Författare Ämne: Okända glasvaser  (läst 10206 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Okända glasvaser
« skrivet: lör 4 dec 2010 21:26:11 »
Jag har ett antal okända glasvaser som jag tänkte att ni kanske kunna hjälpa mig att identifiera. Vi börjar med några röda och orangea vaser.

Färgerna är lite missvisande på bilden, den första är röd med drag åt brungul, den andra är helt rubinröd, den tredje är orange, den fjärde är mörkt orange. Blixten spökar till det lite, men jag hoppas ni kanske känner till modellerna!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Okända glasvaser
« Svar #1 skrivet: lör 4 dec 2010 21:27:01 »
Här kommer två ganska stora vaser, den blåaktiga är 27 cm hög. Den lila har en lite udda botten...
« Senast ändrad: lör 4 dec 2010 21:29:20 av Tallen »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Okända glasvaser
« Svar #2 skrivet: lör 4 dec 2010 21:28:45 »
Dessa två är mycket olika, den lilla turkosa har en mycket speciell öppning, den har en kulslipad puntel. Jag vet att den finns i flera storlekar och färger, bl.a. en rödlila variant.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Okända glasvaser
« Svar #3 skrivet: sön 5 dec 2010 01:10:37 »
Jag har ett antal okända glasvaser som jag tänkte att ni kanske kunna hjälpa mig att identifiera. Vi börjar med några röda och orangea vaser.

Färgerna är lite missvisande på bilden, den första är röd med drag åt brungul, den andra är helt rubinröd, den tredje är orange, den fjärde är mörkt orange. Blixten spökar till det lite, men jag hoppas ni kanske känner till modellerna!

Den längst till höger tror jag finns med här:

http://glassart.5u.com/bilder.html

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Okända glasvaser
« Svar #4 skrivet: mån 6 dec 2010 14:27:49 »
Jag är benägen att hålla med, den tillhör nog serien Tulikki (Tulpan) av Tamara Aladin även om inte exakt denna modell finns med är det väl troligt när både formerna och glasmassans färg stämmer så bra  :)

pik

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Okända glasvaser
« Svar #5 skrivet: ons 8 dec 2010 18:54:27 »
Tyvärr måste jag säga jag är inte med. Tuulikki och Tulpan är båda serien av Tamara Aladin som innehåller flera modeller, men varken den som Tallen visar eller den på ovan nämnda finska sida är inte en känd version från dessa serien tycker jag. Sorry..  :-\ Hoppas det bekräftas snart att man hittar fakta!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okända glasvaser
« Svar #6 skrivet: ons 8 dec 2010 19:29:16 »
Tyvärr måste jag säga jag är inte med. Tuulikki och Tulpan är båda serien av Tamara Aladin som innehåller flera modeller, men varken den som Tallen visar eller den på ovan nämnda finska sida är inte en känd version från dessa serien tycker jag. Sorry..  :-\ Hoppas det bekräftas snart att man hittar fakta!

Vad tror du om nåt av Helena Tynell? Hon har serien Hyrrä  http://www.designlasi.com/content/hyrra-6654-tynell-helena-2
och Sik-sak http://www.designlasi.com/content/sik-sak-kaadin men denna vas är för smal för att stämma helt i stil med hennes, så jag själv är osäker
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Okända glasvaser
« Svar #7 skrivet: tor 9 dec 2010 11:30:01 »
Tyvärr måste jag säga jag är inte med. Tuulikki och Tulpan är båda serien av Tamara Aladin som innehåller flera modeller, men varken den som Tallen visar eller den på ovan nämnda finska sida är inte en känd version från dessa serien tycker jag. Sorry..  :-\ Hoppas det bekräftas snart att man hittar fakta!

Okej, det var ju som sagt en chansning, men du kan väl lägga in bilder på alla de varianter av Tulpan som du har foto på så kan vi jämföra. Har du någon textinformation som beskriver hur många olika varianter som det finns så vore det ju bra för att styrka detta!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Okända glasvaser
« Svar #8 skrivet: tor 9 dec 2010 11:31:56 »

Vad tror du om nåt av Helena Tynell? Hon har serien Hyrrä  http://www.designlasi.com/content/hyrra-6654-tynell-helena-2
och Sik-sak http://www.designlasi.com/content/sik-sak-kaadin men denna vas är för smal för att stämma helt i stil med hennes, så jag själv är osäker

Det skulle kunna stämma med någon av dessa, mycket av det som Aladin och Tynell gjort liknar ju varandra, vissa serier i alla fall. Ska kolla lite mer på den Hyrrä, den känns närmast!

pik

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Okända glasvaser
« Svar #9 skrivet: tor 9 dec 2010 22:27:35 »
Hej Tallen! Tyvärr har jag inga foton att bifoga men kolla www.laatutavara.com och använd sökorden "tulppaani", "hyrrä" och "tuulikki".  Där ser du alla 4 former av Tuulikki. 3 av 4 former av Tulppaani. (Den tredje av "tulpan"-form på översta delen har den allra kortast)

Du ska inte hitta hjälp från Hyrrä heller. Tyvärr.   :-\