Författare Ämne: Car-Harry Stålhane och Gunnar Nylund Rörstrand, hur eftertraktade är de?  (läst 9026 gånger)

vingummit

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • RETROPRYLAR
Har nyligen fyndat en hel del Gunnar Nylund och Carl-Harry Stålhane på diverse ställen, har dock förstått att det finns ganska stor efterfrågan på olika pjäser från dessa herrar.

Jag blir dock inte klok på de varierande priserna och olka märkningarna.

Hur ver man t.ex. att något är 1:a, 2:A hands sortering genom att studera märkningar och vad menas med unikum?

Inga av de jag köpt är miniatyrer utan riktig storlek.

Ni kan kika på en av dem på: http://2.bp.blogspot.com/_BVnvlJYr1_A/TOWZxHAAuBI/AAAAAAAAAC4/g4Lat_i7H5w/s1600/St%25C3%25A5lhane.png

Ni som har kunskap och kännedom om dessa herrar får gärna skriva lite om dem till mig

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Efterfågan på dessa herrars alster varierar en hel del.
Unikum menas att föremålet endast är gjort i ett exemplar, dvs ingen serietillverkning. Oftast är då signaturen iristad för hand i leran.
Föremål som är andrasortering brukar kunna urskiljas genom att R:et (för Rörstrand) är överslipat, som på denna:



http://mega.tradera.com/658/112419658_3.jpg

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
Som stengodsfantast kan jag för in del slå fast följande när det gäller attraktionskraft hos stengods. Ranordningen nedan gäller felfria förstasorterade pjäser!


1. Formen är viktig! Oftast gäller bigger-is-better. Miniatyrer är eftersökta en kan aldrig nå samma priser som felfria golvvaser. För Stålhane har det oftast betalats bäst för stora och slanka 50-tals vaser. Med undantag för vissa abstrakta skulpturer.

2. Signaturen är viktig! Som nämnts ovan är unikatsignatur det mest eftersökta. Stålhane har tydliga rutiner för unikatsignatur. Nylund har också gjort unikat men absolut inte i samma utsträckning. Nylund var lite överspelad som keramiker när stengodset fick sin exklusiva status. Han slutade på Rörstrand 1958. Trots det står sig Nylunds original (gärna djurskulpturer) väl prismässigt. Även serietillverkade pjäser med låga upplagor som Falkeneraren, Indiavhövdingen etc är eftersökta och betalas bra.

3. Glasyren, glasyren, glasyren! en tråkig brun Stålhane kan i min bok aldrig mäta sig med en fet ciel-noir-glasyr av Sung-typ!

Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
Ursäkta mina stavfel.

För min del.

rangordning

 med mera...

:)
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Du kan klicka på  "ändra" ovanför ditt inlägg och korrigera
Mitt senaste projekt www.ipnr.se