Glas > Svenskt glas

Okända glasvaser

(1/2) > >>

Tallen:
Jag har ett antal okända glasvaser som jag tänkte att ni kanske kunna hjälpa mig att identifiera. Vi börjar med några röda och orangea vaser.

Färgerna är lite missvisande på bilden, den första är röd med drag åt brungul, den andra är helt rubinröd, den tredje är orange, den fjärde är mörkt orange. Blixten spökar till det lite, men jag hoppas ni kanske känner till modellerna!

Tallen:
Här kommer två ganska stora vaser, den blåaktiga är 27 cm hög. Den lila har en lite udda botten...

Tallen:
Dessa två är mycket olika, den lilla turkosa har en mycket speciell öppning, den har en kulslipad puntel. Jag vet att den finns i flera storlekar och färger, bl.a. en rödlila variant.

JJ:

--- Citat från: Tallen skrivet lör  4 dec 2010 21:26:11 ---Jag har ett antal okända glasvaser som jag tänkte att ni kanske kunna hjälpa mig att identifiera. Vi börjar med några röda och orangea vaser.

Färgerna är lite missvisande på bilden, den första är röd med drag åt brungul, den andra är helt rubinröd, den tredje är orange, den fjärde är mörkt orange. Blixten spökar till det lite, men jag hoppas ni kanske känner till modellerna!

--- Slut citat ---

Den längst till höger tror jag finns med här:

http://glassart.5u.com/bilder.html

Tallen:
Jag är benägen att hålla med, den tillhör nog serien Tulikki (Tulpan) av Tamara Aladin även om inte exakt denna modell finns med är det väl troligt när både formerna och glasmassans färg stämmer så bra  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion