Författare Ämne: Göra sin egen lampa?  (läst 10808 gånger)

poplinda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Göra sin egen lampa?
« skrivet: sön 2 jan 2011 13:35:25 »
Någon som kan tipsa om var man får tag i bra material? Förutom Panduro och second hand.....

Tack på förhand

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #1 skrivet: sön 2 jan 2011 16:29:13 »
Är det en plastbandslampa du skall göra? Lampor finns ju annars i många material - vissa tar en gammal vinflaska som fot t ex.

poplinda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #2 skrivet: fre 7 jan 2011 22:47:38 »
Tack för ditt svar!! :) jag har inte bestämt mig ännu.... Har googlat och funnit  www.dinlampa.com
Ska bara bestämma mig för vilket tyg jag ska använda.... De hade lampstommar i andra färger än vitt så nu pendlar jag mellan en knallröd stomme eller en i krom..... Hmmmm


Ã…h vad kul med flaska som lampfot!!!!! Men hur borrar man i glasbottnen utan att det spricker???

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #3 skrivet: lör 8 jan 2011 00:16:45 »
Oj, priserna var ju rätt saftiga på stommar om du tänker på att du även ska köpa tyg samt lägga ner tid... Hade jag varit du så hade jag nog letat gamla stommar på loppisar istället alternativt på Tradera. Jag vet att Kikarbara här på forumet haft en hel del skärmstommar till salu, vet ej om hon har några kvar men hör efter! Bilder på hennes stommar finns på http://bortbytingen.bloggplatsen.se/2010/11/05/3890384-lampskarmsstommar-och-stora-knappar/

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #4 skrivet: lör 8 jan 2011 10:13:39 »
Tack för ditt svar!! :) jag har inte bestämt mig ännu.... Har googlat och funnit  www.dinlampa.com
Ska bara bestämma mig för vilket tyg jag ska använda.... De hade lampstommar i andra färger än vitt så nu pendlar jag mellan en knallröd stomme eller en i krom..... Hmmmm

Måste bara fråga hur du klär den för att stommen skall synas? De stommar jag har testklätt, lindar jag först stommen på och sen syr eller limmar jag fast tyg; men stommen syns inte. Såg iofs bygglov nu i veckan där de lackade bulliga gamla stommar, utan vidare att klä dem: och hängde i grupp; det var riktigt läckert måste jag säga.
Det är tillgängligt i tre dagar till räknat från idag:
http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/bygglov
« Senast ändrad: lör 8 jan 2011 10:59:42 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #5 skrivet: lör 8 jan 2011 10:54:10 »
Oj, priserna var ju rätt saftiga på stommar om du tänker på att du även ska köpa tyg samt lägga ner tid... Hade jag varit du så hade jag nog letat gamla stommar på loppisar istället alternativt på Tradera. Jag vet att Kikarbara här på forumet haft en hel del skärmstommar till salu, vet ej om hon har några kvar men hör efter! Bilder på hennes stommar finns på http://bortbytingen.bloggplatsen.se/2010/11/05/3890384-lampskarmsstommar-och-stora-knappar/

Var det jättedyrt Wanja för de nya stommarna? Nya stommar är ingen billig historia och inte låg väl de renoverade stommarna högt i pris heller egentligen? Det ligger ändå lite jobb bakom.

Men jo, jag har stommar kvar. Mått framgår i albumet på min facebooksida.
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/album.php?aid=42201&id=166195056727012

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #6 skrivet: lör 8 jan 2011 17:04:21 »
Var det jättedyrt Wanja för de nya stommarna? Nya stommar är ingen billig historia och inte låg väl de renoverade stommarna högt i pris heller egentligen? Det ligger ändå lite jobb bakom.

Men jo, jag har stommar kvar. Mått framgår i albumet på min facebooksida.
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/album.php?aid=42201&id=166195056727012

Nej, de renoverade tycker jag är helt ok pris på, det jag reagerade på var de nya bollformade stommarna för 450 resp. 310 kr/st. Lampskärmar är dock en dyr historia =)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #7 skrivet: lör 8 jan 2011 17:54:24 »
Var det jättedyrt Wanja för de nya stommarna? Nya stommar är ingen billig historia och inte låg väl de renoverade stommarna högt i pris heller egentligen? Det ligger ändå lite jobb bakom.

Men jo, jag har stommar kvar. Mått framgår i albumet på min facebooksida.
http://www.facebook.com/?ref=logo#!/album.php?aid=42201&id=166195056727012

Nej, de renoverade tycker jag är helt ok pris på, det jag reagerade på var de nya bollformade stommarna för 450 resp. 310 kr/st. Lampskärmar är dock en dyr historia =)

Grosspriset på dem ligger nog i paritet med utpriset skulle jag gissa. Var på ett event för kreatörer för inte så länge sedan, varav några hade stommar; en del förstås riktigt riktigt extravaganta det måste jag väl tillägga, men stommarna betingade allt mellan en femhundring till ett par tusingar i pris, styckevis. Så att det är nytt gör det inte billigare än gammalt, snarare tvärtom. Men wooow, ett par varianter var så jäsickens läckra att jag har svårt att helt glömma dem.

poplinda

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #8 skrivet: sön 16 jan 2011 11:48:50 »
Hej! Vad roligt att jag fått så många svar.

Om jag vill att stommen ska synas klär jag den i organza eller gles spets tänkte jag. Jag tror inte jag orkar/kan linda hela stommen först med en band och sedan sy fast foder/yttertyg utan gör nog bara en "tub" med kanal uppe och kanal nere och drar ihop det bara :) Man kan ju sätta ett band/skärp i "midjan" om man nu har en "kurvig" stomme.....så blir det lite fint veckat..... ja, jag har inte hittat några billigare stommar någon annanstans.

Second hand e ett bra tips, men det gäller att ha tur att hitta just den stommen man e ute efter....  www.dinlampa.com hade allt på samma plats....det är ju bra för den late ;) (läs;mig) hihi....men men än har jag inte fått tummen ur, tack för all respons.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Göra sin egen lampa?
« Svar #9 skrivet: sön 16 jan 2011 12:39:53 »
Hej! Vad roligt att jag fått så många svar.

Om jag vill att stommen ska synas klär jag den i organza eller gles spets tänkte jag. Jag tror inte jag orkar/kan linda hela stommen först med en band och sedan sy fast foder/yttertyg utan gör nog bara en "tub" med kanal uppe och kanal nere och drar ihop det bara :) Man kan ju sätta ett band/skärp i "midjan" om man nu har en "kurvig" stomme.....så blir det lite fint veckat..... ja, jag har inte hittat några billigare stommar någon annanstans.

Second hand e ett bra tips, men det gäller att ha tur att hitta just den stommen man e ute efter....  www.dinlampa.com hade allt på samma plats....det är ju bra för den late ;) (läs;mig) hihi....men men än har jag inte fått tummen ur, tack för all respons.

Tack för iden. Jag har ju en hel del äldre plysch- interiörtyger tillika dito spetstyger och ett par stom-modeller jag gillar lite extra. Kanske skulle testa med spets, i khakigrönt eller rostrött... hm, ingen dum tanke.
Tack också för nästa tanke; jag kanske vid närmare tanke borde visa upp mina lamptillbehör som lindband och tyger, nu är det i princip bara stommar jag visar, och inte allt det andra som ligger. Kanske lite lättare att bli av med lite då...
 

« Senast ändrad: sön 16 jan 2011 12:54:10 av kikarbara »