Författare Ämne: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21  (läst 7385 gånger)

vingummit

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • RETROPRYLAR
Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« skrivet: tor 16 dec 2010 19:40:54 »
Hej på er!
Tänkte jag kunde få hjälp med lite info om detta fat.
Nån av er som vet vad detta är? Dekor, formgivare/designer & ålder?

« Senast ändrad: fre 17 dec 2010 00:12:27 av vingummit »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« Svar #1 skrivet: fre 17 dec 2010 14:51:00 »
Jag som är ganska bevandrad på Gefle-porslin borde ju ha sett denna tidigare, men icke...dekoren är totalt okänd för mig, men den måste vara sent 60-tal eller tidigt 70-tal, en av de senare dekorerna. S 21 är modellbeteckningen på ugnsfatet, ska se om jag hittar nån info om vem som gjort S-modellerna, inget kommer på rak arm i alla fall. Jag har några smörbyttor i S-modell, kommer inte ihåg numren, men dekoren är Furuvik, likaså har jag någon karott/kastrull i samma modellserie i ytterligare någon dekor.

Tror S-modellen kom i skiftet 1950/60-tal, i alla fall om man ser till dekorerna på de föremål jag har.
« Senast ändrad: fre 17 dec 2010 14:53:00 av Tallen »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« Svar #2 skrivet: fre 17 dec 2010 16:53:36 »
Står det 1671 i botten alltså? Mölligen 167-1? (annars får jag inte ihop det) För då kunde det stå för januari 1967  (stämmer ju inte annars då det inte finns 16 månader på ett år) -sista siffran vet jag inte vad den står för, men stämplingar med månad år streck en siffra till har jag sett en del av
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« Svar #3 skrivet: lör 18 dec 2010 15:13:11 »
Jag är övertygad om att om det det står 1671 så är det ett dekornummer, det finns en rad olika dekorer hos Gefle som bara har namn, fler än de som finns med i boken, även om den är väldigt heltäckande. Skulle det stå 167-1 så är det som Ada säger månad/årtalsmärkning, ingen vet heller vad de sista siffrorna till höger om ett sånt streck står för, möjligen är det någon form av löpnummer.


Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« Svar #4 skrivet: lör 18 dec 2010 16:13:19 »
Efter lite letande kom jag fram till att S-modellens första dekor heter Pyrus (Gästrik) och att den dekoren gjordes av Sven-Erik Skawonius. Troligen gjorde även modellen av honom, både formerna/stilen och den första dekoren påminner väldigt mycket om hans alster för Karlskrona. S kan stå för Skawonius, T-modellen gjordes av Berit Ternell

Jag letade efter din dekor och den enda namngivna som jag hittade som kan passa in, den tillverkades från 1966, heter Kastanj och är en bladdekor, vilket kan stämma. Utan bilder kan jag dock inte verifiera detta...

Här är en smörask i dekoren Pyrus.

vingummit

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • RETROPRYLAR
SV: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« Svar #5 skrivet: lör 18 dec 2010 21:45:52 »
Tack för all info!

Ska ordna bilder på stämplar.

Det var svårt att få bra bild på djupstämplarna så de syns, men det är inga bindestreck i den djupstämplade stämpeln utan siffrorna står ihop.

Herr Movarp, vilken bok är det du titar i efter Gefle dekorer?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Upsala Ekeby Gefle nr 1671, djupstämplad S-21
« Svar #6 skrivet: lör 18 dec 2010 21:53:04 »
Det finns 2 böcker, en gammal frän 1996 "Gefleporslin - modeller och dekorer" och en uppdaterad och utökad från 2008 "Gefle Porslinsfabrik - Vardagsporslin med färgglädje och stil" som går att köpa i dag.  Författare till båda är Tord Gyllenhammar.

Bindesstrecken gäller den stämplade dekoren, inte godsmärkningen, frågan var alltså om 1671 sitter ihop eller har ett bindesstreck? Godsmärkningen S 21 är det inget tvivel om   :)

Kolla in kvällen inlägg om Gästrik/Pyrus så får du lite mer info!

http://porslinsbloggen.blogspot.com/2010/12/gastrikpyrus.html