Författare Ämne: Finn Juhl eller Grete Jalk?  (läst 5622 gånger)

vingummit

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • RETROPRYLAR
Finn Juhl eller Grete Jalk?
« skrivet: tis 23 nov 2010 13:48:24 »
Hej!
Dessa två fåtöljer är utan tvekan från France & son.
http://retroprylar.blogspot.com/2010/11/bilder-pa-fatoljerna-som-utlovat.html
Dock är jag tveksam till vem som faktiskt designat, den olivgröna hittar jag i olika forum och hos handlare som en Grete Jalk...
Den turkosa med stoppade armstöd är klurig, det är exakt samma stomme som i den första, men doch har inte vad jag kan hitta designat en easychair med sådan sits och arnstöd, utan jag hittar bara en likadan och den hävdas vara designad av Finn Juhl.
Kolla bilderna och hjälp mig!

Tack på förhand
/Andreas

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #1 skrivet: tis 23 nov 2010 17:10:25 »
Jag är ganska säker på att det är samma modell, dvs båda av Jalk. Armstöden kan vara modifierade, tar man bort sidostyckena så lär de vara exakt likadana. Uppgiften om Finn Juhl, var fann du den? Du vet, man kan aldrig ta en som bara återfinns på ett enstaka ställe för sanning ;)

vingummit

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • RETROPRYLAR
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #2 skrivet: tis 23 nov 2010 17:35:57 »
Kul om båda är Grete :D, har dock hittat en exakt likadan i exakt samma textil som den turkosa men i annan färg med armstöd i samma modell så det känns konstigt om en exakt likadan skulle vara omgjord den med fast i en helt annan del av världen?!, om den är omgjord är det grymt skickligt gjort i så fall, precis lika bra kvalitet som i den olivgröna som definitivt är orginal. Den känns definitivt inte renoverad eller omgjord, inte heller när man öppnar textilöverdraget ser något konstigt eller omgjort ut.
Ska försöka leta upp sidorna/handlarna där jag hittade den.
Svårt att få ett bra svar, håller definitivt med dig om att inte ta för sanning, ska korrigera texten i bloggen, av någon anledning strejkar funktionen redigera inlägg...

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #3 skrivet: tis 23 nov 2010 18:01:20 »
Det kan ju vara så att den helt enkelt gjordes i 2 varianter, vad jag menar är att det inte är troligt att den ena är Jalk och den andra Juhl. Har båda två France & Son-märkning?
(Lägg gärna in bilderna här istället för att länka, det är större chans att folk kikar på dem om de slipper gå till länkade sidor)

vingummit

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • RETROPRYLAR
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #4 skrivet: tis 23 nov 2010 18:28:32 »
Hej!

Jodå båda har identiska France & son plakett på samma ställe.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #5 skrivet: ons 24 nov 2010 06:24:19 »
Vingummit, du har inte öppnat för alla att kommentera på din blogg!  :)

Men ang kommentaren ang fyrsiffrigt telefonnummer, rätta mig om jag har fel, men gick vi inte över till femsiffriga telefonummer i sverige under femtiotalet?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #6 skrivet: ons 24 nov 2010 11:07:52 »
Jag tror att det skedde vid lite olika tidpunkter i olika delar av landet.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #7 skrivet: ons 24 nov 2010 20:14:00 »
Telefonnumrem har haft olika antal siffror på olika orter. Dessutom varierade det när automatiska växlar infördes. Många mindre orter automatiserades på 50-talet.
Jag tror inte att fyrsiffriga nummer har förekommit i automatiska växlar. Ã… andra sidan brukade de manuella numren vara tre eller till och med två siffror. Det är möjligt att Stockholm hade fyra siffror innan automatiseringen. Ã… andra sidan automatiserades de större städerna betydligt tidigare.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Finn Juhl eller Grete Jalk?
« Svar #8 skrivet: tis 30 nov 2010 10:38:56 »
Trevliga möbler. Kanske aningen stela i formen. Juhl/Jalk betyder inte alltid det är absolut högsta kvalitet/formgvning. Speciellt Juhl har gjort en del fåtöljer åt France&Søn som är rätt trista. Men smaken är olika.

Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.