Författare Ämne: Italiensk jättekruka med fat  (läst 11086 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Italiensk jättekruka med fat
« skrivet: tor 29 nov 2007 19:34:31 »
Jag har en jättekruka av Alvino Bagni. Fatet är över 50 cm i diameter och krukan på fatet runt 40 cm i diameter. Höjden är också runt 40 cm. Den är nog gjord på 1960-tal. Har försökt att hitta någon prisbild på en sådan här jättepjäsen men misslyckats.  Han designade föremål för Raymore och finns representerad på designmuseer. Den är signerad A Bagni under. Någon som har ett förslag och vad tycker ni om prylen föresten.



Solvargen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #1 skrivet: tor 29 nov 2007 20:07:07 »
Vad tycka, jo den är betydligt mer imponerande än den gamla lavemangsburken jag kom dragande med i Kockumstråden. ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #2 skrivet: tor 29 nov 2007 20:16:28 »
Jag tycker att den är fulsnygg - lite "too much" och inte speciellt tidstypisk - skulle gissat på tidigt 1940-tal om jag inte visste åldern.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #3 skrivet: tor 29 nov 2007 21:21:32 »
Den är förbaskat pampig och mönstret gör den på något sätt levande. Har haft den undanställd i några år efter jag köpte den, hade inte plats. Men efter diverse ommöbleringar så fick jag utrymme över. Då såg jag den här stå ovanpå en garderob och ställde den i min öppna spis. Tycker den gör sig bra där.

Eftersom den är signerad A Bagni borde den vara från 1960-talet. Tycker det är så kallad OP-konst över den och det är väl 1960-tal eller.....

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #4 skrivet: tor 29 nov 2007 21:28:27 »
Hm, är den gjord på 60-talet tycker jag nog att den är lite efter sin tid... Jag skulle inte kalla det op-art, den påminner mig mer om afrikainspirerat 40/50-tal. Men va maffigt att den är så pass stor!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #6 skrivet: tor 29 nov 2007 22:37:09 »
OP-konst kan jag inget om. Men OP-modet i mitten av 60-talet kommer jag ihåg. Det var SVART-VITT. I olika geometriska figurer. Hur stort som helst. OP fanns i allt. Kläder, smycken, brevpapper - you name it! Det var häftigt.  :)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #7 skrivet: tor 29 nov 2007 22:51:01 »
det är lite Popkonst också, blixtar som i serietidningar, det var det första jag tänkte på när jag såg den. Kaboom!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #8 skrivet: fre 30 nov 2007 08:31:14 »
Jag var inne och tittade på OP-konst och visst är detta typiskt 1960-tal. Det slog igenom 1965. Fatet är rena synvillan där liksom krukan snurrar runt. Jämför på den här länken:

Anledningen till att jag inte vill kalla den Op-art är framförallt färgerna, det jag kallar ultimat OP-konst är antingen helt svartvit eller i riktigt knalliga gärna kontrasterande färger, något som kanske är svårt att använda sig av på keramik iofs.
Det är inte alls omöjligt att upphovsmannen var inspirerad av OP-konst, men jag tycker att krukan har tydliga etniska influenser som gör att det inte är en renodlad OP-design. I slutet av 60-talet var ju modet väldigt etniskt, så det kan ju hända att han var på väg åt det hållet. Anledningen till att jag nämner 40/50-talet är dock att jag har mycket lättare för att se denna omgiven av stringubbar i bastkjol och negresser i gips än i en klassisk OP-art-inredning från mitten av 60-talet.

Annanym

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #9 skrivet: fre 30 nov 2007 10:10:26 »
Krukan påminner väl mest om Psychedelisk konst.

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #10 skrivet: fre 30 nov 2007 10:52:21 »
Nu har jag tittat på denna några gånger och vet inte riktigt vad jag ska tycka, faller inte för den men ändå tycker jag om den :-\

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #11 skrivet: fre 30 nov 2007 12:59:41 »
Tyvärr så går det nog inte att få till några bilder som gör den rättvisa. Den har starkare färger än vad som framgår av bilden och det är mer optisk synvilla över den också. Dessutom är den betydligt större än den uppfattning man får av bilden. Det är en jättepjäs helt enkelt.

Jag får då ingen känsla av Afrika och att OP-konsten skulle vara svartvit är inte riktigt. Den bygger på kontraster och linjer. Svart och vitt ger i och för sig stora kontraster men det kan man även få med andra kombinationer. För övrigt finns både svart och vitt i den här krukan. Tycker den är nästa fas på popkeramiken. 

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #12 skrivet: fre 30 nov 2007 17:45:45 »
Jag får då ingen känsla av Afrika och att OP-konsten skulle vara svartvit är inte riktigt. Den bygger på kontraster och linjer.
Nej, precis som jag skrev i mitt inlägg så måste det inte vara svartvitt för att vara op-art, men den där beiga färgen i kombination med det där mönstret, i synnerhet det på kanten på krukans ovansida, funkar inte som OP för mig utan blir bara Afrika.
Vi tycker väl helt enkelt olika, kanske för att du ser den i verkligheten men inte jag. Jag tycker i alla fall den ser väldigt intressant och maffig ut, oavsett vad man vill kalla stilen.  :)
« Senast ändrad: fre 30 nov 2007 17:49:08 av Chicaboom »

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #13 skrivet: fre 30 nov 2007 17:51:44 »
Hur tjock är den förresten? Om den är 40 cm i diameter och lika tjock som den är i överkanten så måste den vara rejält tung. Eller är den ihålig?

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Italiensk jättekruka med fat
« Svar #14 skrivet: lör 1 dec 2007 01:48:43 »
Jag tycker den är lika vacker som en huggorm!  ::) ;D