser som felfria golvvaser. För Stålhane har det oftast betalats bäst för stora och slanka 50-tals vaser. Med undantag för vissa abstrakta skulpturer.
2. Signaturen är viktig! Som nämnts ovan är unikatsignatur det mest eftersökta. Stålhane har tydliga rutiner för unikatsignatur. Nylund har också gjort unikat men absolut inte i samma utsträckning. Nylund var lite överspelad som keramiker när stengodset fick sin exklusiva status. Han slutade på Rörstrand 1958. Trots det står sig Nylunds original (gärna djurskulpturer) väl prismässigt. Även serietillverkade pjäser med låga upplagor som Falkeneraren, Indiavhövdingen etc är eftersökta och betalas bra.
3. Glasyren, glasyren, glasyren! en tråkig brun Stålhane kan i min bok aldrig mäta sig med en fet ciel-noir-glasyr av Sung-typ!