Författare Ämne: Kultur är viktigt!!!!!!1  (läst 2494 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Kultur är viktigt!!!!!!1
« skrivet: ons 26 jan 2011 17:29:27 »
Nu tänker vår alerta kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth sätta fart på kulturlivet i Sverige. På  kulturnyheterna framgick det att hennes viktigaste åtgärd var att förbjuda sponsring av program på SV-TV. Jo man tackar, det kommer säkert att vara den injektion Svenskt kulturliv behöver. Det andra hon ville göra något åt var sura kulturjournalister. Enligt uppgift funderar hon på att legalisera cannabis men bara för kulturjournalister.

”Kultur”, säger Lena, ”det är något som skall vara trevligt, absolut inte provocerande utan mys. Jag tycker chipsreklamen på TV, är bland det bättre inom svensk kultur. Reklamen är dessutom gratis. Där ser man, kultur behöver inte kosta.” ”Även Anders Borg är, enligt min uppfattning kultur”, fortsätter hon och förklarar varför: ”Eftersom jobbskatteavdraget är Alliansens främsta kulturinsats så måste Anders Borg som svarat för genomförandet av avdraget vara kultur.”

Lena fortsätter att utveckla sin syn på kultur: Man får inte ha en snäv syn på kulturen utan se brett på begreppet kultur. Vad är det som säger att reklam för ett hårfärgningsmedel inte är kultur? Ingenting, det är bara gammalmodigt tänkande. Nej här skall det tänkas nytt. Ett glas vin på en bättre restaurant, det är kultur. Även när en alkis halsar en hela dessert på parkbänken är det kultur liksom opera. Men om en alkis sitter på en bättre restaurant och halsar dessertvin så är det inte kultur. Det här är självklart för de flesta men det kan behöva påpekas ibland. Just nu funderar jag på om kungen är kultur för i så fall är även ”kaffeflickor” kultur och var går då gränsen? Har då kulturen någon gräns eller är den gränslös?

Vi lämnar nu kulturministern med hennes funderingar runt kulturens gränser. Det sista jag hörde var att Moderaternas partiprogram var ta me sjutton kultur och skulle NUG, han som sprejade ner en tunnelbanevagn som examensarbete, sprejat citat ur partiprogrammet i tunnelbanan så hade det inte bara varit konst utan även kultur.

Just nu sliter alla nätverksoperatörer med regeringens direktiv om lagring av Internettrafik. Direktiven är så otydliga att ingen förstår dem. Inte ens regeringens egen myndighet i dessa frågor, Post och Telestyrelsen, förstår vad regeringen vill.

Beatrice Ask som är ansvarig talar om att hon inte heller förstår regeringens direktiv. Varför ställa frågor till mig i ett sånt ämne svarar hon. Jag är bara en stackars kvinna. Men det är ju dina direktiv påpekar jag. ”Ja det var samma sak när jag blev med barn, jag vet inte hur det gick till heller.