Författare Ämne: Målad keramikvas  (läst 4465 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Målad keramikvas
« skrivet: mån 29 nov 2010 11:59:32 »
Bildens vas, 19,5 cm hög, är vackert målad i brunt och blått. Dekoren tycker jag påminner om Kählers, men vasen har ingen signatur, endast inristat siffrorna 603 med en punkt efter. Har för mig att Kähler alltid signerade sina verk. Någon som känner igen vasen?

Kaptenen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: Målad keramikvas
« Svar #1 skrivet: tor 2 dec 2010 12:26:19 »
Ja, Kähler brukar alltid signera med HAK och mig veterligen har de ej numrerat sina föremål.

Jag gissar på att denna vas 603 är tillverkad av Danico i Horsens, som grundades 1919 och drevs till 1928. Ã…r  1933 lades den formellt ned.

Jag skriver gissar eftersom det förekommer en uppgift om nummerserien som du kan läsa mer om här. Enligt denna uppgift skulle 603 vara tillverkad vid Annashaab. Föremål från denna tillverkare är ofta (kanske alltid?) märkta med en triangelformad stämpel.

http://www.ceramicstoday.com/articles/dansk_keramiek.htm


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Målad keramikvas
« Svar #2 skrivet: tor 2 dec 2010 16:54:16 »
Tack! Jag har nu tragglat mig igenom texten två gånger, och det verkar åtminstone stå utom allt tvivel att vasen är dansk, och att den har nära anknytning till någon av de i texten nämnda konstnärerna. Ditt förslag verkar också sannolikt, även om vasen endast har ett nummer.