Författare Ämne: Stjärnspelet svampskogen  (läst 5385 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Stjärnspelet svampskogen
« skrivet: ons 28 nov 2007 17:50:16 »
Jag har ett gammalt Aristospel, där man samlar svamp och poäng, samtidigt som man lär sig känna igen svamparna, mycket pedagogiskt! Det är från 40-talet. Jag råkade av en tillfällighet hitta en tillhörande? svampbok, och den är tryckt 1942, därav tidsbestämmelsen. Jag har egentligen ingen fråga, utan bara en allmän undran, finns det inte något som helst intresse för sådana spel i detta datorspelens förlovade tidevarv? Förr samlades man kring köksbordet och spelade (så sent som för 15 år sedan!!), nu spelar man datorspel mot någon i Belgien eller Usa. Ganska fascinerande i sig, men... Jag har också gamla Kinaschack från 50-talet, kompletta, men de går inte att sälja.
Dethär hör väl kanske snarare hemma under någon form av fria diskussioner, men är samtidigt litegrann kopplat till spelet. Är det förresten någon som är (i liket med mig  ;) åldersstigen nog att känna igen spelet?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Stjärnspelet svampskogen
« Svar #1 skrivet: ons 28 nov 2007 18:03:37 »
Jag jobbar bl.a. med sällskapsspel och jag kan säga att ja, det finns fortfarande massor med folk som är intresserade av traditionella bräd- och sällskapsspel, även yngre generationer. :)
På mitt jobb har jag tillgång till ett jättearkiv med spel och leksaker från 50-talet och frammåt där jag ofta fastnar hur länge som helst, men svampspelet vet jag tyvärr ingenting om (och jag är långt ifrån gammal nog att minnas det ;) ). Men det skulle vara intressant att veta mer!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Stjärnspelet svampskogen
« Svar #2 skrivet: ons 28 nov 2007 19:13:38 »
Här kommer en (dålig) bild av spelet och boken, båda utgivna av Aristospel. De små askarna innehåller små pappstjärnor och spel....vad heter det?? de där som i Monopol är hund, hatt mm?? Här i form av olika svampar. Tom de tryckta reglerna finns kvar.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Stjärnspelet svampskogen
« Svar #3 skrivet: ons 28 nov 2007 20:11:53 »
Spelpjäser kallar vi de där små.....

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stjärnspelet svampskogen
« Svar #4 skrivet: ons 28 nov 2007 21:44:13 »
Jag har inte så många gamla sällskapsspel, men jag fyndade "Jorden runt med SAS" från 50-talet på Myrorna (tänka sig!) för 30 kr. En leksakskännare värderade det till 800 kr.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Stjärnspelet svampskogen
« Svar #5 skrivet: ons 28 nov 2007 21:47:58 »
ja, så heter de , naturligtvis! Alzheimer light, du vet....